2006-12-03, 23:44
Medlem
zoccers avatar
För att nånting skall brinna måste det finnas ett bränsle. Alltså nånting som brinner. Socker innehåller mycket kol som brinner. Vidare behövs det syre. Syre finns i luften. Därför brinner ett vedträ. För att kolet skall brinna tillräckligt bra/snabbt och fungera som raketbränsle, tillför man extra syre. Det gör man genom att tillsätta salpeter som innehåller mycket syre. Då brinner det bra. I en raket skapas tryck, när bränslet börjar brinna så avger det gaser som skapar detta tryck. Trycket i sin tur gör att bränslet brinner ännu snabbare, vilket i sin tur gör att det skapas mer gaser som gör att det brinner ännu snabbare osv. När man sen släpper ut de här gaserna genom ett litet hål, utblåshålet, så får gaserna tack vare trycket sån fart att raketen lyfter. Om hålet är för litet så hinner inte gaserna ut tillräckligt fort och då blir trycket för stort inne i raketen och den exploderar.

Detta är förenklat men beskriver principen för raketerna.
Citera
2006-12-04, 00:04
Medlem
zalimoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
För att nånting skall brinna måste det finnas ett bränsle. Alltså nånting som brinner. Socker innehåller mycket kol som brinner. Vidare behövs det syre. Syre finns i luften. Därför brinner ett vedträ. För att kolet skall brinna tillräckligt bra/snabbt och fungera som raketbränsle, tillför man extra syre. Det gör man genom att tillsätta salpeter som innehåller mycket syre. Då brinner det bra. I en raket skapas tryck, när bränslet börjar brinna så avger det gaser som skapar detta tryck. Trycket i sin tur gör att bränslet brinner ännu snabbare, vilket i sin tur gör att det skapas mer gaser som gör att det brinner ännu snabbare osv. När man sen släpper ut de här gaserna genom ett litet hål, utblåshålet, så får gaserna tack vare trycket sån fart att raketen lyfter. Om hålet är för litet så hinner inte gaserna ut tillräckligt fort och då blir trycket för stort inne i raketen och den exploderar.

Detta är förenklat men beskriver principen för raketerna.

Aaaahhh!

Visste allt utom det där med sockret, tack för den nya informationen
Citera
2006-12-04, 15:19
Medlem
klos_s avatar
Inte för detta har med pyro men iaf, vad betyder UTFSE?

/Mvh Klos
Citera
2006-12-04, 15:37
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Inte för detta har med pyro men iaf, vad betyder UTFSE?

/Mvh Klos

I högsta grad relaterat iallafall till detta forumet.

Det är en förkortning på "Use The Fucking Search Engine", dvs "använd sökfunktionen". Postas ofta när någon tar upp något i en sprillans ny tråd som avhandlats femtioelva gånger tidigare bara för att personen ifråga inte "orkar" leta själv. Skedmatning kallas detta fenomen, och det är inget någon ska förvänta sig härinne.
Citera
2006-12-04, 15:46
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
I högsta grad relaterat iallafall till detta forumet.

Det är en förkortning på "Use The Fucking Search Engine", dvs "använd sökfunktionen". Postas ofta när någon tar upp något i en sprillans ny tråd som avhandlats femtioelva gånger tidigare bara för att personen ifråga inte "orkar" leta själv. Skedmatning kallas detta fenomen, och det är inget någon ska förvänta sig härinne.

Ok, och tack. Då vet jag det.

/Mvh Klos
Citera
2006-12-04, 17:30
Medlem
Afrokamels avatar
Tyg

Hejsan, Jag behöver ett tyg som tål eld och höga temperaturer.
Någon som har några förslag på ett bra tyg ?
Tänkte på kevlar, har hört att det ska tåla sådant..

[Ska göra skyddshandskar av det]

//afro
Citera
2006-12-04, 17:47
Medlem
unknown users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel

//afro

sy dom av brandfilt, annars finnt det speciella brand-handskar å köpa, svetshandskar har jag på jobbet, men de är av läder och luktar apa å blir stenhårda i kontakt med eld

Cheers
Citera
2006-12-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel

//afro

jag vet att det har varit uppe tidigare och som du skriver kevlar eller nomex är nog det du letar efter. nomex används ju ofta av rallyfolk så kolla hos nån sådan försäljare de kanske har handskar.

Mvh johansson
Citera
2006-12-05, 16:12
Medlem
very dangerouss avatar
fick mitt saltpeter i går för 280 kr!!!

men nu undrar jag en till sak medan granngården fotfarande diskuteras.
har hört att granngården säljer 53% saltpetersyra i 25 litersdunkar.
är detta tillståndsplikdikt och är det någon som vet vad det kostar?
tror även jag hört på forumet att dom säljer svavelsyra kan detta värkligen stämma???
Citera
2006-12-05, 16:25
Medlem
Naturvetarens avatar
Det stämmer att de säljer salpetersyra i dunkar om 25 liter. Du måste dock ha kundnummer för att köpa dem...
Citera
2006-12-05, 16:36
Medlem
very dangerouss avatar
vad menas med kundnummer och hur får man det?
svavelsyra säljer dom det?
Citera
2006-12-05, 16:38
Medlem
Naturvetarens avatar
Gå in i en butik och tala med dem alternativt ring är ett bra tips för att få bra svar istället för att fråga folk här som ändå inte har jättekoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in