Ingen människa ska behöva utstå sådana brister - oavsett om det handlar om arrest, häkte, anstalt - som det har beskrivits i medierna (
GP,
GT,
DN).
Förstår inte dom som härinne argumenterar för att en misstänkt får acceptera den här sortens förvaring: förvaras i flera dygn utan kläder, endast ha en filt, ingen kudde, i avföringslukt, vara fråntagen glasögon även när man ska gå.
Att flera personer (sju) har omplacerats och att det har inletts utredningar indikerar väl att polismyndigheten själva bedömer att något kanske inte har gått helt rätt till vid arresten på Aminogatan:
Citat:
GT: Två poliser och fem arrestvakter vid arresten på Aminogatan i Mölndal misstänks för brott eller för att ha betett sig olämpligt mot intagna.
Citat:
GP: Under 2012 har 67 anmälningar kommit in till internutredningsenheten om påstådda missgrepp och oegentligheter hos polisen på Aminogatan.
Om någon är självmordsbenägen bör man kunna utgå från att personalen tittar till den frihetsberövade ganska tätt. Verkar som om personalen hade flera möjligheter att kunna utföra en enkel spolning i toan även nattetid - något som HL riktat kritik mot.
GP om kritiken från en annan kvinna:
Citat:
- Jag var helt utan kläder i tre dagar. Jag fick inget toalettpapper utan tvingades använda filten de hade gett mig.
Den tredje dagen fick kvinnan sin menstruation. Återigen tvingades hon använda filten, eftersom personalen struntade i hennes vädjanden som först sent på dagen resulterade i att "en vänlig själ", en kvinnlig vakt, hjälpte henne...
Finns ingen anledning att låta frihetsberövade brytas ner, det är sällan något som underlättar inför förhör och utredning.
Om kritiken stämmer så är det här
ovärdigt.