2012-12-17, 20:20
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Absurd och absurd, du har storhetsvansinne som tycker dig kunna bestämma vad som är okej ägande på icke levande ting.

Jag tycker det borde vara olagligt att ha gamla bilar och tjock-tv. Vad du tycker och en hund skiter
Tss du är ett enda stort skämt. Ger mig fan på att du har autism. Fattar du inte skillnaden på mänskliga kvarlevor och värdsliga, fabrikstillverkade ting borde du undersöka din hjärna.
Citera
2012-12-17, 20:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SantaMuerte
Svensk lag tillåter inte förverkas, kremering osv av okända döda. Så vanligtvis brukar föremål av den här sorten hamna i en källare på en medicinsk institution eller museum i brist på vanlig förvaringsplats. De får alltså inte destrueras.

Det håller du reda på ser jag, och det är statens egendom numera.
Du lär inte se röken av delarna oavsett det är nog det du får ta till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Absurd och absurd, du har storhetsvansinne som tycker dig kunna bestämma vad som är okej ägande på icke levande ting.

Jag tycker det borde vara olagligt att ha gamla bilar och tjock-tv. Vad du tycker och en hund skiter

Det har domstolen fastslagit i dag så vidare kommentar blir lite överflödig kan jag tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du ska inte vara säker på att jag är av annan övertygelse än dig, dock påtalar jag att tingsrätten kommit fram till annat och din övertygelse och kanske min, visar klart och tydligt på att HL är utsatt för ett övergrepp på grund av åklagaren. HL är trots allt friad från de nekrofila åtalspunkterna och vem är du eller jag att stå ovanför lagen?

Vilse i pannkakan kanske eller du har inte läst åtalspunkterna och åklagarens resonemang?
Då lär du få arbeta hårt om du ska tysta en åklagare som sköter sitt arbete-
Övergreppet består inte av åklagaren som inte har ändrat sitt resonemang trots denna dom. Hon kan i sin roll säga vad fan hon vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Se7een
Jag har fått bild via pm här i slag av ett dagsfärskt foto. Så du babblar en massa helt i onödan, kanske bäst du går tillbaks o kollar på tv,n istället.

Ja och det ska alla tro på menar du eller? Det säger ingenting här om ett dugg.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-12-17 kl. 20:40.
Citera
2012-12-17, 20:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis44
Vad gäller straffet tror jag inte det kommer minskas i den händelse hovrätten skulle ogilla åtalet mot brott mot griftefriden, så den ev. vinsten för HL av att överklaga och möjligtvis vinna i HR skulle enbart vara att slippa vara dömd för brott mot griftefriden.
Samt, icke att förglömma, att beslagen av skelettdelarna rimligen måste hävas då.

Citat:
Men de gärningar som den fällande domen för brott mot griftefrid HL omfattade är ju enbart gärningar som HL själv medgivit. Det betyder att en friande dom i HR (eller för den delen, HD) skulle alltså vara en rent inom-rättslig markering av hur lagen ska uttolkas. Att HL flyttat, plockat ihop, förvarat i matkassar och sålt skelettdelar är ju lika sant oavsett om detta bedöms som brottsligt eller ej.
Det är ju sant. Men relevansen av detta beror på vad HL tycker att det gör att folk vet att hon har, som du uttrycker det, flyttat, plockat ihop, förvarat i matkassar och sålt skelettdelar, till skillnad från vad hon tycker att det gör om folk vet att hon är dömd för brott mot griftefrid.

Citat:
Och i den meningen kanske tingsrättsdomen går rätt bra att leva med för HL, och jag förstår om HL kanske är ganska nöjd med domen, trots allt.
Jo, i all synnerhet som den vård det är fråga om inte primärt handlar om att bota henne från några snuskiga, vidriga perversioner, hur mycket än en och annan här i tråden må vilja tolka domen så.

Citat:
Å andra sidan ska ju rätt vara rätt, och de här domskälen är inte konsistenta med att Axel T inte åtalades (vilket var och en förstår om man bara ställer sig följande fråga: Vad ska tullen/polisen nu säga nästa gång Axel T importerar kranium efter köp på Ebay?). BTW. Har Axel fått tillbaka sina skelettdelar?
Han borde få det nu i alla fall. Rätten har ju inte beslutat om något förverkande och förundersökningen är avslutad. Finns ingen rättslig grund för att inte lämna tillbaks prylar till deras ägare då.

Citat:
Så, vad har HL att förlora på en ny prövning i HR? Jag delar Hamilkars uppfattning att det inte är så troligt att HR skulle finna HL skyldig till något allvarligare griftefridsbrott än det hon lagts till last. Men jag förstår också att skulle det ändå ske, så vore det ju väldigt trist för HL. TR har gett både åklagaren och HL något att vara nöjda med, men till priset av en absurt utvidgad griftefrid.
Som dock i sig inte kan bli prejudicerande, och därför går det ju inte självklart att säga att tingsrätten har utvidgat griftefriden - för det står ju inte i en tingsrätts makt. Man får snarare uttrycka det som att Tingsrättens resonemang i den föreliggande domen syns bygga på en absurt utvidgad griftefrid.

Citat:
Min rättskänsla önskar att domen överklagas, men jag kan förstå om varken åklagaren eller HL känner för att överklaga.
Rent juridiskt blir jag skitsur om det inte överklagas, för jag tycker att det här måste redas ut på det ena eller andra viset. Samtidigt har jag, som du, förståelse för att varken HL, som egentligen bara står att vinna lite skelettdelar och en brottsrubricering mindre i domen, eller åklagaren, som riskerar ännu mer ägg på slipsen än vad hon redan har fått, är sådär jättesugna på att överklaga.

Kan man möjligen hoppas på att den hängivna sexbrottsåklagaren är tillräckligt hundbiten för att överklaga, trots risken att få på skallen ännu mer än vad hon redan har?
Citera
2012-12-17, 20:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Helena har en störning, sedan om man kallar den sexuell eller inte är hårklyverier. Min tro är att Helena precis som vissa andra autister gärna gör, hakar upp sig på ordval. Hon är inte nekrofil, hon har inte sex med skeletten, nej, i hennes hjärna kanske det heter att "hon älskar skeletten och ger dem ömhet", autister pysslar mycket med sådana där lingvistiska invecklade kullerbyttor som är svåra för utomstående att förstå. Typiskt också att de blir helt fixerade vid att försvara sig mot de "felaktiga ordvalen", det ingår i sjukdomsbilden att de hakar upp sig på saker.

Så du nobbar middagen med andra ord?`Undrar lite på menyn då i så fall.
Men i alla fall så är det klart vad som anses vara lagligt då det handlar om skelett och köp och sälj samt hanteringen. Att alla skelett är köpta tror dessutom inte åklagaren på. Så åklagaren tror att H grävt upp kvarlevor själv. Ja, resonemanget är inte helt främmande.
Citera
2012-12-17, 20:45
Medlem
motyls avatar
Citat:
Jag lovar, jag må vara lång, jag är väldigt späd och klen och ser ut som en fotbollsmorsa. Ingen fara i världen alltså.

Späd...? Varför är det så viktigt för dig att framstå som feminin och petite? Gapet mellan späd och bastant är ju enormt.
Citera
2012-12-17, 20:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Späd...? Varför är det så viktigt för dig att framstå som feminin och petite? Gapet mellan späd och bastant är ju enormt.

Exakt det mals om detta i text i inlägg som om det ska vara mer kvinnligt eller något i den stilen.
Det blir mer som ett hopplöst människoöde som inte hittat sitt kön eller andra konstiga spekulationer.

Men körkortet vittnar om en bastant människa riktigt kraftfull och väldigt manlig.

Åklagaren nöjd
Åklagaren i fallet Kristina Ehrenborg-Staffas säger till SVT Västnytt att hon i huvudsak är nöjd med domen.
- Det viktigaste är att tingsrätten slagit fast att det är straffbart att hantera skelettdelar på det här sättet.

Det har tidigare saknats en praxis på om brott mot griftefrid också innefattar skelett. Men tingsrätten slår i sin dom fast att brott mot griftefrid gäller både likdelar, aska efter avlidna och skelettdelar.
Kristina Ehrenborg-Staffas har ännu inte beslutat sig för om hon kommer att överklaga domen.

Kvinnans försvarsadvokat Annika Stanislaus säger till Västnytt att den åtalade kvinnan är nöjd med att tingsrätten ogillade den del av åtalet som handlade om eventuell sexuell användning av skelettdelarna. Kvinnan och hennes advokat har i nuläget inte bestämt sig för om de kommer att överklaga domen.

Rådmannen uttalar sig.,

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/dom-mot-skelettkvinna-idag
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-12-17 kl. 20:52.
Citera
2012-12-17, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Nej inte alls, snarare att jag är väldigt mager och klen helt enkelt.
Citera
2012-12-17, 20:54
Medlem
obsolass avatar
Denna middagen som det talades om igår. Är det bestämt vilka 6 som får komma? Jag klämmer gärna in mig vid en bordskant
Citera
2012-12-17, 20:56
Medlem
Schenkmanis44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Samt, icke att förglömma, att beslagen av skelettdelarna rimligen måste hävas då.

Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis
Förverkandet av skelettdelarna har jag också funderat på ett tag. Jag inte riktigt velat ta upp den något känsliga frågan om försvaret har yrkat att beslaget ska hävas eller ej, just för att jag tänkt att det kanske är, ja övermaga, att förvänta sig att tingsrätten skulle acceptera det. Om det ligger något i det du skriver, att det är kanske tingsrättens ångest (ovilja, obehag, eller vad man nu ska kalla det) inför att behöva lämna tillbaka skelettdelarna till HL som varit en anledning för dem att välja en hållning som leder till fällande dom, ja då tycker jag domstolen begått ett allvarligt fel.

Kanske är just den symboliska kampen om skelettdelarna något som påverkar de juridiska valen domstolen har att träffa? För HL vore det ju den yttersta triumfen, att få tillbaka sina skelettdelar och kunna föreställa sig hur Ehrenborg-Staffas förfasas över detta. Å andra sidan kanske ingen domstol vill ge HL just den triumfen?
Senast redigerad av Schenkmanis44 2012-12-17 kl. 21:01.
Citera
2012-12-17, 20:56
Medlem
fuckerofmotherss avatar
Citat:

Du svarade aldrig till mig angående tatueringdetaljen som jag hade skrivit till Drabbadavfb. Du vet ju att jag är en supporter, så jag hade också uppskattat om du skickade bild till mig också så att man vet att det inte trollas. Men, då ditt konto heter vad det heter och är skapat 2009 tror jag knappast att det är någon annan.

Vilket år fick du tatueringen på ryggen?
Citera
2012-12-17, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Exakt det mals om detta i text i inlägg som om det ska vara mer kvinnligt eller något i den stilen.
Det blir mer som ett hopplöst människoöde som inte hittat sitt kön eller andra konstiga spekulationer.

Men körkortet vittnar om en bastant människa riktigt kraftfull och väldigt manlig.
Ja, men du skall få se med egna ögon, du och några till skall väl komma på en middag med mig där vi går igenom fallet i detalj och allt som inte framkommit som sekretessbilagor och fulla p7an.

Då slipper du ditt insuinerande.

Jag kan säga att jag klär mig nästan enbart i herrkläder utöver jeans som jag köper dam-modell. Jag försöker inte vara feminin och irriterar mig på effiminerade personer överlag, speciellt män. Så det är inte så att jag försöker någonting. Men du får själv se på middagen, om du vågar.
Citera
2012-12-17, 20:58
Medlem
motyls avatar
Citat:

Mager och späd är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in