2007-01-01, 22:14
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user
nej nej nej, en M80 innehåller INTE 80gram flash, redig smällare det skulle bli i så fall

jo de hade blivit en smällare det , men vad står det för då?
Citera
2007-01-01, 22:25
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Jag kom på en sak igår, Om man skulle satt/doppat/geggat bariumnitrat på 2 st 15cm järntrådar(Bara 3cm i mitten av tråden). Och tejpat fast dem på raketmotron(böjt dem på 3st ställen, 5cm mellan varje böj) så att bariumnitratgeggan sitter framför dysan, Och så när man tänder på raketen och den flyger iväg så vår den en grön svans.

http://img164.imageshack.us/my.php?image=ballsamwu7.png

En liten bild om ni inte förstod det jag berättade...

/Mvh Klos

Grön tror jag inte den blir. För den gröna färgen på lågan krävs det att BaCl+ skapas syntetiskt i själva flamman. Svartkrut innehåller inget som kan fungera som klordonator och bariumoxid, BaO bildas istället, som avger vitt ljus.
Citera
2007-01-01, 23:01
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Grön tror jag inte den blir. För den gröna färgen på lågan krävs det att BaCl+ skapas syntetiskt i själva flamman. Svartkrut innehåller inget som kan fungera som klordonator och bariumoxid, BaO bildas istället, som avger vitt ljus.

Skulle man kunna göra en vanlig stjärnmix ist och kladda på det på tråden?

/Mvh Klos
Citera
2007-01-01, 23:03
Medlem
wääuus avatar
Den skulle nog brinna upp jättesnabbt. Fan vad störigt det är att era avatarer ser typ likadana ut förresten haha
Citera
2007-01-01, 23:21
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Den skulle nog brinna upp jättesnabbt. Fan vad störigt det är att era avatarer ser typ likadana ut förresten haha

Kasnke det. Men om man skule ta någon långsamtbrinnande stjärna.. Skulle du det funka? Iaf i början?

Hehe, Men hans Cartman är tjockare =D

/Mvh Klos
Citera
2007-01-02, 14:21
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
Kanske M står för milligrams, m80 = milligrams 80?
Citera
2007-01-02, 14:43
Medlem
zoccers avatar
Var kan man få tag på bensoesyra?
Citera
2007-01-02, 14:46
Medlem
Naturvetarens avatar
http://www.nifelheimkemi.se/?s=zoom&pb=0&productId=155
Citera
2007-01-02, 15:15
Medlem
zoccers avatar
Nifelheim känner jag till. Tänkte om det fanns någon källa mer lättillgänglig utan transportkostnad.

Men tack iallafall.
Citera
2007-01-02, 15:52
Medlem
rockets avatar
Bensoesyra är nog enklast att tillverka själv. Lämpligen utgår man från natriumbensoat (som finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker) och en stark syra (saltsyra). Bensoesyran är till skillnad från dess salter svårlöslig i vatten och faller följdaktligen ut vid surgörning.

Om föroreningar är oönskvärda kan man med fördel rena bensoesyran genom omkristallisation i vatten då dess löslighet är mycket högre vid höga temperaturer.

Alternativt kan bensoesyra syntetiseras genom oxidation av toluen eller annan alkyl(mono)substituerad bensen. Industriellt används oxidation av toluen med syrgas för framställning av bensoesyra, men även t ex kaliumpermanganat fungerar som oxidationsmedel.
Citera
2007-01-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #1 Pyrotechnics
Kanske M står för milligrams, m80 = milligrams 80?
eftersom denna smällare har ett militärt ursprung så har det fått sitt namn som en beteckning. både svenska och amerikanska arme´n namnger sina materiel med ett m före ett nummer t.ex m/56 som är en svensk rökgranat.
Citera
2007-01-02, 16:03
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
Tack för svaret...äntligen kan min själ få ro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in