2007-03-30, 08:07
Medlem
unknown users avatar
jadu, bra fråga.. ska jag vara ärlig så håller jag på med pyro, och har väldigt liten efrfarenhet av HE.. jag låter någon annan svara på denna frågan..
Citera
2007-03-30, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
jag har gjort ända upp till 250grams blp bomber, och det räcker du till för att väcka upp varenda människa på minst 1 mils radie

250 gram blixtljuspulver bör väl ungefärligen motsvara en 4" salutbomb. En sådan smäller förvisso bra, men jag betvivlar att den väcker särskilt många människor på en mils avstånd. Eller är det engelska mil du menar?

Förstår inte den fascination inför blixtluspulver och saluter många verkar hysa. Alla som har sett ett större fyrverkeri har hört knallarna av några hekto blixtljuspulver i form av salutbomber. Det är oftast den minst intressanta effekten i hela fyrverkeriet, och definitivt den som är lättast att göra.

De enda salutbomber som gjort något större intryck på mig var några riktiga bautasaluter på ett italienskt fyrverkeri på vattenfestivalen för många år sedan. De gav en enorm blixt, och hade en väldigt dov, behaglig knall som fick hela bröstkorgen att vibrera, men inte tryckte in trumhinnorna. Skulle vara intressant att veta hur stora de var, och vilken blandning de innehöll.

De största knallskott jag gjort (här räknar jag inte med ungdomssynder i form av rörbomber etc.) har varit på typ 30 g. Visst smäller det en del, men så märkvärdigt är det inte.

Jag har gott om både pyro-Al och perklorat och skulle lätt kunna slänga ihop en 4" salut i morgon om jag kände för det. Har dock för fullt upp med mer intressanta experiment för att ödsla tid på något sådant.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-03-30, 10:16
Medlem
Naturvetarens avatar
Enligt källan 3,5 hekto.

http://www.youtube.com/watch?v=IWxoVAJKpQc
Citera
2007-03-30, 10:45
Medlem
Naturvetarens avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=464007&page=2

Inlägg #17 och framåt diskuteras större mängder BLP (på ett lite tramsigt sätt), kanske intresserar dig?
Citera
2007-03-30, 19:50
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Genom alla dem Och vad är det för fel på sigmaaldrich?

Jadu, vad skall vi ta som exempel? ... Här: Carbon glassy, spherical powder, 2-12 μm, 99.95%, 50 gram för 1100 kronor, för att inte tala om beryllium där man inte ens får ett gram för 1000 kronor... Visserligen avtar priserna snabbt allt eftersom man ökar kvantiteten, men det är inte speciellt relevant för oss... Vissa ämnen kostar dock helt okej, som till exempel koffein.
Citera
2007-03-30, 19:59
Medlem
Dewunis avatar
Vad skulle jag kunna göra med Väte peroxid.(inte TCAP)
Har inte så mycket pengar och det är typ det enda jag har hemma, undrar därför att de är en oxidator och de är väl lättare att få tag på nån bra reduktator.
Citera
2007-03-30, 20:46
Medlem
bleka håret kanske (får dock späda ut den lite).
Citera
2007-03-30, 20:54
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Vad skulle jag kunna göra med Väte peroxid.(inte TCAP)
Har inte så mycket pengar och det är typ det enda jag har hemma, undrar därför att de är en oxidator och de är väl lättare att få tag på nån bra reduktator.

Blanda med diskmedel i en bägare eller ännu bättre, ett mätglas.

Sedan så kastar du i en bit MnO2, lever (gris tex) och ser den vackra diskmedelsormen som bildas.

Väteperoxiden måste dock vara lite starkare för det ska bli skoj.

Mvh
Citera
2007-03-30, 21:07
Medlem
Dewunis avatar
Gissar på att det är runt 19%
Märket odox
Citera
2007-03-30, 23:27
Medlem
Skarjas avatar
Någon som hört vad cheapchemicals.eu kommer ha för sortiment?
De vill ju marknadsföra sig som billigast i sverige...

Edit:
Kikade in och de har börjat få upp sina varor!
Citera
2007-03-30, 23:52
Medlem
Naturvetarens avatar
I princip bara pyro.
Citera
2007-03-31, 00:16
Medlem
Pyrokemis avatar
Billiga glasvaror skulle vara kul om de fick in med. (CC)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in