2007-01-02, 21:41
Medlem
zoccers avatar
OK. Tack för tipset.
Citera
2007-01-02, 22:37
Medlem
itss avatar
vart får jag tag på heptan??
Citera
2007-01-02, 23:22
Medlem
Jeeppes avatar
Roligt med magnesium

Tja,
har fått tag i ganska mycke magnesium pulver och spån, har ni några förslag på vad man kan göra för roligt med det?
har redan testat å användt de i en S/S, blev ganska coolt.
har ni nå bättre förslag?
Citera
2007-01-02, 23:35
Medlem
Naturvetarens avatar
Kan alla låta bli att svara eller ge ledtrådar den här gången? Lite kan man göra själv.
Citera
2007-01-02, 23:36
Medlem
Naturvetarens avatar
Läs och fastna för något du vill göra alternativt sälj det till någon och gör dig själv en tjänst.
Citera
2007-01-03, 00:05
Medlem
Skarjas avatar
Bentonit

Är bentonitlera återvinningsbar?
Min lera tog slut men har några mindre bombrör jag gjort förut som bara samlar damm...
Vad kan man annars använda förutom gips och träplugg?

Edit: Stavfel...
Citera
2007-01-03, 00:20
Medlem
Naturvetarens avatar
Trälim klass 2 blir skitstarkt men det tar över ett dygn innan det torkar. Smältlimm är värdelöst.
Citera
2007-01-03, 03:24
Bannlyst
Hur pass påverkar packningen explosionen?
Citera
2007-01-03, 03:46
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av its
vart får jag tag på heptan??

Metan
Etan
Propan
Butan
Pentan
Hexan
Heptan
Oktan
Nonan

Vad kan köpas för ca 11kr liten smutsigt och kan kanske köpas ren i en vanlig affär?

Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Kan alla låta bli att svara eller ge ledtrådar den här gången? Lite kan man göra själv.

Kan vara roligt på enklare frågor.
Citera
2007-01-03, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn-vallin
Hur pass påverkar packningen explosionen?
Om du menar kompaktering av satsen så brinner vanliga pyrotekniska satser och krut långsammare ju hårdare de packas/kompakteras. Om du däremot menar fördämning, dvs hur starkt man innesluter satsen, så ökar effekten ju starkare fördämning man har.
Citera
2007-01-03, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Om du menar kompaktering av satsen så brinner vanliga pyrotekniska satser och krut långsammare ju hårdare de packas/kompakteras. Om du däremot menar fördämning, dvs hur starkt man innesluter satsen, så ökar effekten ju starkare fördämning man har.
Så explosionen blir kraftigare ju hårdare krutet är packat?
Citera
2007-01-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn-vallin
Så explosionen blir kraftigare ju hårdare krutet är packat?
NEJ! Läs mitt svar igen!

För maximal effekt måste den brinnande ytan maximeras vilket man lättast uppnår genom att använda löst liggande, fint granulerat krut eller annan fint granulerad pyroteknisk sats. Finmalt krut, så kallat mjölkrut, brinner långsammare då det kompakteras av sin egen tyngd. Oavsett om man utgår från granulerad eller finmald sats så minskas den tillgängliga ytan om satsen packas och energin och de expanderande gaserna kommer att utvecklas under längre tid vilket inte är önskvärt i detta fall.

Att man ska packa krut för att få en bättre explosion är nog den äldsta och mest spridda myten inom pyrotekniken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in