2006-04-05, 18:09
Medlem
wääuus avatar
NaC2H5 tror jag?
Citera
2006-04-05, 19:01
Medlem
wääuus avatar
nu upptäckte jag var det var dom sålde lycopodium! det var p pyrosmålandskrutbruk, det står inte vad det kostar bara

Edit: var finns antimon(III)sulfid att köpa? gärna i mindre mängder
Citera
2006-04-10, 16:57
Medlem
Toluen? Någon skrev i tidigare inlägg om 70-80%-ig på Ica, men det borde väl finnas renare någonstans?
Citera
2006-04-10, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Toluen? Någon skrev i tidigare inlägg om 70-80%-ig på Ica, men det borde väl finnas renare någonstans?
Jag köpte ren toluen i en färgaffär. Men det är långt ifrån alla färgaffärer som har det.

Jag började faktiskt mitt nya jobb idag, i just en färgaffär...

Fast där har vi inte toluen. Men jag kan säkert beställa lite allt möjligt. Men nu ska jag sköta mig i alla fall, o inte spränga sönder butiken!
Får gå lugnt fram iaf.
Citera
2006-04-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag började faktiskt mitt nya jobb idag, i just en färgaffär...

Men du, de flesta som jobbar i färgaffärer har ju noll koll på ämnen om dem inte får höra produktnamnet, så kan inte du kolla upp produktnamn för kalciumkarbid och svavel?
Citera
2006-04-10, 19:14
Avslutad
Citat:
Men du, de flesta som jobbar i färgaffärer har ju noll koll på ämnen om dem inte får höra produktnamnet, så kan inte du kolla upp produktnamn för kalciumkarbid och svavel?
Jag kollade lite på vilka kemikalier vi hade, svavel hittade jag inte. Men kalciumkarbid hette bara Kalciumkarbid. Men det tar väl en stund att lära sig vad alla produkter innehåller för något, så jag kan återkomma om jag hittar svavel som går under nått annat handelsnamn.
Citera
2006-04-10, 19:22
Medlem
onemanarmys avatar
Edit***
Citera
2006-04-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag kollade lite på vilka kemikalier vi hade, svavel hittade jag inte. Men kalciumkarbid hette bara Kalciumkarbid. Men det tar väl en stund att lära sig vad alla produkter innehåller för något, så jag kan återkomma om jag hittar svavel som går under nått annat handelsnamn.

Men kalciumkarbid är väl en ganska ovanlig kemikalie i färgaffärer? Och vad använder man den till?
Citera
2006-04-10, 20:41
Medlem
plasticplans avatar
man använder väl oftast kalciumkarbid till att döda mullvadar och sånt som kan orsaka oreda i trädgården. man häller ner det i deras gångar och häller på vatten så att acetylenet tar död på dem.
Citera
2006-04-10, 20:49
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticplan
man använder väl oftast kalciumkarbid till att döda mullvadar och sånt som kan orsaka oreda i trädgården. man häller ner det i deras gångar och häller på vatten så att acetylenet tar död på dem.

yeah, man gasar ihjäl dom i sann 40-talsanda

För användes det flitigt i särskilda lampor, lampan var i två delar, en med karbiden, och en med vatten, sedan droppade vattnet ner på karbiden och gasen antändes osv osv.

Vad man använder det till som privatperson idag har jag ingen aning om, men skulle gissa på att det är ett Zyklon-B substitut.
Citera
2006-04-11, 15:48
Medlem
West-ens avatar
Appropå karbid, hur reagerar det med aluminium?
Citera
2006-04-11, 16:19
Medlem
Produktnamn

Citat:

...även kallat trivialnamn:

kalciumkarbid: går mestadels under produktnamnet "karbid", kort och gott.

svavel: "svavelblomma", vilket är sublimerat svavel, ett finkornigt ljusgult pulver. På apoteket kan denna produkt ofta gå under farmaceutiska namn såsom "sulfur medicinalis", ibland stavat "sulphur medicinalis". Latin för "medicinskt svavel", kan ev förekomma på apotek under detta försvenskade namn. .Varför man använder svavel inom medicinen vete tusan, men man pruttar duktigt om man käkar det.
Undrar just varför farmceuter och medicinare är så glada för att uttrycka allt på latin, när svenska är så mycket lättare.

Finns även andra varianter av svavel, såsom "svavelmjölk", ett gammalt namn på ytterst finkornigt svavel utfällt ur lösning. "Stångsvavel" som är svavel smält och avkyld i cylindrisk form (stångform). Och så "kristallint svavel", som är vad namnet antyder, svavel som kristalliserat (vanligen ur lösning). Bildar stora ljusgula glaskara kristaller, ser ut och känns som harts ungefär. Lika sprött.
Vet tyvärr ingen som säljer kristallin form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in