2006-08-16, 15:40
Medlem
rockets avatar
Jag känner inte till någon bra källa för ammoniumklorid som sådan, men det är lätt att tillverka egen av två lätttillgängliga kemikalier; saltsyra och ammoniak. Bägge dessa kemikalier går att få tag på i vanliga färgaffärer för billig penning.

Ammoniumkloriden erhåller du först i vattenlösning när du blandar de två kemikalierna. Det kommer att bli mycket varmt, kanske till och med börja koka. Var försiktig och tillsätt den ena kemikalien långsamt!

Sen är det bara att låta vattnet avdunsta så får du fast ammoniumklorid.
Citera
2006-08-16, 17:21
Medlem
negerbarns avatar
Är det koncentrerat..

.. då, GaussBonnet? För annars så är det väldigt dyrt. Giberellic Acid säljs på UnitedNuclear i refillflaskor om 4 Oz ( drygt 100 gram ) för 12 dollar. Det är inte koncentrerat, men så hemskt utspätt kan det inte vara .

Snabb huvudräkning ger att ditt exempel är över 100 gånger dyrare. Visselrigen räcker ett gram till en hel del, men ändå, det borde väl finnas billigare.

Och det där med företag löser sig nog. Min ömma moder har ett eget företag, så hon kanske kan beställa. Frågan är då också om vilket företag som helst kan beställa.
Citera
2006-08-16, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Jag känner inte till någon bra källa för ammoniumklorid som sådan, men det är lätt att tillverka egen av två lätttillgängliga kemikalier; saltsyra och ammoniak. Bägge dessa kemikalier går att få tag på i vanliga färgaffärer för billig penning.

Ammoniumkloriden erhåller du först i vattenlösning när du blandar de två kemikalierna. Det kommer att bli mycket varmt, kanske till och med börja koka. Var försiktig och tillsätt den ena kemikalien långsamt!

Ok vart får man tag i mjölkpulver då ?
Citera
2006-08-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
.. då, GaussBonnet? För annars så är det väldigt dyrt. Giberellic Acid säljs på UnitedNuclear i refillflaskor om 4 Oz ( drygt 100 gram ) för 12 dollar. Det är inte koncentrerat, men så hemskt utspätt kan det inte vara .

Snabb huvudräkning ger att ditt exempel är över 100 gånger dyrare. Visselrigen räcker ett gram till en hel del, men ändå, det borde väl finnas billigare.

Och det där med företag löser sig nog. Min ömma moder har ett eget företag, så hon kanske kan beställa. Frågan är då också om vilket företag som helst kan beställa.

Jo, faktiskt kan det vara synnerligen utspätt. Beror på en hel del (är iofs mera växtfysiologi än kemi), men just gibberellin lär vara effektivt även i mycket stor utspädning. Så ett gram gibberellic acid, med en renhet på 95%, är väldans mycket. Åtminstone ur växtfysiologisk synvinkel.

Hittade något lite här: http://www.crfg.org/tidbits/gibberellic.html
Citera
2006-08-16, 20:36
Medlem
Fox 2s avatar
Tillväxthormon, gibberllinsyra

Kan även köpas från HERACO.

Jag har handlat från dem förut, skittrevliga och bra grejer (handlade andra saker).

Det är en svenskt företag

Koncentration: 100ppm.
Volym: ca 100ml.
105kr utan moms. (eller var det med moms).

Art nummer 5151

Mvh

Edit: glömde
http://www.heraco.se/viewArticle.aspx?aID=3551
www.heraco.se

Edit 2: om det är tillståndsbelagt så står det inte på hemsidan, man måste ringa och fråga.
Citera
2006-08-17, 01:08
Medlem
vart kan man få tag på glasets?
Citera
2006-08-17, 17:34
Medlem
Steve-Os avatar
Är det möjligt att som privatperson att få tag på en tub med kolmonoxid? Inom vilken bransch används gasen?

Fick ett tips om att höra med AGA i en annan tråd, nån som har mera?
Citera
2006-08-17, 19:52
Medlem
Das_elks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket

Kan man inte ta NH4NO3 och NaCl i vattenlösning för att få fram NH4Cl och NaNO3 och sen fäll ut Ammoniumkloriden med kyla?
Citera
2006-08-17, 20:30
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das_elk
Kan man inte ta NH4NO3 och NaCl i vattenlösning för att få fram NH4Cl och NaNO3 och sen fäll ut Ammoniumkloriden med kyla?

Jävligt svårt

Vid 0C så löser sig 29,4g NH4Cl i 100g H2O
Vid 0C så löser sig 35,7g NaCl i 100g H2O

Men visst, det går.

Mvh
Citera
2006-08-18, 16:34
Medlem
Steve-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steve-O
Är det möjligt att som privatperson att få tag på en tub med kolmonoxid? Inom vilken bransch används gasen?

Fick ett tips om att höra med AGA i en annan tråd, nån som har mera?

Ingen som vet nått om hur jag ska få tag på kolmonoxid?
Citera
2006-08-18, 16:43
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steve-O
Ingen som vet nått om hur jag ska få tag på kolmonoxid?

Har du ringt AGA och frågat?
Har du ringt Air liquid och frågat?

Vad sa dom?

Eftersom det är en gas och transporteras i tryckflaskor så är det jävligt svårt att få på något annat sätt. Man får ju inte skicka gasflaskor hur som helst med posten.

Annars kan du höra med LKAB (eller vad dom nu heter, dom som sköter masungnarna). För om jag kommer ihåg rätt så användas CO som oxidationsmedel i dom.

Mvh

Edit: Vad fan ska du med kolmonoxid till? Det är ju ganska giftigt.

Annars kan du synta fram det själv, vet inte hur dock.
Citera
2006-08-18, 17:29
Medlem
wääuus avatar
tror det finns en syra, som kolsyra fast med CO, beter sig presis som kolsyra men avger CO, TROR att den heter karbonsyra, ej säker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in