Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Jag tittade på unitednuclears hemsida, http://www.unitednuclear.com/order.htm . De skriver "Sorry, we DO NOT accept any order outside of the United States." Oavset betalningsmetod. Har du lyckats köpa från dem ändå?
Det har jag inte märkt faktiskt. Det var synd, för de har helt klart bäst priser, av de som säljer till privatpersoner. Nu när du säger det så tycker jag mig minnas att elementsales skrev något liknande om just uran...
Bäst pris på uran får vi isf från smart-elements, (svar från ett mail där jag frågade om ett kilogram ^^)
Citat:
Hello,
U in such quantity is impossible to get and European laws are very strict.
I can offer you ampoules filled with about 2.5 grams of pure 4N U in one
piece.
Price is 80 Euro/g (om jag inte minns fel så är det nästan dubbelt så dyrt från rgbco)
Best regards
Juergen
U in such quantity is impossible to get and European laws are very strict.
I can offer you ampoules filled with about 2.5 grams of pure 4N U in one
piece.
Price is 80 Euro/g (om jag inte minns fel så är det nästan dubbelt så dyrt från rgbco)
Best regards
Juergen
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Jo, visst förstår jag din önskan om en komplett samling. Det var främst min lättja
som fick mig att avstå från grundämnen utan stabila isotoper. Samt en önskan om att jag någon gång verkligen skulle kunna få ihop en komplett samling, dvs komplett inom de ramar jag själv satte upp. Det är inom det möjligas gräns om man inskränker sig till grundämnen med minst en stabil isotop.
Däremot är det faktiskt omöjligt att skaffa samtliga radioaktiva. Detta inte pga lagar och paragrafer, utan på fysikaliska egenskaper. Det är orimligt att efter framställning förvara en bit av ett grundämne med en halveringstid på några få sekunder.
Men du kommer säkerligen att kunna införskaffa en hel del, med lite list och teknik. Vem vet, det kanske jag också börjar med en vacker dag.
Några finns upptagna i rgbco:s prislista, andra kan kanske införskaffas på annat sätt.
Och inte hade jag då tackat nej till en liten bit metalliskt teknetium!
som fick mig att avstå från grundämnen utan stabila isotoper. Samt en önskan om att jag någon gång verkligen skulle kunna få ihop en komplett samling, dvs komplett inom de ramar jag själv satte upp. Det är inom det möjligas gräns om man inskränker sig till grundämnen med minst en stabil isotop.Däremot är det faktiskt omöjligt att skaffa samtliga radioaktiva. Detta inte pga lagar och paragrafer, utan på fysikaliska egenskaper. Det är orimligt att efter framställning förvara en bit av ett grundämne med en halveringstid på några få sekunder.
Men du kommer säkerligen att kunna införskaffa en hel del, med lite list och teknik. Vem vet, det kanske jag också börjar med en vacker dag.
Några finns upptagna i rgbco:s prislista, andra kan kanske införskaffas på annat sätt.
Och inte hade jag då tackat nej till en liten bit metalliskt teknetium!

Jo, jag vet att ett flertal radioaktiva ämnen är omöjliga att samla på på grund av halveringstiden (radon är det enda undantag jag känner till (Th->Rn)), men det är faktiskt möjligt att lagra de flesta, om inte alla, aktinider iaf