2007-01-03, 18:17
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Bensoesyra är nog enklast att tillverka själv. Lämpligen utgår man från natriumbensoat (som finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker) och en stark syra (saltsyra). Bensoesyran är till skillnad från dess salter svårlöslig i vatten och faller följdaktligen ut vid surgörning.

Om föroreningar är oönskvärda kan man med fördel rena bensoesyran genom omkristallisation i vatten då dess löslighet är mycket högre vid höga temperaturer.

Alternativt kan bensoesyra syntetiseras genom oxidation av toluen eller annan alkyl(mono)substituerad bensen. Industriellt används oxidation av toluen med syrgas för framställning av bensoesyra, men även t ex kaliumpermanganat fungerar som oxidationsmedel.

Jag har använt en liknande metod som jag tycker verkar enklare, man använder citronsyra då natriumcitrat och bensoesyra bildas, natriumcitrat är extremt svårlösligt i rumstempererat vatten. Om det ska användas till nåt inom pyro är det kanske bäst att använda kaliumbensoat då det kan vara svårt att tv'tta bort överblivet salt, men eftersom kaliumjonen syns mindre i eld är den nog bäst att använda.
Citera
2007-01-03, 23:49
Medlem
zoccers avatar
Tack för det tipset också.
Det känns bara lite fånigt att starta med en bensoat, då min tanke sen är att med bensoesyran synta fram andra bensoater, t.ex. koppar- och strontiumbensoat för att använda i pyrosammanhang, men det kanske är en framkomlig väg, dock en fråga för en annan tråd.
Citera
2007-01-04, 00:50
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Du menar väl att du ska låta natriumbensoat reagera med citronsyra? Det kan kanske fungera, jag har dock inte funderat över detta då jag i min ungdom framställde mitt kopparbensoat genom att fälla ut det direkt från natriumbensoatet med lämpligt kopparsalt och sedan skölja och vakuumfitrera precipitatet många gånger för att få bort spåren av natrium. Jag minns att det var ganska svårt då kopparbensoatet gav en mycket tät kaka i Bücnertratten som inte gärna ville släppa förbi vattnet.

Ja du kan väl läsa själv. Men huruvida strontiumbensoatet är lösligt i vatten vet jag inte. Har däremot för mig att bensoater till färgade lågor (strontiumbensoat etc.) inte lämpade sig särskilt bra. Har aldrig heller sett en stjärnmix innehållandes någon form av bensoat.
Citera
2007-01-04, 00:53
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Ja du kan väl läsa själv. Men huruvida strontiumbensoatet är lösligt i vatten vet jag inte. Har däremot för mig att bensoater till färgade lågor (strontiumbensoat etc.) inte lämpade sig särskilt bra. Har aldrig heller sett en stjärnmix innehållandes någon form av bensoat.
Men vafan, inlägget du citerade låg det i denna tården?
Citera
2007-01-04, 01:04
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag har använt en liknande metod som jag tycker verkar enklare, man använder citronsyra då natriumcitrat och bensoesyra bildas, natriumcitrat är extremt svårlösligt i rumstempererat vatten. Om det ska användas till nåt inom pyro är det kanske bäst att använda kaliumbensoat då det kan vara svårt att tv'tta bort överblivet salt, men eftersom kaliumjonen syns mindre i eld är den nog bäst att använda.
Nu hänger jag inte med. Natriumcitrat är väl snarare mycket lättlösligt i vatten. Skulle det inte vara lättlösligt verkar det som en dålig metod då man får två utfällda ämnen som måste separeras. Antar således att du helt enkelt råkade skriva fel.

Det finns dock ett till problem med att använda citronsyra. En titt på dess pKa (3,15 4,77 6,40) jämfört med bensoesyra (4,21) visar att den (huvudsakligen) endast kommer deprotoneras en gång, vilket ger en hög åtgång av citronsyra. Men visst är det trevligare att arbeta med citronsyra...
Citera
2007-01-04, 01:05
Medlem
zoccers avatar
Ja, det kanske inte alls är nödvändigt att gå via en ren bensoesyra först. Som ni märker är jag ingen världsmästare på hur man syntetiserar fram olika ämnen, men tänkte försöka mig på detta.

Nej, jag planerar inte att använda bensoaterna för färg, jag har andra planer, men det får bli i en annan tråd.

Tack alla för goda råd!
Citera
2007-01-04, 11:33
Medlem
klos_s avatar
Nu har jag gjort. Lr förra veckan gjorde jag en s/s-raket som är 12cm lång, IDn 2.5cm, Men hur lång pinne ska jag ha? Finns det något enkelt ord lr vad man kan kalla det. T,ex att pinnen ska vara 6*motorlängden lt 10*motorlängden?

/Mvh Klos
Citera
2007-01-04, 11:51
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Nu har jag gjort. Lr förra veckan gjorde jag en s/s-raket som är 12cm lång, IDn 2.5cm, Men hur lång pinne ska jag ha? Finns det något enkelt ord lr vad man kan kalla det. T,ex att pinnen ska vara 6*motorlängden lt 10*motorlängden?

/Mvh Klos

Det beror på motorn, raketen kan vara accelerationsstabiliserad.

Men ett bra riktvärde är att pinnen ska vara så lång att när du balanser raketen på fingret och har fingret precis bakom nozzeln (på pinnen) så ska raketen vara i jämnvikt.

Men testar man detta med en köpt raket så har dom för kort pinne. Sedan kan du testa med kortare och kortare pinne tills raken vobblar eller krachar.

Mvh
Citera
2007-01-04, 11:56
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Har aldrig heller sett en stjärnmix innehållandes någon form av bensoat.

Här är en. Alan Yates design. Allt i delar, inte procent.

70 Kaliumperklorat
20 Aluminium (atomiserad)
10 Natriumbensoat
5 Dextrin

Ingen jag prövat, men iallafall.
Citera
2007-01-05, 01:01
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Nu hänger jag inte med. Natriumcitrat är väl snarare mycket lättlösligt i vatten. Skulle det inte vara lättlösligt verkar det som en dålig metod då man får två utfällda ämnen som måste separeras. Antar således att du helt enkelt råkade skriva fel.

Det finns dock ett till problem med att använda citronsyra. En titt på dess pKa (3,15 4,77 6,40) jämfört med bensoesyra (4,21) visar att den (huvudsakligen) endast kommer deprotoneras en gång, vilket ger en hög åtgång av citronsyra. Men visst är det trevligare att arbeta med citronsyra...

Natriumcitratet fäller ut, bensoesyran stannar i lösning
Det känns som att det är lättare att amvända citronsyran då man slipper fälla ut bensoesyran och tvätta den, den fäller ut och är ren om du kyler ner lösningen efter filtrering. Jag har testat hur lösligt citratet är och det är faktiskt väldigt olösligt, kan kolla upp det när jag kommer hem.
Hadet!
Citera
2007-01-05, 02:37
Medlem
Förlåt at ja frågar jag är relateivt ny på pyro sidan och jag undrar om svartkrut är stötkänsligt och känsligt mot statiskelektricitet etc skulle vara tacksam för ett svar
Citera
2007-01-05, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hentho3
Förlåt at ja frågar jag är relateivt ny på pyro sidan och jag undrar om svartkrut är stötkänsligt och känsligt mot statiskelektricitet etc skulle vara tacksam för ett svar
Nej det tror jag inte men jag är inte helt säker.
Du behöver inte be om förlåt, bättre att fråga än att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in