2007-02-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det har jag ju skrivt

Varför tror du då att det eventuellt skulle kunna gå med Mg och CuO? CuO sönderfaller definitivt starkt endotermiskt, och då lär det inte spela någon roll vilket metallbränsle du använder.

Även om reaktionen i slutänden är starkt exotermisk, sker förbränningen av de på en molekylär nivå gigantiska metallpartiklarna på tok för långsamt för att vidmakthålla chockvågen i ett detonerande sprängämne.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-02-24, 22:23
Medlem
Naturvetarens avatar
Läs mitt inlägg igen. Det står ingenstans att det skulle gå med CuO, bara att jag tror mer på möjligheten med Mg än på Al men att det beror på delta-H för CuO vilket du nu talat om för mig är positiv. Det ger att det blir omöjligt att få det att fungera, precis som du säger. Det du sedan skriver visar jag klart i mitt inlägg att jag beaktar. Jag tror inte du tillgodogjort dig all information i mitt inlägg, de svar du ger mig tyder iaf på det (Sagt med största möjliga respekt).
Citera
2007-02-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Läs mitt inlägg igen. Det står ingenstans att det skulle gå med CuO, bara att jag tror mer på möjligheten med Mg än på Al men att det beror på delta-H för CuO vilket du nu talat om för mig är positiv. Det ger att det blir omöjligt att få det att fungera, precis som du säger. Det du sedan skriver visar jag klart i mitt inlägg att jag beaktar. Jag tror inte du tillgodogjort dig all information i mitt inlägg, de svar du ger mig tyder iaf på det (Sagt med största möjliga respekt).

Inte så mycket att tjafsa om. Jag tror vi menar ungefär samma sak, uttryckt på lite olika sätt.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-02-25, 08:12
Medlem
Angående att använda termit för att starta DDT-förlopp så är det helt möjligt. Men, då har termiten bara varit det första steget i en kedja där övergången från deflagration till detonation skett i en pressad pelare av pentyl och vissa katalysatorer.

Att få till DDT i små mängder termit är nog svårt men jag tvivlar inte på att det är möjligt i större mängder. Problemet är ju dock att definiera vad som är en detonation i ett löst liggande eller relativt löst kompakterat pulver. Ljudhstigheten blir väl ganska svår att definiera i en kropp som inte är solid!?

Effekten av en större laddning finmald termit baserad på aluminium och kopparoxid kommer dock att vara något som liknar en detonation!
Citera
2007-02-25, 10:37
Medlem
Personligen tror jag inte att termit kan detonera i egentlig mening, oavsett mängd. Reaktionen kan nog inte fortplantas genom en chockvåg, utan bara genom heta gaser i löst liggande pulver, eller genom värmeledning i hårt pressad sats.

Hårt pressad termit tror jag bara kan brinna långsamt, oavsett hur det initieras. Riktiga detonerande sprängämnen detonerar även i pressat tillstånd.

Även om explosionen av termit, standardflash, etc. på håll kan likna en detonation, tror jag att det är stor skillnad på nära håll, exempelvis i förmågan att slå sönder metall. Jag tror inte att det går att få någon Munroe-effekt med denna typ av sprängämnen.

En intressant fråga är hur knasterstjärnor, som ju är baserade på en form av termit, fungerar. Med tanke på hur högt och skarpt ett litet korn av sådan sats kan smälla, ligger det nära till hands att tro att det rör sig om en detonation. En tänkbar hypotes är att reaktanterna för den sekundära, explosiva reaktionen, i smält form på något sätt har blandats på molekylär nivå. Det faktum att hela kornet vid explosionen har en temperatur som ligger strax under antändningstemperaturen, bidrar säkert till reaktionens våldsamhet.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-02-25, 11:44
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Angående att använda termit för att starta DDT-förlopp så är det helt möjligt. Men, då har termiten bara varit det första steget i en kedja där övergången från deflagration till detonation skett i en pressad pelare av pentyl och vissa katalysatorer.
Använder du pentyl som skeundär blir det hela genast mycket lättare, det du talar om kallas termochockning och kan under tryck mycket riktigt frambringa DDT hos en mängd HE.

Citat:
Att få till DDT i små mängder termit är nog svårt men jag tvivlar inte på att det är möjligt i större mängder. Problemet är ju dock att definiera vad som är en detonation i ett löst liggande eller relativt löst kompakterat pulver. Ljudhstigheten blir väl ganska svår att definiera i en kropp som inte är solid!?
Tryckvågen i sprängämnet ska vara över ljudets hastighet och ska vara så stark att den bringar sprängämnet den träffar till antändning. Effekten blir ett sådant reaktionsförlopp är en detonation.Det uppnår du inte i termit under uppbådbara omständigheter eftersom delta-H för oxiderna är positiv. Du kan alltså inte få upp ensamma termitsatser till DDT.
Citat:
Effekten av en större laddning finmald termit baserad på aluminium och kopparoxid kommer dock att vara något som liknar en detonation!
Jasså?

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Hårt pressad termit tror jag bara kan brinna långsamt, oavsett hur det initieras. Riktiga detonerande sprängämnen detonerar även i pressat tillstånd.
Detta eftersom det i första fallet handlar om gaser och i andra fallet tryckvåg. Men teoretiskt skulle man kunna påtvinga detonation under tillräckligt högt tryck, men det är strikt teoretiskt. Det skulle bli okotrolerbart innan DDT uppnåtts
Citera
2007-02-25, 14:45
Medlem
GalFisks avatar
Jodå, tenn går över i alfa-tenn (grått pulver) vid temperaturer under 13.2°C. Ju kallare det är och ju renare tennet är, ju snabbare går det.
Här är en artikel med bilder, där tenn med 0.5% koppar har bevarats vid <-10°C: http://www.indium.com/drlasky/entry.php?id=310
100% rent tenn borde gå snabbt nog till att vara brukbart, särksilt om man tar till med torris eller flytande kväve.
Citera
2007-02-25, 15:12
Medlem
Naturvetarens avatar
OK, där ser man. Så bekvämt Borde gå ännu snabbare om man påverkar det mekaniskt.
Citera
2007-02-25, 16:21
Medlem
Nedanstående text är inget bevis för mitt påstående att termit baserad på CuO/Al kan deflagrera mycket våldsamt på ett sätt som liknar detonation, men den ger en bra vägledning vad det gäller hur energiinnehållet och därmed termitens häftighet varierar beroende på vilken oxid som väljs.

Saxat ur Ellern's "Military and Civilian Pyrotechnics, sid 280
(se t.ex. http://pyrobin.com/files/fireworks%20--%20ellernh_m_cp%5B1%5D.pdf ):

"...An approximate gage for the reactivity of aluminum with various oxides is the difference between the equivalent heats of formation of aluminum oxide (66 kcal) and the oxide to be reduced: If this difference exceeds 40 kcal (as is the case for PbO, Bi2O3, CuO, and PbO2 the reaction is apt to be excessively vigorous, even violent; around 33 kcal (the rounded-off value for the reactions with iron oxides) normal behavior is indicated; much below this value (as for WO3, Ta2O5, TiO2, or ZrO2) the reaction is normally not completed. This subject has been more thoroughly discussed in Chapter 30 where the technological aspects of the thermite process are treated..."

Anledningen att jag tjatar om att termiter kan brinna våldsamt är att jag själv dels sett vanlig termit, mald i kollergång under en vecka, omsättas med en knall utan inneslutning och dels själv gjort knallskott med svart kopparoxid och pyroaluminium.
Citera
2007-02-25, 18:59
Medlem
bjornebarns avatar
Capsaicin

Jag har själv frågat här i forumet ett par gånger, var man kan köpa det, utan svar, men nu har jag äntligen hittat en affär som säljer det i större mängder för någorlunda humana priser själv och tänkte skriva den här, ifall någon mer än jag är intresserad.

http://www.ashianherbex.com/ (man måste maila dem för att få köpa, använd inte kontakformuläret på deras hemsida, det fungerar inte, utan maila adressen som står där istället)

För tillfället kostar det 1500 dollar för 100 gram rent capsaicin, och man kan, så vitt jag har förstått det, bara köpa n*100 gram, där n=heltal.
Citera
2007-02-25, 20:40
Medlem
wääuus avatar
Oj det var mycket pengar, har du köpt därifrån?
Sjysst avatar förresten
Citera
2007-02-26, 00:34
Medlem
knappa två kilo torkad mald röd savina habanero kostade straxt under tusen spänn när jag köpte.. känns mer ekonomiskt, men det är kanske struligt att extrahera det gottiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in