2007-01-25, 23:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Frågar i denna tråd istället för att starta en ny om en skitfråga.

Har ett par kilo av ett mjukgörare för vatten, eller nått i den stilen. Kan det måhända användas till något roligare? Det heter Natrium hexametafosfat. (NaPO3)6 skall formeln vara.
Citera
2007-01-26, 13:18
Medlem
Naturvetarens avatar
Tas i "övriga kemi/pyrofrågor".
Citera
2007-01-26, 14:56
Medlem
klos_s avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=382174

Övriga frågor....

/Mvh Klos
Citera
2007-01-26, 23:46
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Har ett par kilo av ett mjukgörare för vatten, eller nått i den stilen. Kan det måhända användas till något roligare? Det heter Natrium hexametafosfat. (NaPO3)6 skall formeln vara.

Hittar inte så mycket info om det...i värsta fall får jag väl hälla det på litet is och dra skallen i det för att se om det blivit nått mjukare.
Citera
2007-01-27, 02:27
Medlem
Boccarossa-s avatar
Wow! Perfekta tråden för mig! Hoppas bara folk kollar här så man får lite svar :P..
Frågor:

1a. Någon som har nån aning om vad denna bomb kan innehålla ? http://www.youtube.com/watch?v=9ax9kF6ip-U

1b. Den bomben ser ju väldigt kraftig ut på något sätt, förödande eller något, men är den effektiv på att typ, göra skada mot en yta?

2a. Det här med bomber... ;P,, Hur fungerar det när man spränger någon sorts HE inneslutet eller ej, ståendes eller fast mot en yta av hårdare material, till exempel betong/sten/stål/asfalt?

2b. Blir det kratrar?

2c. Vad är några av de effektivaste (som inte ska vara omöjligt för en hobby-pyrotekniker att tillverka i garaget) HE's för att göra skada mot just en yta?

2d. Hur bra/dåligt funkar Flash (KClO4/Al) med detta?

3a. En polare är minderårig och vill ha lite kemikalier från svenskakemi som kräver 18 års ålder. Finns det något straff eller är det riskabelt eller svårt att "köpa ut" kemikalierna åt honom?

3b. Har själv inte beställt från svenskakemi tidigare. Är det så att man måste skriva vad man ska göra med kemikalierna eller liknande eller är det helt enkelt bara att lägga sin order och få grejerna hemskickade?

4. Är det olagligt att göra svartkrut / flash (LOL!!!! på att jag inte vet det) ?

Många frågor blev det, svara snälla !
Citera
2007-01-27, 11:20
Medlem
negerbarns avatar
1a: Troligen nån form av högre kolväten som gör elden i alla fall. det blir så mkt svart rök. Kanske hemmagjord napalm, dvs bensin+frigolit.
Är det du som gjort den eller?

Sen vad som gör smällen vet jag inte.

1b Nej den lär knapapst göra stor skada på nån yta. Såvida inte ytan är av frigolit. Det är inte HE bara så du vet.

2a Vadå hur det fungerar? Det smäller, precis som vanligt.

2b Inte av det där, i alla fall. Men har du mycket HE så ja, det blir det. Kanske inte i betong, för den spricker, Men ja annars så blir det det.

2c PETN , RDX, och nitroglycerin. Men det är inget du ska leka med, lilla vän.

2d Med vad?

Palla svara på allt.

4 : Allvarligt, lite googlande kan du väl stå ut med?
Citera
2007-01-27, 12:09
Medlem
Silverturks avatar
3a: Köp ut bäst du vill. Ingen lär få reda på det ändå.

3b: Nej.

4: Ja.
Citera
2007-01-27, 21:44
Medlem
Är krut giftigt att förtära?

Jag undrar om det är giftigt att förtära krut.
Någon som har svaret på min fråga?
Tack på förhand! MVH/Vässka
Citera
2007-01-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vässka
Jag undrar om det är giftigt att förtära krut.
Någon som har svaret på min fråga?
Tack på förhand! MVH/Vässka

Nä, inte särskilt. Men det gör ont att få i sår.
Citera
2007-01-28, 09:54
Medlem
negerbarns avatar
Inte giftigt direkt. Hur mycke har du ätit?
Citera
2007-01-28, 13:34
Medlem
Naturvetarens avatar
Mycket nitratjoner är inte nyttigt. Det sägs dessutom att män kan bli tillfälligt impotenta av det...
Citera
2007-01-28, 13:50
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
När man gör dextrin av potatismjöl, så stoppar man ju det i ugnen på 200 grader, men vad är det egentligen som händer...varför måste man värma det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in