Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
Drama Queen.
We would make a nice couple, don't you think
Citat:
Att påstå det fetade känns - helt ärligt - ovärdigt någon med din välformulerade svenska.
Jag tackar för den implicita komplimangen för min språkhantering.
Citat:
Det är en väldig spridning på åsikter genom hela tråden, och visst ... vissa skribenter som MrsMagoo tar mer plats (tyvärr), men att påstå att det är ett samlat groupthink där tråden kallar GM för psykopat?
Det är minst sagt överdrivet. Motbevisa mig gärna med källor.
Jag delar din uppfattning att det är en väldig spridning på åsikter i tråden, och det kanske var överdrivet av mig att använda ordet
groupthink. Men det som får mina tankar att gå i dessa banor är de reaktioner som HL får när hon (som SantaMuerte) skriver saker som är högst normala, t.ex. att HL blev arg när MrsMagoo mot hennes vilja publicerade en av hennes privata bilder som HL hade lovat att inte publicera (att de privata bilderna spridits via ett olagligt dataintrång är inte min poäng här, men jag nämner det i fall någon läsare inte känner till bakgrunden och kanske inte förstår hur den privata bilden kom i MrsMagoos händer).
De som anklagade HL för att hon försvarade sig själv (hon har själv inte publicerat bilden ifråga) och för att hon anklagade MrsMagoo för att publicera den, de tog sin
utgångspunkt i att HL inte är trovärdig när hon säger sig vara upprörd över det MrsMagoo gjort och tog istället HL:s försvar som en indikation på att HL är psykiskt störd (några skrev psykopatisk, andra var mer diffusa men påstod i alla fall att hon ljög om sin egen upprördhet eller att hon visade dålig självinsikt). När man kommit till den punkten att man tolkar en normal reaktion som ett belägg för att den som har reaktionen är psykiskt störd, ja då skulle jag säga att man har lämnat det rationella tänkadet bakom sig,
groupthink eller ej. De inlägg som jag åberopar som exempel här är följande:
[1] [2] [3] [4]
Andra hade bara inte förstått att HL själv inte publicerat bilden, och angrep HL:s försvar:
[5] och kallade henne "ditt sjuka svin" och uppmanade HL att sluta ljuga. (Detta är, enligt min bedömning, inte riktigt lika illa som de ovanstående, den användaren hade bara dålig koll på fakta.)
Två andra exempel på att HL:s inlägg tolkas mot bakgrunden att man redan bestämt sig för att hon är "sjuk" är följande:
[6] [7]
Varifrån kommer då föreställningen att HL är en psykopat? Vilka inlägg är det som fått författarna till inlägg 1-4 och 6-7 ovan att tolka HL:s agerande utifrån föreställningen att hon inte kan känna och reagera normalt? Här, ett axplock av inlägg som gör gällande att HL är psykopat, eller i vart fall är så allvarligt psykiskt störd att hon är farlig för samhället (jämförlig med Dahmer):
[7] [8] [9] [10] (10:an är ditt eget inlägg, du själv jämför med "kända seriemördare", och du ber dem som tycker annorlunda att
inte opponera sig, apropå groupthink.)
[11] [12] [13] [14] [15]
Därtill finns otaliga inlägg som utan att vara precisa hävdar att HL är sjuk, inlägg som också, tror jag, har påverkat författarna till inlägg 1-4 och 6-7. Några exempel:
[16] [17] [18] [19]
Nota bene: Jag ifrågasätter inte dessa postares uppfattning att HL är sjuk (jag håller inte med dem i sak, men det är irrelevant här) jag vill bara göra gällande att deras inlägg fått
konsekvensen att HLs agerande i tråden numera, åtminstone av författarna till inlägg 1-4 samt 6-7
tolkas på ett sätt som
förutsätter att hon är sjuk.
Problemet med den utgångspunkten är att de som använder den kommer, som jag har visat, att se tecken på att HL är sjuk
även där inga sådana tecken föreligger.