Klottersaneringsmedel som innehåller GBL är förbjudna tyvärr. Så som staten håller på och buffar målningar så borde de ju iallafall kunna använda ett miljövänligt alternativ, men allt har sina nackdelar GBL är en drog samtidigt ett ypperligt lösningsmedel för vissa färger. Det kan för vissa vara en fördel att det är en drog dock.
Jag söker någon form av flytande syra som kan förstöra/smälta tunn plast
väldigt fort.
Den ska helst kunna gå att köpa eller göra väldigt enkelt, och kunna förvars i någon form av burk eller liknande..
Du får ursäkta mig, men jag har 0 kunskap om kemi, men hur fort löser aceton upp en plastpåse ? säg en frimärkspåse ?
svårt att tänka mig att den löser upp den alls om den inte ligger i aceton en timme typ, men jag kan ha fel
Du måste nog vara lite mer specifik för att vi ska kunna svara på din fråga. Vilket lösningsmedel som funkar beror till stor del på vad plasten har för sammansättning. Vissa plaster går inte alls att lösa.
Om polymeren är polystyren är aceton ett utmärkt lösningsmedel, precis som THF är för PVC. Men om det gäller vanlig LDPE kan det vara svårt att hitta särskilt "snabba" lösningsmedel.