Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis44
Vad gäller straffet tror jag inte det kommer minskas i den händelse hovrätten skulle ogilla åtalet mot brott mot griftefriden, så den ev. vinsten för HL av att överklaga och möjligtvis vinna i HR skulle enbart vara att slippa vara dömd för brott mot griftefriden.
Samt, icke att förglömma, att beslagen av skelettdelarna rimligen måste hävas då.
Citat:
Men de gärningar som den fällande domen för brott mot griftefrid HL omfattade är ju enbart gärningar som HL själv medgivit. Det betyder att en friande dom i HR (eller för den delen, HD) skulle alltså vara en rent inom-rättslig markering av hur lagen ska uttolkas. Att HL flyttat, plockat ihop, förvarat i matkassar och sålt skelettdelar är ju lika sant oavsett om detta bedöms som brottsligt eller ej.
Det är ju sant. Men relevansen av detta beror på vad HL tycker att det gör att folk vet att hon har, som du uttrycker det,
flyttat, plockat ihop, förvarat i matkassar och sålt skelettdelar, till skillnad från vad hon tycker att det gör om folk vet att hon är dömd för brott mot griftefrid.
Citat:
Och i den meningen kanske tingsrättsdomen går rätt bra att leva med för HL, och jag förstår om HL kanske är ganska nöjd med domen, trots allt.
Jo, i all synnerhet som den vård det är fråga om inte primärt handlar om att bota henne från några snuskiga, vidriga perversioner, hur mycket än en och annan här i tråden må vilja tolka domen så.
Citat:
Å andra sidan ska ju rätt vara rätt, och de här domskälen är inte konsistenta med att Axel T inte åtalades (vilket var och en förstår om man bara ställer sig följande fråga: Vad ska tullen/polisen nu säga nästa gång Axel T importerar kranium efter köp på Ebay?). BTW. Har Axel fått tillbaka sina skelettdelar?
Han borde få det nu i alla fall. Rätten har ju inte beslutat om något förverkande och förundersökningen är avslutad. Finns ingen rättslig grund för att inte lämna tillbaks prylar till deras ägare då.
Citat:
Så, vad har HL att förlora på en ny prövning i HR? Jag delar Hamilkars uppfattning att det inte är så troligt att HR skulle finna HL skyldig till något allvarligare griftefridsbrott än det hon lagts till last. Men jag förstår också att skulle det ändå ske, så vore det ju väldigt trist för HL. TR har gett både åklagaren och HL något att vara nöjda med, men till priset av en absurt utvidgad griftefrid.
Som dock i sig inte kan bli prejudicerande, och därför går det ju inte självklart att säga att tingsrätten
har utvidgat griftefriden - för det står ju inte i en tingsrätts makt. Man får snarare uttrycka det som att
Tingsrättens resonemang i den föreliggande domen syns bygga på en absurt utvidgad griftefrid.
Citat:
Min rättskänsla önskar att domen överklagas, men jag kan förstå om varken åklagaren eller HL känner för att överklaga.
Rent juridiskt blir jag skitsur om det inte överklagas, för jag tycker att det här måste redas ut på det ena eller andra viset. Samtidigt har jag, som du, förståelse för att varken HL, som egentligen bara står att vinna lite skelettdelar och en brottsrubricering mindre i domen, eller åklagaren, som riskerar ännu mer ägg på slipsen än vad hon redan har fått, är sådär jättesugna på att överklaga.
Kan man möjligen hoppas på att den hängivna sexbrottsåklagaren är tillräckligt hundbiten för att överklaga, trots risken att få på skallen ännu mer än vad hon redan har?