2007-09-14, 09:42
Medlem
Silverturks avatar
Av de uppgifter som florerar på detta forum så är kaliumklorat så pass instabilt att det går att få att smälla av enbart med hjälp av mortel.

Vad jag undrar är hur man i så fall ska kunna mala denna kemikalie relativt riskfritt. Helt riskfritt blir det säkerligen aldrig, men jag vill helst slippa få en otrevlig överraskning så fort jag sätter på kulkvarnen. Kloratet, till skillnad mot perkloratet, går ju att detonera. Kan jag, trots detta, mala det i kulkvarnen?

Hur gör dom detta industriellt?
Citera
2007-09-14, 10:28
Medlem
Vad jag vet så mal man inte kaliumklorat i den pyrotekniska industrin då det brukar vara tillräckligt fint från början. Eventuellt kan man sikta ifrån de grövre kornen men oftast siktar man bara för att bryta klumpar.

Dessutom har kaliumklorat en ganska stor tendens att kaka sig vilken ökar med partiklarnas minskande storlek!
Citera
2007-09-14, 11:09
Medlem
GalFisks avatar
Helt rent KClO3 är väl inte explosivt/antändligt?
Citera
2007-09-14, 16:02
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Helt rent KClO3 är väl inte explosivt/antändligt?

Det har diskuterats hit och dit, tills Kemirockarfett gjorde en uträckning som visade att det kom ut mer energi från kaliumklorat om det splittrades. Samma sak gällde inte för kaliumperklorat, som därför borde gå att mala i kulkvarn riskfritt. Kloratet däremot kan detoneras.

Perkloratet har jag redan malt i kulkvarnen. Fast det blev inte det minsta bättre. Det har kornat ihop sig till till ungefär saltkorns storlek. Dessa är dock porösa och går att platta ut, men när all perklorat jag malde har blivit såhär så är det ju bättre att använda den direkt från bruken. Sedan har allt i burken kakat ihop sig, fast dessa bryts lättare.
Citera
2007-09-14, 17:03
Avslutad
Vart köper man salmiak?
Citera
2007-09-14, 17:10
Medlem
Dewunis avatar
kolla på apoteket dom kan ha annars kan dom kanske beställa in.
Citera
2007-09-14, 17:14
Medlem
GalFisks avatar
Det listas överallt (wiki, olika MSDS etc) om ej brännbart, så det borde ju ha blivit testat rätt grundligt. Om teori och praktik inte är ense så är det teorien det är nåt fel på.
Eller är det som ammoniumnitrat, som i dom flesta praktiska tillämpningar är obrännbart, men kan detonera i stora mängder?
Citera
2007-09-14, 17:23
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det listas överallt (wiki, olika MSDS etc) om ej brännbart, så det borde ju ha blivit testat rätt grundligt. Om teori och praktik inte är ense så är det teorien det är nåt fel på.
Eller är det som ammoniumnitrat, som i dom flesta praktiska tillämpningar är obrännbart, men kan detonera i stora mängder?

Precis!

Jag har inte testat klorat i praktiken. Någon på detta forum hade dock lyckats få det att smälla i en mortel! Och om det faktiskt kan smälla, dessutom våldsamt, vill jag helst undvika att kulkvarna det.
Citera
2007-09-14, 21:25
Medlem
Jag har bara tillgång till den antikvariska delen av min energetiska boksamling just nu men t.ex. på sid 92 i "Explosives" av Barnett från 1919 står det:

"...The chlorates are also capable of exploding, as they are endothermic compounds ad one or two accidents have been due to chlorate explosions..."

I "Military Pyrotechnics" av Faber, vol. 3 från 1919 kan man läsa på sid 129:

"...Bertholet had already shown that if it was subjected to a blow combined with sudden intense heat it exploded.
Dupré showed that heat alone is sufficient to explode chlorate if applied with sufficient suddenness..."

Jag vet att detta omnämns både i böckerna av Ellern och Shimizu så man får väl anta att det är ett välkänt faktum att rent kaliumklorat kan explodera om det anbringas tillräcklig energi!
Citera
2007-09-14, 22:25
Medlem
pezes avatar
Kom å tänka på förr när man lekte med tändstickskanoner, skalade av tändstickstoppar som man petade ner i ett urborrat rundjärn. Hålet var borrat så en M6 bult passade med lite glapp..... sedan drog man allt i berget eller liknande o visst faan small det..... och detta tack vare kaliumkloratet antar jag?
Citera
2007-09-15, 01:22
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
[interessanta saker]
Jaha, då lärde man sig nåt nytt och nyttigt idag också
Citera
2007-09-15, 10:49
Medlem
Skarjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shantheman
Vart köper man salmiak?

Beror på mängden du vill ha, finns på elfa mfl.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2015995.htm
Har köpt min på clas olsson men de har slutat verkade det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in