2007-01-05, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn-vallin
Nej det tror jag inte men jag är inte helt säker.
Du behöver inte be om förlåt, bättre att fråga än att testa.
Ja man vill ju inte att hela väskan och halva ryggen försvinner när man minst ananr det när man busar
Citera
2007-01-05, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hentho3
...jag undrar om svartkrut är stötkänsligt och känsligt mot statiskelektricitet...
Det existerar ingen pyroteknisk blandning som är helt okänslig för stötar eller gnistor från potentialutjämningar. Tillför man tillräckligt mycket energi så tänder satsen, mängden energi som krävs är dock olika för olika satser.

Så, svaret är att svartkrut ÄR känsligt mot stötar, friktion och gnistor i alla dess former. Men, inte så känsligt att det inte kan hanteras, bara man vet vad man gör och eliminerar alla källor till antändning under hanteringen!
Citera
2007-01-05, 12:04
Medlem
Skarjas avatar
Känsliga kompositioner

Vet någon här inne om det finns ngn bra sida med förteckning över de flesta kemikalier och vilka de inte går bra i samma mix?
Visst finns många varningar på lika många sidor men en sida så man slipper kolla igenom alla anteckningar?
Citera
2007-01-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det existerar ingen pyroteknisk blandning som är helt okänslig för stötar eller gnistor från potentialutjämningar. Tillför man tillräckligt mycket energi så tänder satsen, mängden energi som krävs är dock olika för olika satser.

Så, svaret är att svartkrut ÄR känsligt mot stötar, friktion och gnistor i alla dess former. Men, inte så känsligt att det inte kan hanteras, bara man vet vad man gör och eliminerar alla källor till antändning under hanteringen!
Räcker det med en gnista från t.ex statiskelektricitet för att tända svartkrutet
Citera
2007-01-05, 12:39
Medlem
Hur är detta med blåa explosioner, egentligen? Är det omöjligt, eller jävligt dyrt eller svårt, att åstadkomma sådana?
Trots att jag är så gott som helt okunnig gällande pyro stod jag på nyårsafton och mässadde inför vänner och bekanta om varför vi bara såg gröna/röda/vita smällar. Det kanske vore på sin plats att skaffa lite kött på benen inför nästa nyårsafton
Citera
2007-01-05, 13:22
Bannlyst
Citat:
Räcker det med en gnista från t.ex statiskelektricitet för att tända svartkrutet
Jag har aldrig sett en sådan gnista.
Citera
2007-01-05, 16:32
Medlem
Citat:
Vad trött jag blir! Vad tror du gnistor från potentialutjämning innebär? Vad tror du jag menar när jag säger att gnistor i alla dess former KAN antända svartkrut?
Citera
2007-01-05, 18:17
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Natriumcitratet fäller ut, bensoesyran stannar i lösning
Det känns som att det är lättare att amvända citronsyran då man slipper fälla ut bensoesyran och tvätta den, den fäller ut och är ren om du kyler ner lösningen efter filtrering. Jag har testat hur lösligt citratet är och det är faktiskt väldigt olösligt, kan kolla upp det när jag kommer hem.
Hadet!
Det här köper jag inte alls. Såväl citronsyra som (tri)natriumcitrat är mycket lättlösliga i vatten. Jag har svårt att se hur mono- eller dinatriumcitrat skulle vara särskilt svårlösliga heller. Citronsyra är nästan 4 gånger så lösligt som vanligt koksalt till vikten räknat vid rumstemperatur. Trinatriumcitrat är visserligen inte lika lättlösligt som citronsyra, men även denna är mer löslig än vanligt koksalt (och i allra högsta grad bensoesyra, vars löslighet är en tiondel av koksaltets).
Citera
2007-01-05, 23:51
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Hur är detta med blåa explosioner, egentligen? Är det omöjligt, eller jävligt dyrt eller svårt, att åstadkomma sådana?
Trots att jag är så gott som helt okunnig gällande pyro stod jag på nyårsafton och mässadde inför vänner och bekanta om varför vi bara såg gröna/röda/vita smällar. Det kanske vore på sin plats att skaffa lite kött på benen inför nästa nyårsafton
Det finns, det finns! SJälva explosionen kanske inte är blå men stjärnorna. De brukar tydligen bestå av något kopparsalt men koppar kan också användas för att göra gröna blandningar
Citera
2007-01-06, 00:24
Medlem
wääuus avatar
Nu sitter jag här och läser både på wiki och i CRC handbook att (tri)natriumcitrat har lösligheten 72g/100ml vatten. Jag sitter också med ett provrör med det överblivna natriumcitratet från bensoesyra-framställningen och det löser sig inte alls i kallt vatten. Fast nu när jag krossade klumpen löste den sig på nolltid. Kan den ha blivit belagt med bensoesyra? Någonting är fel, men jag vet inte vad.
Det verkar inte som att jag har blandat ihop ämnena med varandra då kristallerna av "bensoesyran" ser ut som de ska, och natriumcitratet likaså.
Citera
2007-01-06, 04:25
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker

Blue flash
Potassium perchlorate 42.5
Magnesium, fine 42.5
Paris green 13
PVC 2

Blue flash
Potassium chlorate 32
Magnesium, fine 42
Paris green 22.5
PVC 3.5

Saxat från PFP. "Paris green" som båda satserna innehåller vet jag dock inte vad det är.

Dock vet jag att det krävs lägre temperatur för en blå stjärnmix än för de övriga, då den exiterade kopparatomen är känslig för höga temperaturer (?)*.
Därför innehåller (de flesta) recept för blå stjärnor inga metalliska bränslen. Hur det sedan blir med flash kan du själv räkna ut. Dock antar jag att det går att göra ett finmalet "krut" av en bra stjärnmix för att sedan innesluta detta till en bomb med blå blixt.

*Mobba mig inte om jag har fel, jag är på rätt väg i alla fall. Kolla klockan!
Citera
2007-01-06, 11:22
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk

*Mobba mig inte om jag har fel, jag är på rätt väg i alla fall. Kolla klockan!

Gå och lägg dig då

Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk

Saxat från PFP. "Paris green" som båda satserna innehåller vet jag dock inte vad det är.

Paris green är samma sak som copper acetoarsenite. Ska tydligen vara C4H6As6Cu4O16

Sök på Paris green på chemfinder.com så kommer det upp "lite" synonymer.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in