2006-10-05, 16:36
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Teflon är ju då en typ av plast.

hmm, jag trodde att det var något mer metalliknande av någo nanledning... pinsamt
Citera
2006-10-05, 18:32
Medlem
wääuus avatar
Likt en penna... Hmm...
Du lär inte hitta någon marker bekläddd med teflon på insidan, förvara det i en teflonstekpanna och måla med trasa .
Men du kan nog göra snyggare grejer med en vanlig fet spritpenna.
Citera
2006-10-05, 18:43
Medlem
Naturvetarens avatar
Det finns "teflonfärg" att få tag på så att man kan täcka ytor. Vet dock inte varifrån man kan köpa det, det får ni hitta själva.
Citera
2006-10-05, 19:02
Medlem
wääuus avatar
hmm teflontejp kanske också kan användas på nåt vis, lite jobbigt att täcka insidan av en marker med det bara...
Citera
2006-10-05, 20:53
Medlem
wääuus avatar
Kan bensoater i allmänhet användas som lågfärgämnen eller är det endast kopparbensoat som är så bra?
Har nämligen fått reda på en enkel syntes av bensoesyra, då natriumresterna är mycket små jämfört med "saltbyte" eller vad det heter med natriumbensoat.
Man reagerar citronsyra med natriumbensoat och får då näst intill olösligt natriumcitrat och bensoesyra. Dessutom har jag några sjyssta karbonater (barium, strontium, litium) som jag lätt kan "bensoera" med bensoesyran
Citera
2006-10-05, 21:06
Medlem
woofers avatar
Det finns andra material än teflon som funkar bra till förvaringskärl.

Polyeten funkar och även bly ska funka.

Det finns en tråd som behandlar just detta.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=367995

Hmm teflonfärg innehåller den verkligen teflon eller heter den bara så för att den har teflonliknande egenskaper? Väldigt få saker fastanar på teflon därför är det naturligtvis även svårt att fästa teflon på saker.
Citera
2006-10-05, 21:52
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Hmm teflonfärg innehåller den verkligen teflon eller heter den bara så för att den har teflonliknande egenskaper?
Det har jag ingen egentlig uppfattning om.
Citera
2006-10-05, 22:05
Medlem
Molkos avatar
Om jag förstår det rätt så ska det gå att förvara i Polyeten rör/flaskor under en viss tid. Tror inte jag låter den stå hemma i vilket fall som helst men vore skoj om det fanns kvar när man kollar till flaskan.

Flour, går det att få tag på, likaså väte?
Ser inte det i listan...
Citera
2006-10-05, 22:17
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molko
Om jag förstår det rätt så ska det gå att förvara i Polyeten rör/flaskor under en viss tid. Tror inte jag låter den stå hemma i vilket fall som helst men vore skoj om det fanns kvar när man kollar till flaskan.

Flour, går det att få tag på, likaså väte?
Ser inte det i listan...

Flour = Mjöl på engelska går bra att köpa överallt
Fluor är lite svårare att få tag på då det är väldigt svårt att förvara och reagerar med det mesta i sin omgivning. Kan tänka mig att det är feta tillstånd som krävs och att privatpersoner göra sig icke besvär.

Väte går att köpa från Aga eller Air Liquid
Citera
2006-10-05, 22:33
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Kan bensoater i allmänhet användas som lågfärgämnen eller är det endast kopparbensoat som är så bra?
Har nämligen fått reda på en enkel syntes av bensoesyra, då natriumresterna är mycket små jämfört med "saltbyte" eller vad det heter med natriumbensoat.
Man reagerar citronsyra med natriumbensoat och får då näst intill olösligt natriumcitrat och bensoesyra. Dessutom har jag några sjyssta karbonater (barium, strontium, litium) som jag lätt kan "bensoera" med bensoesyran

Det där avr en intressant fråga som jag oxå vill ha reda på. Sitter nämligen på ett jävla överskott av natriumbensoat som jag inte har nån egentlig användning av.
Citera
2006-10-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
...Kan bensoater i allmänhet användas som lågfärgämnen eller är det endast kopparbensoat som är så bra?...
Kopparbensoat är överlägset då kopparen i sig katalyserar förbränningen av bensoatet. Jag har läst om flera försök att använda bensoater av strontium och barium men de har alltid gett för långsam förbränningshastighet för att vara riktigt intressanta. Det är för övrigt tillsammans med ammoniumperklorat som kopparbensoat fungerar som bäst.

(Edit: Fixade stavfel och upprepning)
Citera
2006-10-05, 23:49
Medlem
Phels avatar
Selendisulfid används ibland i mjällshampoo (2,5%) om någon har intresse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem