2007-10-21, 17:00
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Pilla ut ur cracklingballs från någon åretrunt säljare. Finns garanterat i stockholm.

Eller gör egna.

Men många cracklingbolls innehåller dessa cylindrar istället för lösa kulor, ialla fall dom från svea.

Mvh
Citera
2007-10-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -J-
Ok men hur mycket behöver man köpa av allt, med tanke på den dyra frakten. tex hur länge räcker 1Kg svavel om man ska lära sig att göra bp och jag kanske gör runt 50g / försök.

Är det bara att maila till han och skriva vad och hur mycket man vill ha?
När kan jag ringa om stubinen och vad vill han veta?
Räcker det med att man är över 18?

1 kg svavel räcker länge.
på svenska kemis sida står det ju hur stora förpackningar de har bara ta de billigaste . Ingredienser till bp är inte dyrt. Det är bara att ringa dem, de är mycket trevliga att prata med. Det räcker att du är 18 år för att få köpa stubin,
jag vet.
Citera
2007-10-21, 17:49
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -J-
Ok men hur mycket behöver man köpa av allt, med tanke på den dyra frakten. tex hur länge räcker 1Kg svavel om man ska lära sig att göra bp och jag kanske gör runt 50g / försök.

Är det bara att maila till han och skriva vad och hur mycket man vill ha?
När kan jag ringa om stubinen och vad vill han veta?
Räcker det med att man är över 18?

Det som det går åt mycket av är oxidationsmedel eftersom större delen av satser oftast består av dem.

typ

Kaliumperklorat KClO4
Kaliumklorat KClO3
Kaliumnitrat KNO3
Strontiumnitrat Sr(NO3)2
Bariumnitrat Ba(NO3)2
Ammoniumperklorat NH4ClO4
Natriumnitrat NaNO3

Och det som rekomenderas åt nybörjare är kaliumnitrat och kaliumperklorat. Med dessa och lite färgämnen samt bränslen går det att göra mycket.

mvh
Citera
2007-10-21, 18:00
Medlem
-J-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Men många cracklingbolls innehåller dessa cylindrar istället för lösa kulor, ialla fall dom från svea.

Mvh

De carklingballs som köps i 150 packen är "cylindar" men köp 6 packen eller sveas Tiger Whip. Från Tiger Whipen får man också ca 1m snabbstubin.
Citera
2007-10-21, 18:05
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

Mvh

Nepp. Dom i 6 packen är lösa

Vet inte hur det är i dom andra.
Citera
2007-10-21, 18:32
Medlem
Fortytwos avatar
På tal om näten till lyktorna så brinner de inte alls, inte om man gör det rätt iallafall. Har en hemma och efter åtskilliga tändningar så är nätet fortfarande vitt. Möjligt att det är poröst (vill inte testa) men det är inte svart som det blir om man gör "fel". (Jag vet inte vad fel är då det är min far som brukar hålla på med den)

Citat:
Ursprungligen postat av wääuuhur hålls "pulvernätet" kvar egentligen?
Från början är nätet ju ej överdrivet skört och då drar man fast det med hjälp av ett band runt det ställe där gasen pumpas ut. Sedan är det ganska skyddat där inne tack vare glaset så de lossnar inte bara så där.
Citera
2007-10-21, 18:43
Medlem
Plocka bort alla klorater och ammoniumperklorat det är inget för nybörjare. Strontiumnitrat anser jag är ganska jobbigt att pyssla med för att det är hygroskopiskt och det krävs endel för att få stjärnor innehållande det att tända.

Jag började med att göra kolbaserade stjärnor, de är relativt säkra och billiga. Man kan exprementera mellan olika mängder kol osv. Tallkolet kan man dessutom göra själv om man vill det.

Jag anser att kaliumperklorat till burstcharge (ev.flash), reaktivt pyroaluminium i fina "flakes" samt ett aluminium som är mindre reaktivt (gärna coatat) och i något större storlek är viktigt.
Citera
2007-10-21, 19:17
Medlem
Går det, och vart får man tag på kaliumtiocyanat och järnnitrat? järnnitratet ska vara i flytande form.
Citera
2007-10-21, 20:07
Medlem
Citat:

Mvh

har ni testat att använda cylindrarna från sveas cracklingballs i konstbomber?
Citera
2007-10-21, 20:12
Medlem
Citat:
Vet någon var man kan få tag på smatterkullor såhär års i stockholm??? Sedan ska det INTE vara pressade puckar (har sådana) utan lösa kulor som man kan rulla på.

Mvh

Att rulla stjärnor på kommersiella smatterkulor är FUSK!! Köp hem lite vismutoxid och tillverka egna i stället. Det är både kul och lärorikt. Dessutom så blir det nog billigare.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-10-21, 20:24
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtOlofsson
Går det, och vart får man tag på kaliumtiocyanat och järnnitrat? järnnitratet ska vara i flytande form.
Man kan beställa från Tyskland. T ex härifrån:
http://www.chemikalien-shop.de/shop_list.php?buchstabe=&gruppensel=&gruppendes=r& suchwort=%

Järnnitrat finner du som Eisen(III)nitrat och kaliumtiocyanat heter bara Kaliumthiocyanat. Järnnitratet är i fast form, men smältpunkten är blott 47°C för nonahydratet. Lämnar du kristallerna framme kommer de att ta upp så mycket fukt från luften att de löser upp sig själva i den.
Citera
2007-10-21, 21:10
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Att rulla stjärnor på kommersiella smatterkulor är FUSK!! Köp hem lite vismutoxid och tillverka egna i stället. Det är både kul och lärorikt. Dessutom så blir det nog billigare.

Mvh,
Kaj

Men lite kan man väl fuska

Det blir bara en sån stor grej av det om man ska tillverka det själv också , men eftersom jag nu kommer få skämmas om jag lägger upp en film på en konstbomb med kommersiella cores så är det nog bara att glömma nu

Ska testa lite på köpta cores och sedan får det bli egen tillverkning.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in