2012-12-28, 19:05
Medlem
0th3rlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
...Man får nog rannsaka sig i Hs fall före man anmäler ett häkte/intag för att dom inser att hon är självmordsbenägen. Och dressingroom tror jag inte man tillhandahåller i akutfasen på intaget då man förmodligen inte har varken tid eller resurser till det. Naken är för att dom inte ska skada sig själva det är jävligt enkelt. Dom som inte är självmordsbenägna får givetvis kläder på sig.
Naken i cellen betyder då att ingen ska se henne mer än vilka då? Vem ska stå för detta kalaset i form av mer personal för att vissa ska vara särbehandlade
.
Men för all del är det någon som opponerar sig emot att dom inte har kläder, så ge dom kläder så kan dom ta sitt liv. Det är väl bättre då kanske eller?

Ja.
Vad ger oss rätten att förnedra någon så?
Att ta eller inte ta sitt liv är ens eget beslut och i förhålla de till hur många som tvingas sova nakna kan det knappast vara så många som faktiskt tänker ta livet av sig, men när det händer blir media tokiga.
Inom rättspsyk och tvångsvården av självskadande kvinnor använder man sig av tvångsåtgärder som bältesläggning, hockeyhjälm, tvångshandskar och tvångsmidjebälten.
Isolering och straff.
Det är inte heller rätt sätt att hindra någon från att ta sitt liv.
Om det förekommer på arresten är det en stor risk att oskyldiga människor tvingas klä sig nakna inför personal.
Vad händer om det är en muslimsk kvinna?
Skyddar man henne från sig själv på samma vis?
Om det är en kvinna/man som varit utsatt för sexuella övergrepp, samma åtgärd?
Man får väl ha vak.
En socionom som har tid att prata en stund? Detta kan ses som brottsförebyggande arbete.
Eller helt enkelt ta risken att personen hänger sig i trosorna.
Senast redigerad av 0th3rland 2012-12-28 kl. 19:12. Anledning: Kan inte stava!
Citera
2012-12-28, 19:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Oavsett om man kallats Skelettkvinna eller ej har man samma rätt att behandlas med respekt och värdighet. Svenska häkten är hårt kritiserade internationellt. Kanske vägs häktestiden mot tid på anstalt, som inte kritiseras för sin hårdhet?

"Skelettkvinnan" satt häktad i månader. Självklart ska hon klaga så att systemet återigen prövas.
Citera
2012-12-28, 20:08
Bannlyst
Ja, här går det undan får man säga...

Jag hinner inte mer än knappt posta min kritik mot hur försiktigt tidningen GP väljer att beskriva HL:s JO-anmälan, förrän vi nu ikväll i GP.se kan läsa samme reporters rapport över hur illa personalen på Aminogatans arrestlokaler betett sig under en tid! Många är inte ens kvar.
Närmast avsked på löpande band..

Så oavsett vad skribenter här i tråden anser om HL, är det kanske inte en helt obefogad JO-anmälan hon lämnat in, tänker jag.
Citera
2012-12-28, 20:22
Medlem
klimatiss avatar
[quote=cbcbcb]Jag tycker absolut inte beteendet är normalt det är väldigt avvikande. Ja vissa saker under uppväxten osv som du beskriver det. Och vad jag märkte när jag läste Polis undersökningen där det fanns en handling tagen ur HL's dator som hette "Min nekrofili" och genast de första raderna beskrev hon två olika upplevelser med döden en gång när hon var 4 år och en gång när hon var 8 år. Dessa upplevelser tror jag kan absolut ha mycket och göra med den fascination av döden hon har. Du kan läsa mer utav den själv, den ligger här i tråden nånstans. Jag kan inte alls J.Dahmer speciellt bra, vad jag däremot lyssnar mycket på och försöker lära mig mer om är The venus project och Jacque Fresco, killen du såg vid hålla föreläsning i filmen jag länkade. Mycket utav det avvikande beteendet vi ser i samhället beror just på miljön för den som har format dig eller hur?[/QUOTE]

Jag har också pluggat Bronfenbrenner http://en.wikipedia.org/wiki/Urie_Bronfenbrenner om det är det du menar med att miljön formar dej. Jag tycker dock det är ointressant i handlingen vad som har format detta skelettintresse.
Men vad menar du är skillnaden mellan ett avvikande beteende och ett sjukligt beteende?

Är det sjukt att äta bajs eller bara ett avvikande beteende? Och hur viktig blir miljön i sammanhanget för att kunna definera beteendet som sjukt?
Dem som förespråkar att alkoholism är en sjudom, alltså att personer är sjuka i sin alkoholism, är dessa sjuka eller har dem bara en avvikande alkoholkonsumtion? Och om det finns ett sjukdomsperspektiv kring alkoholism så faller miljöteorin.

Att knulla med skelett är något som anses onormalt och många skulle klassa det som ett sjukt beteende. Vad miljön spelar i sammanhanget har inget betydelse såtillvida du inte sitter i psykologdivanen. Självklart är miljön en viktig del som formar vårat "jag". Men i sammanhanget helt oviktig.
Citera
2012-12-28, 20:36
Medlem
klimatiss avatar
En helt annan fråga från en som är lite oerfaren kring ämnet... Om någon har varit man och gjort en total makeover till kvinna, allså penis bortklippt. Om jag nu gillar att pippa benknotor sitter den sexuella njutningen i huvudet eller finns det pirr därnere? Vad jag har förstått så är det just ett problem att känna sexuell lust vid könsbyte, men kanske har utvecklingen gått framåt....

Berätta gärna ni som vet :-)
Citera
2012-12-28, 20:43
Medlem
why123s avatar
Citat:
Det är nog inte så långt ifrån sanningen här heller om du nu tror något annat. Det är större gubbar än H som lipar på häktet. Ett häkte ska vara avskräckande så jag hoppas H håller sig undan kriminaliteten efter denna chockartade upplevelsen.

Du pratar om en annan postare som om du vet något, men det gör du naturligtvis inte.

Alla blir störda på häktet, så det där är vardagsmat, och inget som man löser då överbelastning och psyksjuka också sitter på häktet. Att bli inlåst och frihetsberövad är liksom det som vi har i det här landet då man begår brott. Nu vet inte du om H grät eller skrek, men dom sämsta typerna som i sina egna gärningar inte tänker med minsta empati brukar lipa värst på häktet. Så det skulle H tänkt på då hon hade sex med sina skelettdelar eller då hon la ut bilder på lemlästade och nakna mördade barn.
Panamakontot och Cayman Iland konton ska se som ett sätt att dölja den kriminalitet man har begått.
Man får nog rannsaka sig i Hs fall före man anmäler ett häkte/intag för att dom inser att hon är självmordsbenägen. Och dressingroom tror jag inte man tillhandahåller i akutfasen på intaget då man förmodligen inte har varken tid eller resurser till det. Naken är för att dom inte ska skada sig själva det är jävligt enkelt. Dom som inte är självmordsbenägna får givetvis kläder på sig.
Naken i cellen betyder då att ingen ska se henne mer än vilka då? Vem ska stå för detta kalaset i form av mer personal för att vissa ska vara särbehandlade
.
Men för all del är det någon som opponerar sig emot att dom inte har kläder, så ge dom kläder så kan dom ta sitt liv. Det är väl bättre då kanske eller?

Nej, jag vet inte om H grät eller skrek, men det vet inte theron heller, det var ju det som saken gällde.
Läser man JO-anmälan verkar Helena ha blivit störd över oväsendet. Det framkommer att andra gråtit och skrikit, hur vet theron då att det är Helena som har gjort det? Varför försöker hon få det till att det hörs skrik och gråt från häktet om det förekommit i många år? Varför skriver hon om det i denna tråden då, det har ju inget specifikt med Helena att göra!

Då får hon väl starta en tråd om skriken och gråten i häktena i Göteborg, eller?

Edit: Vad har Helenas eventuella Panamakonto med skriken och gråten att göra? Vilken postare pratar jag om som jag vet något om, det samma kan jag väl säga om dig. Du pratar som du vet något, det gör du givetvis inte!
Senast redigerad av why123 2012-12-28 kl. 20:49. Anledning: ..
Citera
2012-12-28, 20:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Ja d här var riktigt pinsamt Helena/Daniel du har ju brytit mot lagen, ska du bli behandlad som en liten prinsessa menar du? Sluta att bryta mot lagen så kanske du slipper dom hemska arresterna. Idiot
Eftersom alltför många flashbackare verkar lida av lättare begåvningshandikapp så förtjänar det att sägas att bara för att någon sitter anhållen misstänkt för brott så ger inte det polis och arrestpersonal några som helst rättigheter att begå olagligheter eller uppträda kränkande mot de intagna. Jag trodde det var solklart, men uppenbarligen inte.

Det här är inte okej!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1176939--man-ska-inte-utsattas-for-san-behandling-
Citera
2012-12-28, 20:47
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Eftersom alltför många flashbackare verkar lida av lättare begåvningshandikapp så förtjänar det att sägas att bara för att någon sitter anhållen misstänkt för brott så ger inte det polis och arrestpersonal några som helst rättigheter att begå olagligheter eller uppträda kränkande mot de intagna. Jag trodde det var solklart, men uppenbarligen inte.

Det här är inte okej!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1176939--man-ska-inte-utsattas-for-san-behandling-

Nej, det är ju alldeles självklart att polis och arrestpersonal inte ska begå olagligheter eller uppträda kränkande. Visst är det solklart!
Citera
2012-12-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ett häkte ska vara avskräckande så jag hoppas H håller sig undan kriminaliteten efter denna chockartade upplevelsen.

Helena har inga synpunkter på hur hon behandlades på häktet, tvärtom lovordar hon i det närmaste personalen. Antar därför att du egentligen talar om arrester?

Antar vidare att du har dålig koll och för att belysa det har jag en fråga eller två. Sen när ska häkten och arrester vara avskräckande? Samt avskräckande mot vad?
Citera
2012-12-28, 21:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Helena har inga synpunkter på hur hon behandlades på häktet, tvärtom lovordar hon i det närmaste personalen. Antar därför att du egentligen talar om arrester?

Antar vidare att du har dålig koll och för att belysa det har jag en fråga eller två. Sen när ska häkten och arrester vara avskräckande? Samt avskräckande mot vad?

Det ska tydligen vara enligt reglerna att påverkade och självmordsbenägna personer fråntas kläderna under tillnyktringen. Tiden får utvisa hur det ligger till här.
Citera
2012-12-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det ska tydligen vara enligt reglerna att påverkade och självmordsbenägna personer fråntas kläderna under tillnyktringen. Tiden får utvisa hur det ligger till här.

Det är enligt reglerna att man fråntas sina kläder... Men i samband med det får man "mjukisbyxor" med fastsydda snören, t-shirt, kofta och strumpor. Iaf i Sthlm...

Har en viss erfarenhet... Som suicidalbenägen alkoholist, som aldrig backar...
Citera
2012-12-28, 21:30
Medlem
Lodjurens avatar
Ingen människa ska behöva utstå sådana brister - oavsett om det handlar om arrest, häkte, anstalt - som det har beskrivits i medierna (GP, GT, DN).

Förstår inte dom som härinne argumenterar för att en misstänkt får acceptera den här sortens förvaring: förvaras i flera dygn utan kläder, endast ha en filt, ingen kudde, i avföringslukt, vara fråntagen glasögon även när man ska gå.

Att flera personer (sju) har omplacerats och att det har inletts utredningar indikerar väl att polismyndigheten själva bedömer att något kanske inte har gått helt rätt till vid arresten på Aminogatan:

Citat:
GT: Två poliser och fem arrestvakter vid arresten på Aminogatan i Mölndal misstänks för brott eller för att ha betett sig olämpligt mot intagna.

Citat:
GP: Under 2012 har 67 anmälningar kommit in till internutredningsenheten om påstådda missgrepp och oegentligheter hos polisen på Aminogatan.

Om någon är självmordsbenägen bör man kunna utgå från att personalen tittar till den frihetsberövade ganska tätt. Verkar som om personalen hade flera möjligheter att kunna utföra en enkel spolning i toan även nattetid - något som HL riktat kritik mot.

GP om kritiken från en annan kvinna:
Citat:
- Jag var helt utan kläder i tre dagar. Jag fick inget toalettpapper utan tvingades använda filten de hade gett mig.
Den tredje dagen fick kvinnan sin menstruation. Återigen tvingades hon använda filten, eftersom personalen struntade i hennes vädjanden som först sent på dagen resulterade i att "en vänlig själ", en kvinnlig vakt, hjälpte henne...

Finns ingen anledning att låta frihetsberövade brytas ner, det är sällan något som underlättar inför förhör och utredning.

Om kritiken stämmer så är det här ovärdigt.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-12-28 kl. 21:51. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in