2006-08-09, 14:12
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Jag tittade på unitednuclears hemsida, http://www.unitednuclear.com/order.htm . De skriver "Sorry, we DO NOT accept any order outside of the United States." Oavset betalningsmetod. Har du lyckats köpa från dem ändå?

Det har jag inte märkt faktiskt. Det var synd, för de har helt klart bäst priser, av de som säljer till privatpersoner. Nu när du säger det så tycker jag mig minnas att elementsales skrev något liknande om just uran...

Bäst pris på uran får vi isf från smart-elements, (svar från ett mail där jag frågade om ett kilogram ^^)

Citat:
Hello,

U in such quantity is impossible to get and European laws are very strict.
I can offer you ampoules filled with about 2.5 grams of pure 4N U in one
piece.
Price is 80 Euro/g (om jag inte minns fel så är det nästan dubbelt så dyrt från rgbco)

Best regards

Juergen

Citat:
Jo, visst förstår jag din önskan om en komplett samling. Det var främst min lättja som fick mig att avstå från grundämnen utan stabila isotoper. Samt en önskan om att jag någon gång verkligen skulle kunna få ihop en komplett samling, dvs komplett inom de ramar jag själv satte upp. Det är inom det möjligas gräns om man inskränker sig till grundämnen med minst en stabil isotop.

Däremot är det faktiskt omöjligt att skaffa samtliga radioaktiva. Detta inte pga lagar och paragrafer, utan på fysikaliska egenskaper. Det är orimligt att efter framställning förvara en bit av ett grundämne med en halveringstid på några få sekunder.

Men du kommer säkerligen att kunna införskaffa en hel del, med lite list och teknik. Vem vet, det kanske jag också börjar med en vacker dag.
Några finns upptagna i rgbco:s prislista, andra kan kanske införskaffas på annat sätt.

Och inte hade jag då tackat nej till en liten bit metalliskt teknetium!

Jo, jag vet att ett flertal radioaktiva ämnen är omöjliga att samla på på grund av halveringstiden (radon är det enda undantag jag känner till (Th->Rn)), men det är faktiskt möjligt att lagra de flesta, om inte alla, aktinider iaf
Citera
2006-08-09, 14:32
Medlem
West-ens avatar
Ett kg?!
Men 800kr för ett gram är väl ok!

Sedan när det gäller United Nuclear så har jag själv läst det, men jag har också hört om svenskar som har beställt saker från United Nuclear!

En sak till som är lite deprimerande är att det just nu (har jag hört iallafall) pågår en kamp om såna där saker. USA:s regering vill göra det förbjudet att köpa och sälja exotiska metaller och föreningar!
Citera
2006-08-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
En sak till som är lite deprimerande är att det just nu (har jag hört iallafall) pågår en kamp om såna där saker. USA:s regering vill göra det förbjudet att köpa och sälja exotiska metaller och föreningar!

VA??! Har du länk eller referens av något slag? Möjligen kan tänkas att de klassar vissa metaller som strategiska. Exempelvis hamnar kobolt väl i den kategorin, liksom halvledarmetaller med tillräckligt hög renhet (Ga 6N, etc).

Å andra sidan kan USA förvisso förbjuda sådant på amerikansk mark, men knappast inom Europa. Beror nog på hur beredvilligt EU är att springa USA:s ärenden. (hittills dock väldigt stor)
Citera
2006-08-09, 15:22
Medlem
wääuus avatar
ja ush, se till att köpa på er lite goa grejer nu så ni kan göra farliga saker när det blir förbjudet, så vi kan hota president buske, så han kan tillåta dessa goa grejer igen
Citera
2006-08-09, 15:28
Medlem
arnold2k5s avatar
borde de inte gå att värma Jodsprit(finns på apoteket har jag för mig)
så att etanolen avdunstar och man får kvar jodet efter som etanol har en kokpukt på 79,5 grader och jod 114,5 har jag för mig?

isåfall borde de ju va en simpel lösning om man vill ha tag på jod relativt fort?

edit: upptäkte nu att de va ruskigt dyrt. .så antagligen inte värt de!
Citera
2006-08-09, 15:46
Medlem
wääuus avatar
kan man fortfarande köpa jodsprit?
trodde bara det fanns jodopax, för hud, mun/svalg eller veterinär, och de inehåller väl inte mer än 0,1%rent jod eller?

Edit: ah nu såg jag! apotekets sökmotor funkar typ lika bra som FBs ibland
10% 100ml 243 spänn eller nåt sånt, shit nej vad dyrt
Citera
2006-08-09, 15:59
Medlem
bjornebarns avatar
Var kan jag få tag i As4S4 (realgar), "indigo pure", "methylene blue", "red gum" och "auramine"? (det låter som färgpigment, men jag har inte haft någon tur den gång jag letade i en järnaffär, kanske på grund av att det är Engelska namn?)

Citat:
VA??! Har du länk eller referens av något slag? Möjligen kan tänkas att de klassar vissa metaller som strategiska. Exempelvis hamnar kobolt väl i den kategorin, liksom halvledarmetaller med tillräckligt hög renhet (Ga 6N, etc).

Å andra sidan kan USA förvisso förbjuda sådant på amerikansk mark, men knappast inom Europa. Beror nog på hur beredvilligt EU är att springa USA:s ärenden. (hittills dock väldigt stor)

Jag är inte så insatt i det där, men jag har sett att unitednuclear har skrivit en hel del om det. Vissa kemikalier på deras sida har det även införts restriktioner på hur mycket man får köpa rätt så nyligen.
Citera
2006-08-10, 23:55
Medlem
Salmons avatar
orkar inte läsa igenom hela tråden, finns det nån affär i stockholm där man kan köpa laboratorie glas/plast över disk?
Citera
2006-08-11, 01:31
Medlem
zoccers avatar
Äkta Indigo finns i hobbyaffärer t.ex. Kreatima i Stockholm. Var dock beredd att hosta upp en rejäl slant. Redgum har Hans på SK. Övriga vet jag ej.
Citera
2006-08-15, 20:47
Medlem
negerbarns avatar
Giberellin...

...Någon som vet vart man får tag i detta växthormon?

Skulle vara spännande att odla morötter och liknanade med det. Tänk en morot på en halv meter!
Citera
2006-08-15, 20:57
Medlem
Företag...

..., men tyvärr inte privatpersoner, kan köpa kemikalier från t.ex. från Sigma Aldrich.
De säljer gibberellic acid, farbrikat Riedel de Haen, 1 gram för 299,25 SEK.

http://www.sigmaaldrich.com/catalog/search/ProductDetail/RIEDEL/63492
Citera
2006-08-16, 15:30
Avslutad
ammoniumklorid, Vart får man tag på det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in