2012-04-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emelie1987
Men har de ingen USB-konverter?
Tyvärr. Hört att vissa har använt sig av exempelvis Dropbox men jag har inte lyckats få det att fungera.
Citera
2012-04-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossci
ska man installera google chrome frame å sen då? vad ska man göra sen?
alltså jag blir snart tokig på plex, har installerat om det 3ggr.
jag har installerat google chrome frame men fattar inte vad det ska vara bra för.
har läst att man ska mappa sina filer och det har jag gjort.
jag fattar inte om man ska ha med /i namnet för det går inte att skriva i namnet.
kan inre någon göraen grundlig guide till mig? köper ett flak öl till den som hjälp mig att få igång denna dynga....

http://forums.plexapp.com/index.php/forum/35-svenska/
Kolla där på forumet
Citera
2012-04-29, 22:43
Medlem
Nemjungs avatar
Smart cover e rätt ball.. Köpte en röd till min vita..699kr kändes dock dyrt, men var läder..nån som har tips på roliga tillbehör?
Citera
2012-05-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossci
okej, har laddat ner det på min pc, mappa sa du? hur hittar jag mapparna sen då? för alla mina filmer och serier ligger i mappar, men varti programmet söker jag? eller hittar filerna som ska streamas?
ipaddan försökte jag med att skriva in mitt ipnummer men utan framgång.
hoppas att jag formulerade mig så ni förstod mig

OK.

1. Du har ju någon katalog med filmer någon stans eller hur? Låt oss säga att den ligger under /Movies
Då går du in i Media SERVER-programmet alltså och mappar upp den katalogen. Vet faktiskt inte hur det ser ut i Windows men i Mac är det en stor fyrkant till vänster med ett "+" tecken under man klickar på.

När du har lagt till den katalogen börjar MediaServer och tugga, lägga till filmerna i ditt bibliotek, hämta bilder och undertexter, metadata etc.

2. Då kan du öppna upp Media CENTER som är din klient, alternativt Plexappen i din padda och ange den dator på ditt nätverk där Media SERVER kör.

Hoppas detta klargör någonting...
Citera
2012-05-01, 19:01
Medlem
TotalyMoos avatar
Det kommer säkert frågor som denna relativt ofta men... Kan någon sälja iPaden för mig? Inte så att jag vill köpa den från någon här, men skulle vela höra lite "säljarsnack" som övertygar mig att inte gå till en android-tablet istället.

Det som jag anser vara potentiellt negativt med iPaden är följande.

Inget stöd för Flash, även om man jailbreakar går det inte fullt ut.
Låst filsystem och OS.
Sämre batteritid än många av sina konkurrenter.
Obekväm att skriva på (?) om man skall jobba.

Letar efter en praktisk dator/tablet som jag kan ha med på resor för att jobba, surfa och se på film. Är det iPaden som gäller för mig eller skall jag skaffa en annan tablet / MBA / Ultrabook?
Citera
2012-05-01, 20:10
Medlem
bitterhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalyMoo
Det kommer säkert frågor som denna relativt ofta men... Kan någon sälja iPaden för mig? Inte så att jag vill köpa den från någon här, men skulle vela höra lite "säljarsnack" som övertygar mig att inte gå till en android-tablet istället.

Det som jag anser vara potentiellt negativt med iPaden är följande.

Inget stöd för Flash, även om man jailbreakar går det inte fullt ut.
Låst filsystem och OS.
Sämre batteritid än många av sina konkurrenter.
Obekväm att skriva på (?) om man skall jobba.

Letar efter en praktisk dator/tablet som jag kan ha med på resor för att jobba, surfa och se på film. Är det iPaden som gäller för mig eller skall jag skaffa en annan tablet / MBA / Ultrabook?

Sitter själv på en iPad 3 i skrivande sund. Att den saknar flash är inget som helst problem, har knappt märkt av det. Nuförtiden har de flesta hemsidor med video stöd för paddan, så det går att kolla ändå. Inga konstigheter alls, dessutom är det jäkligt skönt att slippa all förbannad flash-reklam på nätet.

Låst filsystem? Det kan jag dock hålla med om. Fast har en jailbreakad iPhone också och valde faktiskt att inte breaka paddan. Saknar inte direkt något man får med jailbreak. Att filsystemet är låst kan innebära lite krångel med att kolla och tanka film, men finns appar som löser det. Exempelvis download managers med inbyggda videospelare och dylikt. Musikdelen kan jag inte direkt uttala mig om då jag uteslutande kör spotify, men antar att det är samma som på iPhone att man måste använda iTunes osv.

Batteritiden är rätt lugn, klämmer lätt ut två dagars normalt användande med ganska hög ljusstyrka. Oftast laddar man ju över natten men glömmer man så är det som sagt inget att oroa sig över då man lätt klarar en dag till utan laddning.

Skrivandet går, som du kanske märker, fantastiskt bra. Har ingen laptop utan köpte paddan som en ersättning till dator, och efter en tids användande föredrar jag nästan att skriva på den här framför ett traditionellt tangentbord. Det går smidigt och lätt och skärmen är precis lagom storlek.

Men som sagt, det finns för- och nackdelar med allt. Jag har provat de flesta olika android-tablets samt alla generationers iPad. Föredrar Apple främst för användarvänligheten samt att operativsystemet i sin helhet känns så mycket mer genomarbetat än android. Man märker helt enkelt vart dom extra pengarna går jämfört med en android-platta.
Citera
2012-05-01, 20:21
Medlem
TotalyMoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitterhet
Sitter själv på en iPad 3 i skrivande sund. Att den saknar flash är inget som helst problem, har knappt märkt av det. Nuförtiden har de flesta hemsidor med video stöd för paddan, så det går att kolla ändå. Inga konstigheter alls, dessutom är det jäkligt skönt att slippa all förbannad flash-reklam på nätet.

Låst filsystem? Det kan jag dock hålla med om. Fast har en jailbreakad iPhone också och valde faktiskt att inte breaka paddan. Saknar inte direkt något man får med jailbreak. Att filsystemet är låst kan innebära lite krångel med att kolla och tanka film, men finns appar som löser det. Exempelvis download managers med inbyggda videospelare och dylikt. Musikdelen kan jag inte direkt uttala mig om då jag uteslutande kör spotify, men antar att det är samma som på iPhone att man måste använda iTunes osv.

Batteritiden är rätt lugn, klämmer lätt ut två dagars normalt användande med ganska hög ljusstyrka. Oftast laddar man ju över natten men glömmer man så är det som sagt inget att oroa sig över då man lätt klarar en dag till utan laddning.

Skrivandet går, som du kanske märker, fantastiskt bra. Har ingen laptop utan köpte paddan som en ersättning till dator, och efter en tids användande föredrar jag nästan att skriva på den här framför ett traditionellt tangentbord. Det går smidigt och lätt och skärmen är precis lagom storlek.

Men som sagt, det finns för- och nackdelar med allt. Jag har provat de flesta olika android-tablets samt alla generationers iPad. Föredrar Apple främst för användarvänligheten samt att operativsystemet i sin helhet känns så mycket mer genomarbetat än android. Man märker helt enkelt vart dom extra pengarna går jämfört med en android-platta.

Bra svar!

Skrivandet är antagligen en vanesak. Annars kan man fixa ett vanligt BT-tangentbord antar jag?

Hur känner du att den ligger i jämförelse med en android-tablet i samma prisklass då? Har tittat en hel del på Asus Transformer Prime som är, typ, lika dyr.
Citera
2012-05-01, 21:20
Medlem
Verkar vara något fel med min ipads laddningstid, tar sån jäävla lång tid. Testade idag att mäta laddningstiden och nu såhär 7 timmar senare är den fortfarande bara uppe i ca 90 %.

Det konstiga är att jag inte upplevde att laddningstid var så miserabel när jag köpte den för någon vecka sedan. Måste vara något fel va?
Citera
2012-05-01, 22:39
Medlem
järnfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erigeratliv
Verkar vara något fel med min ipads laddningstid, tar sån jäävla lång tid. Testade idag att mäta laddningstiden och nu såhär 7 timmar senare är den fortfarande bara uppe i ca 90 %.

Det konstiga är att jag inte upplevde att laddningstid var så miserabel när jag köpte den för någon vecka sedan. Måste vara något fel va?

Den tar ju väldigt lång tid att ladda så jag tror inte 7 timmar och 90% är nåt ovanligt. Särsklit inte om du använder den lite medan du laddar.
Citera
2012-05-02, 03:56
Medlem
bitterhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalyMoo
Bra svar!

Skrivandet är antagligen en vanesak. Annars kan man fixa ett vanligt BT-tangentbord antar jag?

Hur känner du att den ligger i jämförelse med en android-tablet i samma prisklass då? Har tittat en hel del på Asus Transformer Prime som är, typ, lika dyr.

Självklart finns det stöd för BT-tangentbord, Apples egna trådlösa till iMac tror jag också funkar för den delen. Valet för mig stod mellan en Transformer Prime och en iPad 3, men landade som sagt hos Apple. Anledningarna var bland annat att TP'n känns som mer performance på pappret än äkta prestanda.

Faktum kvarstår dessutom att den kör Android (Visserligen 4.1 ICS, men ändå), och är det någonting jag har lärt mig från övergången av flertalet Android-telefoner till en iPhone 4 så är det att vänta tills Google börjar satsa mer på att genomarbeta varje version mer, istället för att fylla den med en massa flashiga nya buggiga funktioner.

Så nej, det blev en padda för mig. Väl spenderade pengar.
Citera
2012-05-02, 09:31
Medlem
dippsis avatar
Ska köpa en ipad idag nu funderar jag bara om man borde ta 16 gb eller 32 gb, vad tycker ni som har en?
Citera
2012-05-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av järnfoten
Den tar ju väldigt lång tid att ladda så jag tror inte 7 timmar och 90% är nåt ovanligt. Särsklit inte om du använder den lite medan du laddar.
Såpass. Någon annan som kan delge sin erfarenhet av laddningstiden hos sin ipad?

Det går ju att leva med den laddningstiden så länge man laddar under natten men man vill ju inte behöva stå ut med en längre laddningstid än vad som är behövligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in