Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nog för att lagen kan vara svårtolkad ibland eftersom varje rättsfall är unikt (vilket folk iofs brukar ha lite dålig koll på), men lik förbannat blev du dömd för brott mot griftefriden?
Jag vill inte uppfattas som en mobbare, men nog tycker jag det är lite märkligt att man inte direkt frågar en advokat eller polis om det hela, så mycket elände du hade sluppit då. Det är inte felaktigt konstaterat att du blev dömd och att det tydligen beror på att du kollat upp saker för dåligt (eller att du struntade i hur det låg till juridiskt) i förhållande till hur du sedan agerade.
Fast nu är du, Wildis, på samma sätt som åklagaren varit, strängare mot HL än mot AT. Flera av de gärningar som HL dömdes för har, med all säkerhet, även AT begått, men han åtaldes inte ens. Min uppfattning är att åtalet byggde på att utmåla HL som nekrofil - men bevisningen där var ju bara indicier, så det föll - men när väl domstolen skulle döma HL gjorde domarna en alltför utvidgad tolkning av vad som ska skyddas av griftefriden, och om åklagaren hade gjort den tolkningen så skulle hon ha åtalat AT och han skulle också ha dömts.
Du verkar inte ställa samma krav på AT som på HL. Har du frågat AT om han frågade en advokat eller polis om det hela innan han importerade skelettdelar?
Och eländet här är väl inte själva domen som sådan, själva behandlingen som straffet innebär är nog inte till HL:s nackdel, utan utmålningen här och i media av HL som en monstruös nekrofil m.m.