2012-08-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notna157
Sitter nu med min nya padda. Det blev en vit 32 GB WIFI. Har haft den på ca 30 minuter nu, och hittills är jag helnöjd. Köpte även ett SmartCase till den istället för skärmskydd/smartcover/annat skydd. iPaden blev visserligen lite större, men det var ibte farligt. Den blir jiten även med Caset på.

Just nu funderar jag på vilka självklara appar som behövs. Helst gratis. Som fattig student vill man inte slösa bort allt på en enda app.

Tangentbord till kanske jag köper senare, om det behövs. Någon som redan nu kan tipsa om ett bra sådant?
Tips är väl att kolla alla kategorier och gå igenom alla topplistorna där. Se ifall det är något som verkar intressant.
Citera
2012-08-24, 15:02
Medlem
notna157s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Tips är väl att kolla alla kategorier och gå igenom alla topplistorna där. Se ifall det är något som verkar intressant.

Självklart, men jag tänkte om det kanske finns någon man inte vet att man behöver. Annars hittade jag otroligt mycket på topplistorna.

Synd bara att SVR Play inte är anpassad för iPad. Eller finns det en sån version också?Ser inte så bra ut där...
Citera
2012-08-24, 17:54
Medlem
Citat:
Självklart, men jag tänkte om det kanske finns någon man inte vet att man behöver. Annars hittade jag otroligt mycket på topplistorna.

Synd bara att SVR Play inte är anpassad för iPad. Eller finns det en sån version också?Ser inte så bra ut där...
Tror de tänker att man får köra på hemsidan, funkar minst lika bra. Vissa har ju inte anpassat sida appar från iPhone till iPad just pga av att jag tror att de tror att man inte använder sig att apparna till hemsidan, när det som sagt finns hemsidor som fungerar utmärkt.

Känns för mig på något sätt också som att jag inte tar fram iPaden ifall jag vill lyssna på sommarpratarna, Podcasts eller Spotify för den delen.
Citera
2012-08-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Tror de tänker att man får köra på hemsidan, funkar minst lika bra. Vissa har ju inte anpassat sida appar från iPhone till iPad just pga av att jag tror att de tror att man inte använder sig att apparna till hemsidan, när det som sagt finns hemsidor som fungerar utmärkt.

Känns för mig på något sätt också som att jag inte tar fram iPaden ifall jag vill lyssna på sommarpratarna, Podcasts eller Spotify för den delen.

Spotify är underbar till paddan, om du har en stereo köp en sladd som du kan koppla in den på.
Jag ser väldigt få användningsområden för en skrivbordsdator nu när jag har paddan. Behöver jag skriva tar jag fram laptop
Citera
2012-08-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash12345
Jag håller på att fundera ihjäl mig. Ska köpa en surfplatta, men kan verkligen inte bestämma mig. Först var det Ipad 3, sen blev det Samsung Galaxy note 10.1 och nu Ipad 3 igen. Alltså alla säger att iOS är ett låst system, men samtidigt så gör man ju inget på en hemskärm, det är ju i appar man är.

En annan grej är priset på en Ipad. Det är maffigt med 6000 för en 32gb 4g, men någon stans har jag fått för mig att andrahandsvärdet är högt på Apples produkter. Så om jag lägger 1000 mer på en Ipad så kommer jag förhoppningsvis få tillbaka den när jag byter upp mig.

Hjälp mig, är varken android eller iOS fanboy, gillar båda.
Ipad som helhet är fortfarande bättre än allt konkurrenterna. Kvalitet, finish, enkelhet. Det är perfektion.
Har du surf i mobilen? Skippa isåfall 4g och parkoppla telefonen med datorn genom bluetooth så har du internet.
Citera
2012-08-24, 20:40
Medlem
notna157s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Ipad som helhet är fortfarande bättre än allt konkurrenterna. Kvalitet, finish, enkelhet. Det är perfektion.
Har du surf i mobilen? Skippa isåfall 4g och parkoppla telefonen med datorn genom bluetooth så har du internet.

Kan inte annat än hålla med! iOS på iPad 3 tycker jag flyter bättre än en kork. Enkelheten i det kan vara en avgörande faktor i det.
Designen tycker jag också är bättre än alla konkurenter. Den är också otroligt smidig att jobba med och bära med sig. Jag har visserligen bara burit runt den i lägenheten, men det verkar riktigt gôtt att ta upp på tåget/bussen/spårvagnen istället för en dator.
3G är, som du säger, egentligen helt onödigt om man redan har smartphone. Delning är hur lätt som helst!!
Senast redigerad av notna157 2012-08-24 kl. 20:41. Anledning: Missade ett par ord
Citera
2012-08-24, 20:59
Medlem
Citat:
Kan inte annat än hålla med! iOS på iPad 3 tycker jag flyter bättre än en kork. Enkelheten i det kan vara en avgörande faktor i det.
Designen tycker jag också är bättre än alla konkurenter. Den är också otroligt smidig att jobba med och bära med sig. Jag har visserligen bara burit runt den i lägenheten, men det verkar riktigt gôtt att ta upp på tåget/bussen/spårvagnen istället för en dator.
3G är, som du säger, egentligen helt onödigt om man redan har smartphone. Delning är hur lätt som helst!!

Nja, vill ha 3g, slippa dra upp telefon varje gång och sedan drar det sjuhelvetes mycket batteri (ja, jag är lat).

Men nu har jag bestämt mig, på måndag beställer jag en Ipad
Citera
2012-08-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Spotify är underbar till paddan, om du har en stereo köp en sladd som du kan koppla in den på.
Jag ser väldigt få användningsområden för en skrivbordsdator nu när jag har paddan. Behöver jag skriva tar jag fram laptop
Snälla, kan du ta dig tid att skriva varför du tycker att en iPad är så mycket bättre och försöka övertala mig. Jag har själv en iPad, iPhone och en PC (Windows). Jag spelar fortfarande DotA2 exempelvis och har därför ännu (endast en tidsfråga) köpt en MacBook Air/Pro. (Lutar åt Air än så länge, dock kan det bli aktuellt om kanske 1-2 år, då får vi se hur det är)

Men som jag ser det idag så använder jag aldrig Spotify på iPaden, även ifall jag har appen. Det är så mycket skönare att ha det i telefonen, på något sätt känns det smidigare att sitta och lyssna på Spotify i iPhonen. Och skriva är något jag aldrig skulle göra på en iPad (Ifall jag hade tillgång till en stationär/bärbar dator) Jag tycker det fortfarande är för mycket pengar att punga ut 600kr för ett tangentbord till iPaden när jag vet att jag hellre sätter mig vid min stationära dator och skriver. Känns så mycket skönare.

Och vad är det som gör att du väljer iPaden framför din laptop, eller stationära dator. Jag förstår inte, nog för att den är liten och smidig, men jag tycker det är skönare att se på en 24" (ifall man nu har en sådan stor skärm..) skärm än på en liten 9.7".

(Jag är en Apple-fanboy, men har ännu inte lyckats fatta varför jag ska spara min iPad, jag kommer inte sälja den, men jag ångrar nu att jag "slängde" ut pengar på en iPad, jag har hellre lagt 4000kr på en MacBook Air, även ifall jag då skulle välja 11" före 13")

Även en fråga när jag ändå håller på, blir väl i helt fel tråd, men skit samma. Jag har Z-5500 till min stationära dator (fick med till en gammal dator, när far min köpte datorer genom jobbet), är det bara koppla in en 3.5 kabel i dem? Förstår inte riktigt var man i så fall ska koppla in, ser nu att det finns på sidan en not på ett uttag och hörlurar i andra, kanske inte är svårare än så? (Egentligen vet jag inte varför jag skulle koppla in i dem, sitter ju med dem inkopplade i datorn.)

(Har för övrigt även jag en 32GB vit iPad 3 med 3G, precis av samma anledning som föregående talare, latheten att fippla med mobilen och på grund utav batteriet)
Citera
2012-08-24, 22:34
Medlem
notna157s avatar
Citat:
Nja, vill ha 3g, slippa dra upp telefon varje gång och sedan drar det sjuhelvetes mycket batteri (ja, jag är lat).

Du har en poäng där, men man behöver bara dra upp telefonen en gång, sedan är det klart. Batteriet är visserligen lite dumt, men har man en väska med sig ( t ex till iPaden) kan man också ha md en laddare. Eluttag finns lite överallt.
Jag är också otroligt lat. Lever hellre utan mjölk en dag än att ta bussen några minuter för att köpa, men mobilen behöver man inte gå gör att hämta hela tiden. Den ligger ju i fickan.

Trots att ajg tycker att det är onödigt så är det ju bekvämt med 3G. Mitt abbonemang inkluderar såpass lite surf att det bara räcker ett par dagar. Så ett abbonemang till paddan skulle inte vara helt fel.

Sedan undrar jag, varför inre beställa nu? Får du inte lönen förrän 27:e? Eller köp i fysisk butik?!
Citera
2012-08-24, 22:55
Medlem
Citat:

För mig var valet enkelt. Att behöva fibbla med telefonen när jag vill använda iPaden utan Wifi var inget alternativ. Så en ipad med 3G och ett abonnemang för ca 8 kr per dag och runt 20 Mbit/s där jag rör mig var ett lätt val.
Citera
2012-08-24, 22:56
Medlem
Citat:
Du har en poäng där, men man behöver bara dra upp telefonen en gång, sedan är det klart. Batteriet är visserligen lite dumt, men har man en väska med sig ( t ex till iPaden) kan man också ha md en laddare. Eluttag finns lite överallt.
Jag är också otroligt lat. Lever hellre utan mjölk en dag än att ta bussen några minuter för att köpa, men mobilen behöver man inte gå gör att hämta hela tiden. Den ligger ju i fickan.

Trots att ajg tycker att det är onödigt så är det ju bekvämt med 3G. Mitt abbonemang inkluderar såpass lite surf att det bara räcker ett par dagar. Så ett abbonemang till paddan skulle inte vara helt fel.

Sedan undrar jag, varför inre beställa nu? Får du inte lönen förrän 27:e? Eller köp i fysisk butik?!

Något är fucked up med min internetbank så måste till banken på måndag. Har pengar men kan inte betala med kortet på internet. Känns så mycket bättre att betala när man beställer, istället för att betala i butiken man hämtar ut paketet.
Fysiska butiker är alltid dyrare
Citera
2012-08-24, 23:14
Medlem
notna157s avatar
Citat:
Något är fucked up med min internetbank så måste till banken på måndag. Har pengar men kan inte betala med kortet på internet. Känns så mycket bättre att betala när man beställer, istället för att betala i butiken man hämtar ut paketet.
Fysiska butiker är alltid dyrare

Priset på iPad ligger väl på samma nivå (+- ett par kronor) både på internet och i fysisk butik? Enda skillnaden är väl ev fraktkostnad?
Hoppas du blir nöjd med köpet när det genomförs iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in