2007-05-23, 23:04
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Naajs du e kungen! Du vill möjligtvis inte dela med dig av sidan där du hittade länken te denna fil?

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/jtoc/112230168/1901?CRETRY=1&SRETRY=0

Tyvärr kostar de flesta journaler pengar om man inte har et abonnemang (jag har ett genom studiet). Annars kan du försöka dig på ditt lokala universitetsbibliotek.
Citera
2007-05-23, 23:12
Medlem
Carmstedts avatar
Hur skulle jag kunna framställa aluminium ''damm'' enkelt och i större mängder??
Citera
2007-05-23, 23:32
Medlem
Dewunis avatar
Damm... Kulkvarn är väl det enda för riktigt fint pulver.det lättaste som jag ska testa när jag har nåt att göra med det är, häll aceton i en glasburk eller någonting spruta sedan ner aluminium sprayfärg skölj sedan med mera aceton så har du fint al pulver.Eller så köp det^^
Citera
2007-05-23, 23:36
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carmstedt
Hur skulle jag kunna framställa aluminium ''damm'' enkelt och i större mängder??

Du bygger ett "rum" som du fyller med inert gas, Argon tillexempel.

Sedan så installerar du en skiva i detta rum som snurrar med några tusen varv i minuten (ju snabbere den snurrar ju finare partikelstorlek får du).

Sedan så sprutar du smält aluminium mot denna skiva med högt tryck och tunn stråle.

Sammla upp dammet, du har nu skapat atomizerat aluminium

Mvh

Edit: Detta kanske inte är enkelt med om du lyckas så har du en källa till MYCKET aluminium.
Citera
2007-05-24, 00:16
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carmstedt
Sök, finns besvarade flera gånger på forumet. Här är en bra tråd, finns flera andra (bland annat den här om du söker i den).
http://www.flashback.org/showthread.php?t=431593
Citera
2007-05-24, 08:18
Medlem
Adeles avatar
Den här tråden är ju så lång att det skulle ta en evighet att hitta det man söker.

Frågar därför direkt i stället;

Var hittar man kungsvatten över disk i göteborg?

Jag skall etsa ett syrafast stål och det är det enda som biter...
Citera
2007-05-24, 10:36
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adele
Den här tråden är ju så lång att det skulle ta en evighet att hitta det man söker.

Frågar därför direkt i stället;

Var hittar man kungsvatten över disk i göteborg?

Jag skall etsa ett syrafast stål och det är det enda som biter...

Tror inte att det går att köpa "kungsvatten" färdigblandat någonstans. Kungsvatten består av en blandning av saltsyra och salpetersyra. Saltsyra kan man köpa i dom flesta färgaffärer. Salpetersyra är däremot licensbelagt och som privatperson går det inte att köpa "över disk" i sverige.

Hur man får tag på salpetersyra finns i denna tråden det är bara att söka.
Citera
2007-05-24, 11:09
Medlem
rockets avatar
Nej, man kan inte köpa kungsvatten någonstans. Kungsvatten är nämligen instabilt och sönderfaller till nitrosylklorid, klorgas och vatten. Man måste alltså blanda till sitt kungsvatten strax innan det ska användas.

Utspädd salpetersyra behöver man tydligen inte tillstånd för, men jag har inte sett någon sälja den.
Citera
2007-05-24, 22:33
Medlem
piratkaptens avatar
Förgylla mynt

Jag såg för länge sedan ett klipp någonstans där en man blandar vatten och något ämne (natriumhydroxid?) varefter han lägger i ett mynt.
Därefter tar han upp myntet och eldar på det, myntet blir då guldfärgat.

Är det någon som sett detta och kan länka till filmen?
Eller vet någon "receptet" på hur man ska gå till väga?

mhv
Citera
2007-05-24, 22:37
Medlem
Naturvetarens avatar
http://school.chem.umu.se/Experiment/112
Citera
2007-05-24, 22:41
Medlem
piratkaptens avatar
hero of the day

tackar
Citera
2007-05-24, 22:58
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Nån som har koll på vad det krävs för att få köpa Granngårdens 53% Salpetersyradunkar? Jag har inte orkat fråga dem... Bönderna använder det för att sänka pH samtidigt som de får fin gödseleffekt.

Edit: 65% till 53%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in