2007-03-10, 21:30
Medlem
Naturvetarens avatar
Jag vet inte hur man får fram listor, bara hur man söker efter specifika artiklar. Gå in på "sök", välj "Hela sortimentet" och "sök på produktnamn".
Citera
2007-03-10, 22:08
Medlem
unknown users avatar
där ser man, det funkade tackar..
Citera
2007-03-12, 11:44
Medlem
HOkks avatar
Vart kan man tag på Natriumbisulfit (NaHSO3)?? Om det nu går att få tag på.
Citera
2007-03-12, 13:48
Medlem
wääuus avatar
Används väl som konserveringsmedel, jag har iallafall köpt en del kaliummetabisulfit, dock i Serbien.
Citera
2007-03-12, 14:57
Medlem
Dewunis avatar
Någon som vet hur många % väte peroxid Odox innehåller?
Citera
2007-03-12, 15:10
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Används väl som konserveringsmedel, jag har iallafall köpt en del kaliummetabisulfit, dock i Serbien.

men fuck, serbien! Skaffa en "pen-pal" som bor där nere å be dom skicka lite grand.. jaja får forska runt lite då.
Citera
2007-03-12, 15:13
Medlem
wääuus avatar
Behöer du mycket?
Citera
2007-03-12, 15:20
Medlem
Dewunis avatar
Hur mycket väte peroxid innehåller odox?

och om man gör tcap så funkar de väl med citron syra? kan man inte pressa en citron eller lime eller nåt?
Citera
2007-03-12, 17:42
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exvitro
Använd enbart labbglas om ni gör kemiska reaktioner inomhus!

Såklart vet jag att labb-glas (vilket jag också har) är mycket bättre på att tåla temperaturvariationer. Men, denna "lätta" nitrering i ett ölglas(!), bjöd på en überraskning. Jag trodde det var lugnt, eftersom det var ett bastant kärl och såklart trodde jag att det skulle tåla åtminstone 80 grader. Värmeplattan var satt på två (av 12) och termostaten hade slagit från. Tempen steg sakteliga, sade termometern. Termostaten slog till och från, det gick lugnt till och allt verkade vara OK.

80 grader är inte mycket. Och, uppvärmningen var långsam, men... *Crack* sade det. Lite svårt att förmedla just ljudet, men tänk er 100 ml 98% svavelsyra av mycket god kvalité i kontakt med en värmeplatta, ett väldigt rått järn, eftersom den knappt är använd...

Det tog mig c:a 0.5 sek att reagera. Efter 1.5 sek insåg jag att rökutvecklingen var oroande kraftig. C:a 2 sekunder senare hade jag på mig min gasmask, som hm... var lättillgänglig, och det var tur, för efter ytterligare tre sekunder var hela lägenheten rökfylld!

Hade jag inte haft gasmask (med filter för sura gaser, tack för det [företag]), så hade jag inte kunnat ställa upp fönstren, veva ut gasmolnet osv. Det hade inneburit att jag inte kunnat föra över reaktionen/värmeplatta+reaktionskärl+kladdig vätska till kartong och burit den utomhus.

Under några minuter i en spökligt rökfylld lägenhet såg jag som i slowmotion såväl brandkår som polisen komma, i mitt inre öga. Tack vare gasmask och snabb handlingsförmåga blev så inte fallet.

Även femton minuter senare när all synlig dimma försvunnit och gasmasken åkt av, så märktes det att det fanns svavelsyra mm i luften. Fingrarna smakar fortfarande surt, även efter att ha tvättats. Men, röken är borta och kusten är klar (liksom luften i min lägenhet).

JISSES vad nära det var. Förbannade kinaglas till ölmuggar. De spänningar som fanns i det gjutna glaset var inte att leka med. Det knäcktes vid 50-60 grader. Bordet ser ut att ha brunnit, men ingen kom och knackade på, och för det är jag oerhört tacksam. (Och min kemikaliesamling likaså.)

Kanske onödigt, men en varning utfärdas. Jag har tidigare gjort många reaktioner i typ (svenska) syltburkar och det har aldrig varit några problem, men detta var ett skrämmande uppvaknande. (Och, ja, jag var faktiskt försiktig!)

Tack gode gud för lite medvind, i denna motvind.

Hehe glad att vi inte är grannar

Hadde du värmt ditt glas i ett oljebad så hadde spänningarna i glaset antagligen inte blivit lika stora och det hadde gått bra. Dessutom är det betydligt lättare att hålla jämn temperatur i ett oljabad än på en värmeplatta.

Jag har helt frångått syltburkar och liknande för riktigt labbglas är faktiskt inte så fruktansvärt dyrt iaf inte vanliga bägare och ekolvar utan slipning.

Brukar kolla in lite div lumpaffärer tex myrorna där finns det nästan alltid lite labglas blandat med blomvaser och liknande. Mitt senaste fynd är en 5-liters ekolv med slipning och tillhörande glasprop för 30:-
Citera
2007-03-12, 19:16
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Behöer du mycket?

nja en 3-400gram kanske,
Citera
2007-03-12, 19:21
Medlem
Jomazis avatar
Denna tråd handlar om vart man får tag i ämnen, inget annat...
Citera
2007-03-12, 19:23
Medlem
Dewunis avatar
Ja men tänkte att om de skulle var ahög halt Väteperoxid skulle man ju kunna skriva till de på den där listan... för de används till sanering och på innehålls förteckningen står de bara hydrogen peroxid,vatten, stabilisator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in