2006-08-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steve-O
Är det möjligt att som privatperson att få tag på en tub med kolmonoxid? Inom vilken bransch används gasen?

Fick ett tips om att höra med AGA i en annan tråd, nån som har mera?

Har du en brandstation i närheten?

Edit: oj läste lite fort där, trodde du menade koldioxid. Sorry.
Citera
2006-08-19, 11:17
Medlem
Synta själv

En metod att i labbet framställa CO(g) är att droppvis tillsätt myrsyra (HCOOH) till konc svavelsyra, ev upphetta något. Myrsyran sönderdelas under bildning av kolmonoxid:

HCOOH -> H2O + CO(g)

Endast svag upphettning! När reaktionen startar skummar det kraftigt under bildning av kolmonoxid.

Svavelsyran är synerligen starkt vattenupptagande, och upptar vatten ur många organiska ämnen under sönderdelning av dem. Exempelvis sockerarter, cellulosa. Och alifatiska karboxylsyror.

Syntes enbart under god ventilation! Kolmonoxid är färglös, luktlös, smaklös, saknar helt varnande egenskaper. Gasen verkar bedövande, man somnar in och vaknar aldrig upp igen...
Citera
2006-08-19, 11:53
Medlem
rockets avatar
Industriellt framställs kolmonoxid genom ångreformering av naturgas. Man blandar (inte helt enkelt) metan med vatten vid 700-1100°C i närvaro av en metallkatalystor och erhåller så kallad syntesgas, vilket är en blandning av vätgas och kolmonoxid. Utgår man från metanol istället för metan så krävs "bara" 350°C, men det är fortfarande mycket opraktiskt att göra i liten skala.

Den vanligaste metoden i labbet är som GaussBonnet säger med myrsyra och svavelsyra. Det går även bra att framställa kolmonoxid ur oxalsyra och svavelsyra, men produkten är då en blandning av CO och CO2. Genom att bubbla gasen genom två kärl innehållandes 50%-ig lösning av KOH tar man bort den mesta koldioxiden.

Om du har höga krav på renheten finns det en annan metod. Vid upphettning av kalciumkarbonat med zink till 700-750°C bildas mycket ren kolmonoxid.
Citera
2006-08-20, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Industriellt framställs kolmonoxid genom ångreformering av naturgas. Man blandar (inte helt enkelt) metan med vatten vid 700-1100°C i närvaro av en metallkatalystor och erhåller så kallad syntesgas, vilket är en blandning av vätgas och kolmonoxid. Utgår man från metanol istället för metan så krävs "bara" 350°C, men det är fortfarande mycket opraktiskt att göra i liten skala.
Syntesgas kan även fås genom att låta vattenånga passera över glödande kol.
Citera
2006-08-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
tror det finns en syra, som kolsyra fast med CO, beter sig presis som kolsyra men avger CO, TROR att den heter karbonsyra, ej säker
Jag tror (ej helt säker) att kolmonoxidens syra är samma sak som myrsyra.
Citera
2006-08-20, 12:36
Medlem
wääuus avatar
mycket möligt, jag vet inte var ag har lärt mig denna, kanske sanna information...
Citera
2006-08-20, 17:57
Medlem
Vad hette detdär gödslet som innehåller Kaliumnitrat?
Vet att det varit uppe innan men jag hitade inget när jag sökte
Citera
2006-08-20, 18:28
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.F_Pathfinder
Vad hette detdär gödslet som innehåller Kaliumnitrat?
Vet att det varit uppe innan men jag hitade inget när jag sökte
krista K+ och unika kali
Citera
2006-08-20, 18:30
Medlem
Just det, så heter det ju!
Tack för hjälpen!
Citera
2006-08-20, 18:45
Medlem
Silverturks avatar
Jag kan passa på att fråga, men vad är skillnaden mellan dessa två?
Citera
2006-08-20, 19:38
Medlem
Naturvetarens avatar
Sammansättnigen, mer KNO3 i krista K+.
Citera
2006-08-20, 20:48
Medlem
Hur mycket är det i en säck krista k+ och vad kostar den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in