2006-12-11, 01:41
Medlem
Sir Psycho Sexys avatar
men det skulle inte jag, farligt är det när ens gruppchef som inte har sovit på tre dygn somnar på skjutbanan, får en spark av befälet, ställer sig upp och råkar peka ak5an i magen på dej, osäkrad... bara man inte har en massa gamla porrtidningar och träspån liggande runt spisen är det lugnt

vilken temp lägger sig oljan på till slut då, alltså.. när börjar den koka?
Citera
2006-12-11, 01:58
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Psycho Sexy
men det skulle inte jag, farligt är det när ens gruppchef som inte har sovit på tre dygn somnar på skjutbanan, får en spark av befälet, ställer sig upp och råkar peka ak5an i magen på dej, osäkrad... bara man inte har en massa gamla porrtidningar och träspån liggande runt spisen är det lugnt

vilken temp lägger sig oljan på till slut då, alltså.. när börjar den koka?

Nej farligt är när dina ev grannar kommer för att lyncha dig då du brännt ner huset pga av onödigt slarv. På vilket sätt skulle en brinnande kastrull bli mindre farlig för att nått jävla blockmongo inte har normalt vapenvett?

Oljan ska inte koka den ska värmas till ca 200C. Då jag tror ditt sinne för bollkänsla är trasigt så rekomenderar jag varmt en thermometer då även olja kan självantända om man inte har koll.
Citera
2006-12-11, 02:15
Medlem
Sir Psycho Sexys avatar
jo men då verkar vi i alla fall vara överens om att det kan vara lite farligt att värma ss på spisen, även om jag tror jag kan nedkämpa elden om olyckan skulle vara framme. Det jag är ute efter är som jag tidigare sa en alternativ metod att få till ett fast bränsle, och eventuella förslag på tillsatser som ger mer (ofarlig) rök
Citera
2006-12-11, 10:26
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Psycho Sexy
jo men då verkar vi i alla fall vara överens om att det kan vara lite farligt att värma ss på spisen, även om jag tror jag kan nedkämpa elden om olyckan skulle vara framme. Det jag är ute efter är som jag tidigare sa en alternativ metod att få till ett fast bränsle, och eventuella förslag på tillsatser som ger mer (ofarlig) rök

Med tanke på att SS innehåller eget syre så är den nog inte så lättsläktt som du tror men testa och rapportera gärna. Det ska tydligen vara en hitt att blanda i stearin för att få tjockare rökutveckling.
Citera
2006-12-11, 12:17
Bannlyst
Det finns 6%-ig väteperoxid att köpa i de flesta hårsalonger men vad består de resterande 94% av?
Om det är vatten, går det att värma så att vattnet avdunstar som man kan göra med batterisyra som är utspädd svavelsyra?

Eller var får ni tag i erat väteperoxid? Går ju köpa 25% på apoteket men det är nästan omöjligt om man inte har världens bästa förklaring till vad man ska använda det till......
Citera
2006-12-11, 13:31
Medlem
Sir Psycho Sexys avatar
jodå, det är rätt lättsläckt med vanligt vatten om det brinner någorlunda öppet, som tex i en kastrull eller en konservburk som den gången vi lyckades få fyr på det i köket. Men om man har det inneslutet i någon form av behållare och låter gaser/eld spruta ut ur nåt lite mindre hål (tex om man har fyllt ett långt plaströr och tänt i ena sidan) släcks det inte då vattnet inte kommer in till själva härden, kul grej om man vill bygga sig en undervattensfackla... fast blir ju inte särskilt bra ljus. Blir däremot häftiga vitröksbubblor vid ytan, ps glöm inte att fästa en tyngd på skiten annars blir det inge kul.

Stearin säger du, ska provas.
...få se nu... smältpunkt runt 60C står det lite här och var, perfekt. blir i vattenbad då, och garanterat riskfritt kanske blir som dom där små vita puckarna vi lekte me i lumpen...
Citera
2006-12-11, 15:49
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
En fråga om svenska kemi....hur länge brukar det ta innan varorna kommer som man har beställ, tar det flera månader eller?
Citera
2006-12-11, 15:58
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CactuS_GardeN
Det finns 6%-ig väteperoxid att köpa i de flesta hårsalonger men vad består de resterande 94% av?
Om det är vatten, går det att värma så att vattnet avdunstar som man kan göra med batterisyra som är utspädd svavelsyra?

Eller var får ni tag i erat väteperoxid? Går ju köpa 25% på apoteket men det är nästan omöjligt om man inte har världens bästa förklaring till vad man ska använda det till......
Nej, nej! Det går inte! Det säger ju sig självt.
Väteperoxid är en extremt ostabil (inte radioaktivt ostabil) version av vatten (med en extra syreatom). Den sönderfaller av många kemikalier, och även av sig självt.
Att koka den? Den skulle sönderfalla.
Citera
2006-12-11, 16:17
Medlem
Naturvetarens avatar
Så du menar att man inte kan desta H2O2?
CactuS_GardeN: Om du inte kan få ut väteperoxid från apoteket så hoppas jag att du inte har organsika peroxider i åtanke... Det hoppas jag iof i vilket fall som helst. Jag kan inte tänka mig att det är så kul att spränga så att det är värt att riskera sitt liv för det
Citera
2006-12-11, 16:51
Medlem
biblass avatar
11 år gammalt signalljus!

Jag undrar bara om det är farligt att använda ett 11 år gammalt signalljus från Norabel Hansson, det står när den är tillverkad men raden för "Expiry date" är tom....
Citera
2006-12-11, 16:59
Medlem
Sir Psycho Sexys avatar
ja men skriv i nåt där då och kör

är nog ingen fara, enda skillnaden mellan gamla och nya smällare/raketer brukar ju vara att dom gamla inte smäller/flyger lika bra.
Citera
2006-12-11, 17:08
Medlem
zoccers avatar
Citat:
En fråga om svenska kemi....hur länge brukar det ta innan varorna kommer som man har beställ, tar det flera månader eller?

Nej, så länge brukar det aldrig ta. Ett par veckor på sin höjd, beror lite på när man beställer. Jag tror att dom alltid skickar på måndagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in