Citat:
Ursprungligen postat av TotalyMoo
Det kommer säkert frågor som denna relativt ofta men... Kan någon sälja iPaden för mig? Inte så att jag vill köpa den från någon här, men skulle vela höra lite "säljarsnack" som övertygar mig att inte gå till en android-tablet istället.
Det som jag anser vara potentiellt negativt med iPaden är följande.
Inget stöd för Flash, även om man jailbreakar går det inte fullt ut.
Låst filsystem och OS.
Sämre batteritid än många av sina konkurrenter.
Obekväm att skriva på (?) om man skall jobba.
Letar efter en praktisk dator/tablet som jag kan ha med på resor för att jobba, surfa och se på film. Är det iPaden som gäller för mig eller skall jag skaffa en annan tablet / MBA / Ultrabook?
Sitter själv på en iPad 3 i skrivande sund. Att den saknar flash är inget som helst problem, har knappt märkt av det. Nuförtiden har de flesta hemsidor med video stöd för paddan, så det går att kolla ändå. Inga konstigheter alls, dessutom är det jäkligt skönt att slippa all förbannad flash-reklam på nätet.
Låst filsystem? Det kan jag dock hålla med om. Fast har en jailbreakad iPhone också och valde faktiskt att inte breaka paddan. Saknar inte direkt något man får med jailbreak. Att filsystemet är låst kan innebära lite krångel med att kolla och tanka film, men finns appar som löser det. Exempelvis download managers med inbyggda videospelare och dylikt. Musikdelen kan jag inte direkt uttala mig om då jag uteslutande kör spotify, men antar att det är samma som på iPhone att man måste använda iTunes osv.
Batteritiden är rätt lugn, klämmer lätt ut två dagars normalt användande med ganska hög ljusstyrka. Oftast laddar man ju över natten men glömmer man så är det som sagt inget att oroa sig över då man lätt klarar en dag till utan laddning.
Skrivandet går, som du kanske märker, fantastiskt bra. Har ingen laptop utan köpte paddan som en ersättning till dator, och efter en tids användande föredrar jag nästan att skriva på den här framför ett traditionellt tangentbord. Det går smidigt och lätt och skärmen är precis lagom storlek.
Men som sagt, det finns för- och nackdelar med allt. Jag har provat de flesta olika android-tablets samt alla generationers iPad. Föredrar Apple främst för användarvänligheten samt att operativsystemet i sin helhet känns så mycket mer genomarbetat än android. Man märker helt enkelt vart dom extra pengarna går jämfört med en android-platta.