2007-04-11, 20:27
Medlem
Dewunis avatar
Konstigt, den kaustiksodan jag hade var det runt 98% NaOH Köpt på konsum.
Citera
2007-04-11, 21:37
Medlem
Adipinsyra - vart får jag tag på det?

Skulle vara bra om det fanns något ställe nära Borlänge då jag skulle behöva denna ganska omgående.
Citera
2007-04-11, 21:58
Medlem
Naturvetarens avatar
http://www.chemark.dk/produktliste/a-b-c/

E 355 är adipinsyra.
Citera
2007-04-12, 16:41
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Även i Gripens kaustiksoda har de tillsatt massvis med stora saltkristaller av nån anledning, samt natriumstearat.
Varför tillsätter man egentligen salt? Det verkar onödigt. Stearatet läs vara för att skydda mot fukt. I propplösare tillsätts även aluminiumpulver, säkert för att få det att bubbla lite extra där nere.

Enkelt. De förpackningar ni pratar om bör vara Propplösare och inte Kaustiksoda. Propplösare innehåller nästan alltid NaCl och aluminiumpartiklar. Dessa är tillsatta för att förhindra att nära nog olöslig lutsten bildas i vattenlåset. Detta bildas när idioter inte läser instruktionen och överdoserar. Dessutom förhindrar dessa tillsatser i någon mån att lutet i avloppet börjar koka, med följd att man får lut i fejset.
Citera
2007-04-12, 18:21
Medlem
rockets avatar
Jag är läskunnig. Produkten kallas av Mr Muscle för kaustiksoda och det står inte ens "propplösare" på framsidan. Noterade dock att Gripens logga och namn finns där. Samma skräp alltså. Duger till framställning av koppar(II)oxid och järn(III)oxohydroxid, men inte mycket mer.

De gamla bruna burkarna med kaustiksoda från gripen var mycket bättre; det fanns knappt någon natriumklorid alls i dom.
Citera
2007-04-12, 22:17
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Var kan man helt enkelt köpa redan färdigmalet aluminium pulver samt härn pulver? Och är det några konstigheter med att köpa det? Nu snackar jag inte om att köpa det via internet tex svenskakemi.se efterssom dom har ett minimum beställningskrav på 500:- och jag bara ska ha al-pulver/järn-pulver. Tänkte främst ha det till gnister effekter (Fontäner, Stjärnor, Och Vattenfall)

Om det redan finns en post om detta kan ni bara citera eller kopiera, jag orkar nämligen inte leta igenom 150 sidor. (PS! I mitt letande hittade jag bara info om var man får tag i aluminium samt järn plåt inte var man får tag på spån eller damm)

//MVH Svarifaxx
Citera
2007-04-13, 07:46
Medlem
Naturvetarens avatar
Aluminiumspån finns i båtaffärer. Järnfilsspån är inte svårt att få tag på halvrent från många industrier, bara att fråga.
Citera
2007-04-16, 18:17
Medlem
bulbs avatar
Petroliumeter- kebo
Citera
2007-04-16, 19:04
Avslutad
KEBO (tror det heter nått annat nu) säljer inte till privatpersoner, så det kan vi nog glömma...
Citera
2007-04-16, 19:29
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
KEBO (tror det heter nått annat nu) säljer inte till privatpersoner, så det kan vi nog glömma...
Många här kan köpa genom företag så det är ändå värt att nämna
Citera
2007-04-17, 22:09
Medlem
HOkks avatar
Yeess denna fråga har inte vart uppe: Vart kan man som privatperson enklast få tag på ett par liter mineralolja/råolja?
Citera
2007-04-18, 00:54
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Yeess denna fråga har inte vart uppe: Vart kan man som privatperson enklast få tag på ett par liter mineralolja/råolja?

Är inte mineralolja en typ av motorolja? Typ den sunkigaste och billigaste oljan som säljes på rusta och andra skabbställen.

Vad ska du ha det till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in