2007-07-11, 22:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klig
Jag såg på en film att man skulle göra finna silvriga stjärnor med:
51% KNO3
49% Al
6% Dextrin
4% Svavel
Så jag tänkte att det går säkert att göra så med zink (att man byter ut Al mot Zink)
Jag började med att jag gjorde det med Aluminium jag blandade allt och blötte ner det med aceton och smetade ut det på folie och började skära men när det var hellt torrt och jag skulle tända på så glödde det bara.
Vad kan jag ha gjort för fel skulle jag andvända SvK-PyroMicron Al istället för
atomiserad <44 µm.
Om det brinner med en fin silver färg i pulverform kan man göra stjärnor av det i sånna fall?

Inte för att märka ord, men blir inte det där 110%?
Citera
2007-07-11, 22:58
Medlem
Naturvetarens avatar
Det avser antagligen viktdelar (Antar att du egentligen fattar det men nu är alla med)
Citera
2007-07-12, 08:31
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
klig,
den typen av silverstjärnor kräver mycker fint aluminium för att fungera bra. Det vanligaste är mörkt pyroaluminium eller fina flingor, så kallat aluminiumbrons (pigmentkvalitet).

För övrigt kan du inte använda aceton om dextrin är bindemedlet!
Vad ska jag andvända då? NC-Lack?
Citera
2007-07-12, 09:26
Medlem
Eftersom dextrin är bindemedlet ska du använda vatten! Gärna med tillsats av lite borsyra för att hindra eventuell basisk miljö att bildas vilket kan få satsen att självantända!
Citera
2007-07-12, 12:22
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Amen säger jag. Imploderade en 5 liters E-kolv en gång. En flisa 4x4 cm lyckades fastna i mitt smalben. Undertrycket framställde jag själv genom att andas in luften i den, och sedan sakta mata ur mer luft med munnen.

Satan vad det small....

"I bet you can suck a golf ball trough a garden-hose!"
Citera
2007-07-12, 18:14
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Hej mina vänner, jag har nu konverterat en cykelpump till en mycket bra vacuumpump och byggt en sugfiltertillsats till en e-kolv. Guider finns på nätet för själva konverteringen men jag tänkte göra en egen guide-tråd här på FB. Så om nån kanske vet ett bra ställe att hosta bilder på så kanske ni kan tipsa?
Man behöver endast öppna pumpen och borra i en grej så att man kan vända på den, sen är det klart! Så att göra en guide kanske inte är så nödvändigt egentligen...

Låter interessant! Starta en tråd vettja, här e en sida för å hosta bilder:
http://imageshack.us/
Citera
2007-07-12, 22:48
Medlem
wääuus avatar
Jag har nu fotat bygget av pumpen, men sitter vid en dator som är långsammare än... ja endast flashback kan fp skiten att hänga sig så ja fixar upp det nånstans om en vecka ungefär. Men imageshack är också långsamt, någon som har ett bättre alternativ?
Citera
2007-07-13, 08:25
Medlem
kligs avatar
Jag ska bara säga att jag gjode en mörsare med "chrystantemum 8" och silverstjärnor som blev ganska lyckad så jag lägger ner stjärorna och tar upp det senare i mitt liv.

Men nu vill jag göra ett starkt sprängmedel (i och för sej kan jag göra ett kilo BLP men något annat) av det jag har.
Jag har SvKs:
Mg "PyroMicron"
Mg 4uM (atomiserad)
Al "PyroMicron"
Al (atomiserad)
KNO3
Röd järnoxid
svavel
Zink "PyroMicron"
KClO4

Jag provade att blanda i Mg "PyroMicro" istället för Al i mitt BLP men jag kunde inte få eld på skiten. Vet någon hur jag gör för att få det att brinna?
Kan man blanda Mg med KClO4?

En fråga till: hur stor sprängkraft blir det om man blandar ihop ett kilo BLP och lägger det i en bra förpackning? (exempel på vad det skulle kunna spränga bort, nu menar jag en hård metall-förpackning)

Edit: Glömde fråga hur man gör sånna "film-exposioner" som man alltid ser som på tex: Hamilton? Är det helt enkelt en "gas-fireball"?
Citera
2007-07-13, 13:46
Medlem
Naturvetarens avatar
Det går alldeles utmärkt att blanda BLP med Mg, blanda 60:40 Mg KClO4 och var mycket försiktig. Mg är betydligt mer reaktivt än Al. Inget jag skulle rekomendera en nybörjare att pröva. Om du gör det, håll dig till kvantiteter under 5g hela tiden. På med all skyddsutrustning och kolla luftfuktigheten.
Citera
2007-07-13, 16:28
Medlem
kligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det går alldeles utmärkt att blanda BLP med Mg, blanda 60:40 Mg KClO4 och var mycket försiktig. Mg är betydligt mer reaktivt än Al. Inget jag skulle rekomendera en nybörjare att pröva. Om du gör det, håll dig till kvantiteter under 5g hela tiden. På med all skyddsutrustning och kolla luftfuktigheten.
Hur får jag det att antända?
Mitt Thermite var lättare att tända.

Edit: Hur starkt kan 1 kilo BLP med Al vara om man har en bra metall-förpackning? Vad kan det spränga sönder så att säga?
Citera
2007-07-13, 17:07
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag har nu fotat bygget av pumpen, men sitter vid en dator som är långsammare än... ja endast flashback kan fp skiten att hänga sig så ja fixar upp det nånstans om en vecka ungefär. Men imageshack är också långsamt, någon som har ett bättre alternativ?

www.pici.se =)
Citera
2007-07-13, 17:43
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Hur får jag det att antända?
Mitt Thermite var lättare att tända.
Det låter mycket konstigt, BLP gjort på magneisum/KClO4 ska inte vara några som helst problem att antända

Citat:
Edit: Hur starkt kan 1 kilo BLP med Al vara om man har en bra metall-förpackning? Vad kan det spränga sönder så att säga?
Fullt tillräckligt för att krossa hela din kropp och blåsa ut alla fönster i rummet du arbetar i, inget man bör blanda ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in