2012-08-25, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notna157
Sitter nu med min nya padda. Det blev en vit 32 GB WIFI. Har haft den på ca 30 minuter nu, och hittills är jag helnöjd. Köpte även ett SmartCase till den istället för skärmskydd/smartcover/annat skydd. iPaden blev visserligen lite större, men det var ibte farligt. Den blir jiten även med Caset på.

Just nu funderar jag på vilka självklara appar som behövs. Helst gratis. Som fattig student vill man inte slösa bort allt på en enda app.

Tangentbord till kanske jag köper senare, om det behövs. Någon som redan nu kan tipsa om ett bra sådant?

Måste bara säga att appen Wolfram Alpha är ett måste för studenter. Är inte alls särskilt dyr har jag för mig. Vill även tips om Jumbo, en reklam- fri miniräknar- app som är gratis atm!
Citera
2012-08-25, 00:32
Bannlyst
Förresten, köpte nu i veckan ett mörkgrått smartcover på Machuset i Jönköping. Någon som vet om det går att byta tillbaka mot ett i en annan färg?
Citera
2012-08-25, 01:10
Medlem
inevahs avatar
Har en fråga jag gärna skulle vilja ha svar på!

Efter grundskolan och gymnasiet har jag kommit till insikt att jag är urusel på att bära runt på och hålla reda på papper utan att knyckla till dem etc, så jag tänkte därför införskaffa en ipad eftersom det funkar skitbra att ta kort på papper med iphonen, så hur bra skulle det inte funka med ipaden?

Hur som helst, huvudanledningen till att jag verkligen vill skaffa ipad är för att jag precis påbörjat universitetsstudier, tänkte därför även skaffa en styluspenna (om det inte ingår från första början), för att därefter anteckna föreläsningar med hjälp av ipaden.

Tanken är alltså att det ska finnas en app som är som wordpad, men man skriver med pennan. Alltså en slags rit-app helt enkelt!

Undrar helt enkelt om det är någon som antecknar med hjälp av ipaden, om det uppstår några särskilda problem eller om det funkar felfritt? Kan t.ex. tänka mig att handleden skapar streck på skärmen eftersom den kommer nudda hela tiden? Dessutom undrar jag isåfall om ni har någon antecknings-app att rekommendera?
Citera
2012-08-25, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inevah

Efter grundskolan och gymnasiet har jag kommit till insikt att jag är urusel på att bära runt på och hålla reda på papper utan att knyckla till dem etc, så jag tänkte därför införskaffa en ipad eftersom det funkar skitbra att ta kort på papper med iphonen, så hur bra skulle det inte funka med ipaden?

Hur som helst, huvudanledningen till att jag verkligen vill skaffa ipad är för att jag precis påbörjat universitetsstudier, tänkte därför även skaffa en styluspenna (om det inte ingår från första början), för att därefter anteckna föreläsningar med hjälp av ipaden.

Tanken är alltså att det ska finnas en app som är som wordpad, men man skriver med pennan. Alltså en slags rit-app helt enkelt!

Undrar helt enkelt om det är någon som antecknar med hjälp av ipaden, om det uppstår några särskilda problem eller om det funkar felfritt? Kan t.ex. tänka mig att handleden skapar streck på skärmen eftersom den kommer nudda hela tiden? Dessutom undrar jag isåfall om ni har någon antecknings-app att rekommendera?
Pages motsvarar Word, Keynote motsvarar Powerpoint och Notability för anteckningar!
Citera
2012-08-25, 08:56
Medlem
notna157s avatar
Citat:

Paper finns. Det är, tro det eller ej, ett papper! Man kan göra allt som man kan göra på ett vanligt papper. När man sen är klar sparar man det till kamerarullen.
Stylus imgår inte, men det finns billiga. På Paper är det handleden som skriver istället för pennan. Har man snabba fingrar kan man ju anteckna i anteckningar.
Citera
2012-08-25, 09:38
Medlem
Citat:
Priset på iPad ligger väl på samma nivå (+- ett par kronor) både på internet och i fysisk butik? Enda skillnaden är väl ev fraktkostnad?
Hoppas du blir nöjd med köpet när det genomförs iaf!

Nej, faktiskt inte. Tänkte beställa från bazula http://www.bazula.se/Apple-iPad/Apple-iPad-3e-gen/Apple-iPad-WiFi4G-32GB-3rd-Generation---Svart.htm och de ligger 500 under fysika butiker i min stad
Citera
2012-08-25, 10:11
Medlem
bizzks avatar
Citat:

Använder mig av Notability för att anteckna med en av de bästa stylusen jag har hittat är Adonit Jot Pro! Går att beställa från Adonituk =)
Citera
2012-08-25, 12:27
Medlem
notna157s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash12345
Nej, faktiskt inte. Tänkte beställa från bazula http://www.bazula.se/Apple-iPad/Apple-iPad-3e-gen/Apple-iPad-WiFi4G-32GB-3rd-Generation---Svart.htm och de ligger 500 under fysika butiker i min stad

Ja, den var billig!! Våra städer har nog samma priser, för min variant var också ca 500 billigare där. Grattis till ett bra pris. Är nog lite avundsjuk...
Citera
2012-08-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ja, den var billig!! Våra städer har nog samma priser, för min variant var också ca 500 billigare där. Grattis till ett bra pris. Är nog lite avundsjuk...

Ja, och butiken har fått bra omdöme också så det blir nog bra. Satan vad jag längtar
Citera
2012-08-26, 09:11
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Hört från kompisar som har Jailbreak att det gör telefonen/prylen segare än vad den hade varit utan, och självklart behöver man inte varje uppdatering. Men skulle man vilja uppdatera till den nya 5.01/5.1 med bättre batteritid än den föregående så får man allt använda Jailbreak igen. Inte sant? (Förutsatt att man då ville ha iOS 5 med alla uppdateringar och jailbreak och att man jailbreaka telefonen för det)

Jag håller fortfarande kvar mitt uttalande om att Jailbreak är en nackdel, eftersom jag själv inte har orken att använda det vid varje uppdatering eller att göra telefonen/iPaden segare än vad den hade varit utan.
Jag har jailbreakat iPad 3 + iPhone 3gs flera gånger och ALDRIG märkt sämre prestanda, ingen som jag känner med iPhone 4 som jailbreakat och fått sämre prestanda. Du snackar skit helt enkelt.
Citera
2012-08-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Jag har jailbreakat iPad 3 + iPhone 3gs flera gånger och ALDRIG märkt sämre prestanda, ingen som jag känner med iPhone 4 som jailbreakat och fått sämre prestanda. Du snackar skit helt enkelt.
För det första, det där är dagar gammalt. Och för det andra är det saker jag har hört, ingen fakta alls. Det där med "du snackar skit helt enkelt." kan du ta och äta upp direkt.

Jag påstår inte att någonting är sanning, utan jag skriver klart och tydligt "jag har hört från kompisar att de har fått sämre prestanda." Personerna jag känner som har jailbreakat är dock inge höjdare på varken Apple eller teknik, de är helt enkelt inte intresserade, så jag vet inte ifall de har gjort något konstigt eller om de bara tycker det känns som sin telefon är långsammare.

Dock kan jag säga, i slutet när jag skaffade 4S och han hade kvar sin 3GS så kan jag absolut säga att hans 3GS var långsammare än min gamla 3GS, jag hade då aldrig jailbreakat och det hade han gjort flertalet gånger, kanske berodde det på att iOS 5 var ganska krävande, jailbreak eller att det var något konstigt med hans telefon. Tog honom säkert 10-15 sekunder att låsa upp telefonen, och ibland mer, och det tog kanske 5 för mig.

(Och för att du ska förstå, jag säger inte att det är sant att hans telefon är eller blev långsammare pga jailbreak, men det kan vara så att den blev det. Hoppas du förstår.)
Citera
2012-08-26, 14:57
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Det kanske inte är så längre, men förut när man jailbreakade åtminstone iphone så fungerade inte gpsen efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in