2007-03-13, 19:43
Medlem
Weegass avatar
vet någon var man kan få tag på kaliumguldcyanid? jag tänkte förgylla ett föremål. har googlat lite på det men hittar inget vettigt. Skulle vara bra om man hittade ett ställe i sverige som säljer det.
Citera
2007-03-13, 22:02
Medlem
bjornebarns avatar
Inte ens sigmaaldrich har kaliumguldcyanid till salu och saknar helt information om det, knappt några resultat på google heller. Du kan alltid fråga http://www.smart-elements.com om de kan göra kaliumguldcyanid och sälja; de kan tillverka de flesta simplare ämnen och sälja. Han är för övrigt väldigt trevlig, Heinrich Pniok
Citera
2007-03-14, 11:09
Medlem
Förslag

"Kaliumguldcyanid", rationellt namn kaliumdicyanoaurat(I).
Bör kunna köpas från ädelmetallföretag, t.ex. ANA AB.

Se: www.ana-adelmetall.se

Finns dock inget nämnt på deras hemsida.

Praktiskt om deponeringshastighet, deponeringsprofiler vid skilda typer av tidsförlopp (likström, pulserad likström) etc:
http://www.teknik.uu.se/fte/courses/mst1/lektion8-MST-VT06.pdf

Hälsoeffekter av div kemikalier för ytbehandling av metaller:
http://ebib.arbetslivsinstitutet.se/ah/2001/ah2001_19.pdf
Citera
2007-03-14, 19:33
Medlem
Jomazis avatar
Skräp ränsat. Det är 18-årsgräns på fb och härinne ska man SÖKA innan man frågar. Denna kommentar ska inte kommenteras utan åtlydas.

/ mod.
Citera
2007-03-14, 20:10
Medlem
exvitros avatar
Haha!

5 liter Tudor batterisyra (37%) för 75 kronor. Jag känner mig lycklig idag. =) ...jag kanske ska köpa en trisslott också.

Nåväl. Vad är 37% att ropa över när jag i min ungdom kunde köpa 98% på färgaffären... Hur ser det ut i Norge med svavelsyra på färgaffärer? Alt. batterisyra på mackar?

Någon åkare i detta forum som vet?
Citera
2007-03-14, 20:11
Medlem
unknown users avatar
Sorry för OT, men jomazi:
varför inte följa era egna regler då och banna allt skräp som uppenbarligen inte är 18?
Citera
2007-03-14, 20:22
Medlem
exvitros avatar
OT:
Banna allt som är under 18? Men då skulle en tredjedel av alla inlägg försvinna

Själv skulle jag vilja se mer hjälpsamhet. Istället för att skälla på folk, kanske upplysa dem om regler på ett vänligt vis, och gärna posta tråd-ID/url till de nybörjare som undrar.

Jag har förståelse för moderatorer och erfarna användare av detta forum, att man lätt tröttnar på nybörjare som stormar in och ställer oreda, men det hela går att hantera smidigare.

Dock borde folk lära sig att använda google litet grand innan de ställer frågor i detta forum som med lätthet går att läsa sig till antingen på svenska eller engelska och som lätt kan hittas medelst sökmotorer.

Nyttan med detta forum, är dels att hitta mer avancerad information, och speciellt kunna få dra nytta av andras erfarenhet, vilket inte så lätt hittas på nätet annars.

Problemet idag är inte att hitta information, utan att sålla bland bra och dålig.
Citera
2007-03-14, 20:28
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
Sorry för OT, men jomazi:
varför inte följa era egna regler då och banna allt skräp som uppenbarligen inte är 18?

(Haha nu råkade jag nästan redigera.... Oj)

Jag jobbar på det.... KFK-klausulen kräver dock medverkan av högre makter.
Citera
2007-03-14, 20:54
Medlem
iso-butanol

Vart kan man få tag på iso-butanol (Helst i butik, jag vet att det finns på nifelheim men det känns värdelöst att betala dubbelt så mycket mer i frakt än för varorna i sig) ?

Tack på förhand.
Citera
2007-03-14, 21:02
Medlem
exvitros avatar
Hej!

Har inte sett isobutanol i affärer som jag besökt (och jag brukar kolla även om jag inte köper). Kan måhända finnas (på något obskyrt ställe), men beställ från nifelheim så får du garanterat i bättre kvalité. Det är nog ovist att jaga sådana tämligen udda saker.

Citat:
Ursprungligen postat av rampager
Vart kan man få tag på iso-butanol (Helst i butik, jag vet att det finns på nifelheim men det känns värdelöst att betala dubbelt så mycket mer i frakt än för varorna i sig) ?

Tack på förhand.
Citera
2007-03-17, 01:33
Medlem
Var kan man få tag på Borsyra och vilken koncentration rekommenderas? (skall användas som buffert i stjärnor)
Citera
2007-03-17, 10:05
Medlem
very dangerouss avatar
Hej, undrar var man kan få tag på koppar spån, till ett vettigt pris.

Såg att någon frågade tidigare i tråden efter var man kan få tag på svavel i uddevalla. Jag köpte mitt på färgafären(Gamol)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in