2012-12-18, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Undrar också om de sagt något om ditt minne, ifall det beror på alkoholskador eller något annat? Tänker om det kan vara en frontallobsdemens på G, det börjar ofta i 30-årsåldern och yttrar sig i att man kan bli lite "kall"/empatilös och agera märkligt. t ex göra kriminella saker man aldrig skulle gjort förut?
Snarare har min förändring i samband med dåliga minnet fört med sig att jag är mindre långsint, hänsynslös och kalkylerande på ett plan jag idag känner mig helt främmande inför. Jag kan ju inte ens vara arg längre på en individ som gjort mig illa för jag börjar glömma efter 10-20 minuter. Alltså jag har inte blivit "kriminell" eller elakare, helt tvärtom. Det är en annan av den stora tragiken i allt detta, det känns nästan som allt som togs var från en annan människa. Jag satt och höll på och göra mig av med det när jag anhölls. Skulle slänga alla knivar osv. Sälja av skeletten för min flickvän ställde ultimatum. Jag hoppas det går att förstå hur jag menar.

Nu dags för radio.
Senast redigerad av SantaMuerte 2012-12-18 kl. 12:00.
Citera
2012-12-18, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SantaMuerte
För att ge min syn på det hela, varför inte? 400+ sidor tråd om mig själv, är bara för mycket lite otäckt bisarrt.

Ja och fler lär det bli eftersom du är med och "skojar friskt" eller skriver
det ena själviska inlägget efter det andra.

Du debatterar/svarar aldrig på väsentligheterna i brottet utan koncentrerar dig bara
dig själv. Så någon klarare syn på fallet har du inte bidragit med, annat då än att ideligen diskutera dig och åter dig.

Och på så vis gör du det enkelt för många av trådens skribenter
att hoppa på dig,du skapar denna,som du kallar det, otäckt bisarra situation själv just nu!
Du bjuder på middagar,hembesök,självbiografiska böcker och gemensamma
p7-genomgångar. Sansa dig och du skall se att tråden dör ut inom en vecka....

Men det är nog inte det du vill,för det är då du verkligen måste börja ta itu med dig själv.
Citera
2012-12-18, 12:06
Medlem
Sokolovas avatar
Citat:

Nu dags för radio.

Jag lyssnar nu. Efterlyst special, Radio 1.

Aro nämner dig vid namn.
Citera
2012-12-18, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
Jag lyssnar nu. Efterlyst special, Radio 1.

Aro nämner dig vid namn.
Ja, mitt namn hördes i återuppspelningar från rättegången i media i övrigt. Så det har redan varit framme i radio och eller tv.
Citera
2012-12-18, 12:15
Medlem
Sokolovas avatar
Citat:
Ja, mitt namn hördes i återuppspelningar från rättegången i media i övrigt. Så det har redan varit framme i radio och eller tv.

Okej, det har jag missat. Din advokat var mycket bra i intervjun. Aro borde lära sig att det heter brott mot griftefriden. Nu har han sagt griftesfriden 3-4 ggr.

"Skelettkvinnan" intervjuas efter reklampausen...
Citera
2012-12-18, 12:29
Bannlyst
[quote=Sokolova]Okej, det har jag missat. Din advokat var mycket bra i intervjun. Aro borde lära sig att det heter brott mot griftefriden. Nu har han sagt griftesfriden 3-4 ggr.

"Skelettkvinnan" intervjuas efter reklampausen...[/QUOTEHeh, paus.
Citera
2012-12-18, 12:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det handlar inte om att bota en sexuell läggning, utan om att man försöker förhindra risken att personen lever ut sin sexuella läggning.
Det kan man naturligtvis försöka förhindra, med mer eller mindre Clockwork Orange-liknande metoder. Men Therons fråga gällde vad man gör om de övriga psykiska besvären är orsakade av nekrofili. Och då finns , vad jag förstår, ingen väg ut.

Citat:
KBT används ju för att ge pedofiler verktyg att stanna vid just fantasier och jag antar att det även kan gälla nekrofiler.
Fullt möjligt. Men det åstadkommer ju just bara en beteendeförändring, det förändrar inte grundläggningen.

Citat:
Men både för pedofiler och nekrofiler är ju det första steget att man inser att man öht, har ett problem med sin läggning. Jag tror tyvärr Helena är rätt immun mot terapi, man ser hela tiden hur hon förnekar att hon har problem med åtminstone en fixering av döda, utan hon börjar alltid att hävda att fångvaktare och psykologer snarare står på hennes sida och det ingår i störningen får man förmoda, plus att jag tror väldigt få vill att folk är och rotar och petar i en fantasi om att förverkliga sin läggning, man får ju en vinst av att ha en viss läggning och den mår man bra av.
Du har psykologiserat väldigt här i tråden ett tag på det här temat. Du inser inte att det finns goda skäl av rent juridisk art att totalt förneka varje form av fixering som skulle kunna vetta mot nekrofili för någon i HL:s situation just nu?
Citera
2012-12-18, 13:05
Medlem
Citat:
Jaha, det var någon som påstod att en nekrofil är "störd" enligt DSM oavsett om man lever ut eller bara fantiserar. Jag påtalade att de parafilierna har diagnostiska kriterier som uppfyllas för att det skall enligt psykiatrisk praxis vara en såkallad störning. Termen störning är heller inte så negativt laddat som folk verkar tro, det är snarare en variation som skiljer sig från normen.

Det handlade så inte om mig.

Citat:
det är snarare en variation som skiljer sig från normen..
Precis som:
-Mord
-Våldtäkt
-Kannibalsim
-Etc
är alla "en variation som skiljer sig från normen.."

Att försöka försköna patologiska störningar och/eller sjukliga beteenden med "en variation som skiljer sig från normen.." håller inte. Det är ett argument som tillåter precis vad som helst. Alla parafilierna är patologiska, vissa blir brottsliga när patienten lever ut sina perversioner, tex vid pedofili.

Citat:
"Termen störning är heller inte så negativt laddat som folk verkar tro.."
Inte? En (tex sexuell) störning är positiv? Inte i den världen jag lever i iaf.
Att du desperat försöker framhäva (sexuella) störningar som normala har jag full förståelse för. Det ligger uppenbarligen i ditt intresse och du talar i egen sak.

Som tur är har vi i Sverige en läkarkår som inom psykiatrin arbetar med att hjälpa dessa stackars patienter som lider av dessa perversioner och störningar. Tyvärr verkar det svårt att hjälpa denna grupp eftersom vissa verkar har begått ett fundamentalt självbedrägeri och intalat sig själva att deras störning är "en variation som skiljer sig från normen" och således vägrar ta ansvar för sin störning. Dessa patienter som totalt avsaknar sjukdomsinsikt är naturligtvis mycket svåra att hjälpa och detta är självfallet mycket tragiskt.
Citera
2012-12-18, 13:13
Medlem
Sokolovas avatar
Angående radioprogrammet. I dagens snuttifierade samhälle är det ovanligt att det ges utrymme till en sådan fördjupning som skedde nyss i Efterlyst special. Samtliga fick utveckla sin mening och tala till punkt. Jag måste säga att du är en ovanligt öppen och modig person, Helena. Alldeles oavsett hur dina ståndpunkter i vissa (ickejuridiska) delar skiljer sig från mina.
Citera
2012-12-18, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xacuti
Precis som:
-Mord
-Våldtäkt
-Kannibalsim
-Etc
är alla "en variation som skiljer sig från normen.."

Att försöka försköna patologiska störningar och/eller sjukliga beteenden med "en variation som skiljer sig från normen.." håller inte. Det är ett argument som tillåter precis vad som helst. Alla parafilierna är patologiska, vissa blir brottsliga när patienten lever ut sina perversioner, tex vid pedofili.

Inte? En (tex sexuell) störning är positiv? Inte i den världen jag lever i iaf.
Att du desperat försöker framhäva (sexuella) störningar som normala har jag full förståelse för. Det ligger uppenbarligen i ditt intresse och du talar i egen sak.

Som tur är har vi i Sverige en läkarkår som inom psykiatrin arbetar med att hjälpa dessa stackars patienter som lider av dessa perversioner och störningar. Tyvärr verkar det svårt att hjälpa denna grupp eftersom vissa verkar har begått ett fundamentalt självbedrägeri och intalat sig själva att deras störning är "en variation som skiljer sig från normen" och således vägrar ta ansvar för sin störning. Dessa patienter som totalt avsaknar sjukdomsinsikt är naturligtvis mycket svåra att hjälpa och detta är självfallet mycket tragiskt.
Du bekräftade min poäng och anledning till varför jag just skrev som jag gjorde. För du vill använda det i negativa ordalag som ett redskap att skada och såra den du vill patologisera. Psykiatriker använder inte begreppet störning som du/ni gör utan där behandlas det helt enkelt som så jag sade.

Själv anser jag inte de sexuella varianterna ens vara störningar utan lagbrott är lagbrott sedan om någon är tvångsmässig i sitt beteende så är det tvångsmässigheten man skall jobba med och inte själva läggningen.

Sedan är det ironiskt att varje exempel du drog över "variationer från normen" som alltså är störningar, är inga klassificerade som störningar i sig. Mord, kannibalism och våldtäkt är inte störningar exempelvis. Detta i sig illustrerar återigen att det handlar inte om en välvillig diskussionsteknik utan en önskan om att "skända" motparten och misstänkliggöra med verbalt våld.

Jag har sagt det tidigare tror jag, men du är en väldigt ohederlig debattör som inte kan föra dig i en diskussion. Jag vill egentligen bara vara snäll och lyssna, varför kan inte du göra det också?
Senast redigerad av SantaMuerte 2012-12-18 kl. 13:26.
Citera
2012-12-18, 13:30
Bannlyst
Citat:
Angående radioprogrammet. I dagens snuttifierade samhälle är det ovanligt att det ges utrymme till en sådan fördjupning som skedde nyss i Efterlyst special. Samtliga fick utveckla sin mening och tala till punkt. Jag måste säga att du är en ovanligt öppen och modig person, Helena. Alldeles oavsett hur dina ståndpunkter i vissa (ickejuridiska) delar skiljer sig från mina.
Jag tyckte jag sade för mycket, ag hade tänkt fatta mig kort hela tiden. Men jag tror det gick bra jag har inte hört det själv.

Min öppenhet och självkritiska tänkande härstammar direkt från den livskris och det behandlingsprogram jag gick på via sociala. Jag är väldigt tacksam för att jag fick de tre månaderna.
Citera
2012-12-18, 13:41
Medlem
Schenkmanis44s avatar
Citat:
Angående radioprogrammet. I dagens snuttifierade samhälle är det ovanligt att det ges utrymme till en sådan fördjupning som skedde nyss i Efterlyst special. Samtliga fick utveckla sin mening och tala till punkt. Jag måste säga att du är en ovanligt öppen och modig person, Helena.

Jag håller med om allt Sokolova säger ovan, och jag förvånades över att fördjupningen kom fram i reklamfinansierad radio. Men man lär så länge man lever.

Jag tycker också, liksom Sokolova, att advokaten gjorde ett mycket bra intryck. Precis så korrekt som man kan kräva av en advokat. Men frågan om varför AT inte åtalades borde ju Aro pressat åklagaren på istället för att fråga advokaten om den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in