2006-12-11, 17:32
Medlem
Naturvetarens avatar
Sir Psycho Sexy: Industriella skämtrökbomber består av KClO3 laktos och NH4Cl enligt 35:15:50. Pröva det.
Citera
2006-12-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biblas
Jag undrar bara om det är farligt att använda ett 11 år gammalt signalljus från Norabel Hansson, det står när den är tillverkad men raden för "Expiry date" är tom....
Om den förvarats korrekt, dvs torrt och inte är utsatt för mekaniskt våld, dvs inte har bucklor eller dylikt, fungerar den säkert som avsett. Rätt förvarade kan dessa säkert fungera efter en mansålder!

Men, tänk på att det är nödsignaler och dessa är olagliga att avfyra om man inte är i nöd och att t.ex. antändandet av ett handbloss på läktaren på en fotbollsmatch förmodligen kan klassificeras som framkallande av livsfara för annan person! Om det är en raket så måste du vara mycket försiktig, den far iväg med en oerhörd kraft och slänger ut en lyskropp som brinner med en låga på ca 2000 grader i 40 s.
Citera
2006-12-11, 20:11
Medlem
Sir Psycho Sexys avatar
92 kr för en liter 35%ig i centrala gbg, färgaffär... eller så kan du ju köpa min flaska, är nog i alla fall 0,9 liter kvar.. det blir rätt känsligt det där atcp/hmtd. och man spränger nog sönder fingrarna till slamsor om några gram detonerar i närheten av dom
Citera
2006-12-11, 21:25
Medlem
biblass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Om den förvarats korrekt, dvs torrt och inte är utsatt för mekaniskt våld, dvs inte har bucklor eller dylikt, fungerar den säkert som avsett. Rätt förvarade kan dessa säkert fungera efter en mansålder!

Men, tänk på att det är nödsignaler och dessa är olagliga att avfyra om man inte är i nöd och att t.ex. antändandet av ett handbloss på läktaren på en fotbollsmatch förmodligen kan klassificeras som framkallande av livsfara för annan person! Om det är en raket så måste du vara mycket försiktig, den far iväg med en oerhörd kraft och slänger ut en lyskropp som brinner med en låga på ca 2000 grader i 40 s.

Blosset har förvarats på en båt i ett antal år, inte direkt torrt.
Nödblosset är handhållet av mindre modell och innehållet är i en glasbehållare så den är nog skyddad mot fuktet på båten endå!
Citera
2006-12-11, 21:41
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Nej, nej! Det går inte! Det säger ju sig självt.

Och varför gör det det?

http://www.tecaeromex.com/ingles/destilai.html

http://www.h2o2.com/intro/faq.html :

Citat:
The crude H2O2 (about 40% w/w) is sent to distillation.
Purification
. Crude H2O2 is purified by distilling to about 60% w/w. This storage product may then be diluted to 35% or 50%, distilled to 70%, and/or purified for high-purity uses (e.g., food processing or semiconductor manufacture).
Citera
2006-12-11, 22:18
Medlem
Naturvetarens avatar
Nu förstörde du allt Vi kanske hade fått en rolig utläggning
Citera
2006-12-11, 22:28
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Nu förstörde du allt Vi kanske hade fått en rolig utläggning

Förlåt

Den första länk jag gav är egentligen ganska intressant. 90% H2O2
Citera
2006-12-11, 22:42
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Förlåt

Den första länk jag gav är egentligen ganska intressant. 90% H2O2

Var det inte ryssarna eller tyskarna som testade att driva raketer med 100% (eller, sånära 100% du kan komma) H2O2?

Mvh
Citera
2006-12-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #1 Pyrotechnics
En fråga om kaliumnitrat...om man köper från svenska kemi ska man då köpa finmalt eller inte?

Har du gjort en beställning redan?
Mitt problem är att jag inte behöver för mer än 200 kr, men minimum är 500 kr plus frakt 200.. Blir väl att fara någonstans och luska fram lite, men jag har inte kommit mig till att göra det..
Citera
2006-12-12, 08:11
Bannlyst
edit: tog bort inlägget.
Citera
2006-12-12, 08:30
Medlem
Naturvetarens avatar
Det tycker jag var dyrt
Citera
2006-12-12, 15:41
Medlem
Jag har sökt igenom hela tråden men hittar fortfarande inget bra svar, det kanske inte finns något. Men iaf, finns det någonstans förutom SvenskaKemi.nu och granngården man kan få tag i salpeter (KNO3)? Närmaste granngården ligger nämligen 6-7 mil bort och det känns lite kraftigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in