2007-02-22, 13:10
Medlem
wääuus avatar
Ah men känns det inte lite överkomplicerat att köra smältelektrolys på max 20g MgO? Det är klart att om man nu verkligen vill ha tillbaka sitt magnesium så kan man kanske göra det, men jag hade köpt nog en ny rulle
Citera
2007-02-22, 16:14
Medlem
wääuus avatar
Varför kan jag inte editera inlägg längre?
Iallafall, kan man reducera ättiksyra till acetaldehyd på ett enkelt sätt?
Man kan ju oxidera etanol med kopparkatalysator och lämpligt oxidationsmedel ganska lätt om man samtidigt destillerar ut acetaldehyden, men ska man använda ett kopparsalt och isåfall vilket?
Man kan ju sedan oxidera vidare acetaldehyd till ättiksyraanhydrid, med någon katalysator och syre enklast vore ju ioch för sig att gå direkt från ättiksyra till ättiksyraanhydrid men detta verkar inte fungera tyvärr.
Citera
2007-02-22, 16:15
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Varför kan jag inte editera inlägg längre?
Iallafall, kan man reducera ättiksyra till acetaldehyd på ett enkelt sätt?
Man kan ju oxidera etanol med kopparkatalysator och lämpligt oxidationsmedel ganska lätt om man samtidigt destillerar ut acetaldehyden, men ska man använda ett kopparsalt och isåfall vilket?
Man kan ju sedan oxidera vidare acetaldehyd till ättiksyraanhydrid, med någon katalysator och syre enklast vore ju ioch för sig att gå direkt från ättiksyra till ättiksyraanhydrid men detta verkar inte fungera tyvärr.

Dessa är fördelarna med en gammal kemibok, dessa är ett citat.

"Oxidation av metanol

Om en bladning av metanol och luft leds över ett uppvärmt koppar- eller silvernät sker en exoterm reaktion. Detta kan man sluta sig till bl.a. av att metallnätet fortsätter att glöda utan att ytterligare värme tillförs (fig. 6.5)."

Det är allså metallisk koppar, har någon annan bok som beskriver en lab på ämnet men hittar inte den nu.

Dessa böcker skrev på tiden då knark och bomber "inte" fanns, finns labbar som "undersök den snabba förbräningen av högnitrerat cellulosa med flera"

Mvh
Citera
2007-02-22, 16:44
Medlem
wääuus avatar
Ah metalliskt koppar tack så mycket!
Haha ja de skriver om ganska roliga grejer i de gamla jävlarna, "bomber!? nää experiment!"
Citera
2007-02-22, 18:39
Medlem
Naturvetarens avatar
Och vad ska du göra med ätikssyraanhydrid? Jag har alltid uppfattat dig som seriösare än en drogsyntare så jag hoppas att det inte är det...

OFT: Angående redigeringen kan man inte längre redigera efter en timme istället för tidigare 24.
Citera
2007-02-22, 18:51
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Ammoniumnitrat och magnesium självantänder i fuktigt tillstånd, och är därmed ingen lyckad blandning. Det enda fall jag har hört talas om då sådana blandningar använts praktiskt är i raketbränsle ihop något härdande bränsle/bindmedel som HTPB eller liknande, som fullständigt kapslar in partiklarna och skyddar dem från fukt.
Det kan som sagt användas i tändhattar och det är en ganska stabil blandning om man jämför med annat som står till buds (i den svårighetsgraden) men det måste hållas torrt. En annan nackdel är mängden som behövs i tändhatten eftersom det är ganska segt att gå till DDT, krävs några gram av blandningen.
Citera
2007-02-22, 20:52
Medlem
very dangerouss avatar
färgafär

Tja, när jag var i färgafären hittta jag oxidrött!
är det samma som järnIIIoxid i så fall duger det till termit.
Citera
2007-02-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det kan som sagt användas i tändhattar och det är en ganska stabil blandning om man jämför med annat som står till buds (i den svårighetsgraden) men det måste hållas torrt. En annan nackdel är mängden som behövs i tändhatten eftersom det är ganska segt att gå till DDT, krävs några gram av blandningen.

Att använda en hygroskopisk blandning som självantänder i fuktigt tillstånd i sprängkapslar låter som en väldigt dum idé. Det finns säkert någon galning som har provat, och klarat sig, men det innebär inte att det är rekommendabelt.

En mycket kunnig finländsk pyroteknik-, raket- och explosivämnesexpert, tidigare amatör, men numera doktor inom området, nämnde för ett antal år sedan på ett pyrotekniskt diskussionsforum på nätet att det gick att göra "pyrotechnic detonators" av en snarlik, men avsevärt mer stabil blandning. Samma blandning sägs ha använts för att tillverka "ear shattering salutes".

Mvh,
Kaj
Citera
2007-02-23, 11:10
Medlem
Naturvetarens avatar
Det är inte smart att göra sprängkapslar över huvud taget så man är fel ute redan där, än värre att använda HE för sina egna nöjen MEN jag hävdar ändå att detta är säkrare än många andra alternativ om man väljer att göra så.

Angående finnländarens blandning, vad var det för ingående reaktanter i den?
Citera
2007-02-23, 13:35
Medlem
Jomazis avatar
Det lär ju handla om SF eller CuO Al/Mg
Citera
2007-02-24, 00:29
Medlem
Naturvetarens avatar
CuO/Al bör vara alldeles för långsamt för tändhattar, Mg är jag däremot mindre säker på.
Citera
2007-02-24, 01:09
Medlem
Jomazis avatar
Inlägg som frågade efter kemikalie borttaget. Sådant hör hemma i stickyn. / mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in