Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
jag har gjort ända upp till 250grams blp bomber, och det räcker du till för att väcka upp varenda människa på minst 1 mils radie
250 gram blixtljuspulver bör väl ungefärligen motsvara en 4" salutbomb. En sådan smäller förvisso bra, men jag betvivlar att den väcker särskilt många människor på en mils avstånd. Eller är det engelska mil du menar?
Förstår inte den fascination inför blixtluspulver och saluter många verkar hysa. Alla som har sett ett större fyrverkeri har hört knallarna av några hekto blixtljuspulver i form av salutbomber. Det är oftast den minst intressanta effekten i hela fyrverkeriet, och definitivt den som är lättast att göra.
De enda salutbomber som gjort något större intryck på mig var några riktiga bautasaluter på ett italienskt fyrverkeri på vattenfestivalen för många år sedan. De gav en enorm blixt, och hade en väldigt dov, behaglig knall som fick hela bröstkorgen att vibrera, men inte tryckte in trumhinnorna. Skulle vara intressant att veta hur stora de var, och vilken blandning de innehöll.
De största knallskott jag gjort (här räknar jag inte med ungdomssynder i form av rörbomber etc.) har varit på typ 30 g. Visst smäller det en del, men så märkvärdigt är det inte.
Jag har gott om både pyro-Al och perklorat och skulle lätt kunna slänga ihop en 4" salut i morgon om jag kände för det. Har dock för fullt upp med mer intressanta experiment för att ödsla tid på något sådant.
Mvh,
Kaj