YEAH OMA!!! Synd att din sida lade ner.. jag gillade den stort!
Jag gillar inte internet för fraktkostnaderna och sen så tro jag inte att mina föräldrar hjälper till. eller ens behöver hjälpa till...
var ute och julhandlade lite kemikalier idag.. var bla till lantmännen/granngården och köppte krista k+ och som någon tidigare sa så hadde dom inte det hemma, men de kunde beställa, men jag behövde inte betala nån frakt, 260kr för 25kg å de kommer den 5dec..
när jag fråga efter krista k plus så visste dom inte ens vad det var men dom låva att ringa upp när dom visste mer!
han jag pratade med visste inte häller vad det var, jag sa att det var ett gödsel, å han knappade lite i datan å sen ringde han central-lagret å beställde hem en säck
Jag ställde en fråga här om bariumperoxid tidigare. Jag fick då reda på att det verkar framställas genom reduktion av bariumsulfat med kol, jag skulle kunna tillverka lite bariumsulfat men det bildas kolmonoxid när man värmer det med kol och det tycker jag inte om.
Men man borde ju kunna använda bariumkarbonat, det har jag mycket av.
Bariumkarbonatet sönderfaller ju av sig själv vid typ 1200grader C, men jag pallar inte sitta och blåsa på det med torchen i en timme. Men att blanda det med ett reduktionsmedel och slänga det på grillen och sen vänta ett tag låter skönt.
Så, sönderdelar jag BaCO3 lättare om jag blandar det med reduktionsmedel?
Jag har inte Al pulver och hade inte tänkt beställa det heller, men det borde ju funka att sprinkla ut BaCO3 på Alfolie och vika ihop det kanske göra det i flera lager som en tårta.
Men med Al reduktionen uppstår ett annat problem (OM det nu funkar bra med Al annars...) att skilja BaO från alumina.
BaO är vattenlösligt MEN det bildar bariumhydroxid då. Antagligen går det enkelt att dehydrera skiten.
Kanske kan man använda svavel istället?
Men BaO bildas när man reucerar skiten, sedan bildas BaO2.
Förresten råkade jag nyss tillverka lite bariummetall av misstag, mot all jävla förmodan!
Jag la en bit magnesiumband på lite bariumkarbonat, något svart bildades och jag antog att det var en väldigt inderlig oxid, eller kol.
Men den reagerar med vatten och bildar vätgas!
Edit: det bör kanske sägas att magnesiumbandet var brinnande.