2019-11-08, 15:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst är det så att "Dagens Samhälle" ibland varit lite väl öppenhjärtiga för att det skall uppskattas av värdegrundsväktarna? Det lär ju svinen på Bonniers sätta stopp för direkt.
Klart de kommer att göra.
Sådana här chefredaktörer som vågar släppa fram fri debatt och obekväma reportage kan man naturligtvis inte ha.

(FB) Mats Edman, icke politisk korrekt chefredaktör pressas av journalistuppror, avgick
(FB) Dagens Samhälle granskar Researchgruppen, Fria Tider outar Ola Sandstig
Citera
2019-11-08, 15:45
Medlem
DirektPress meddelar nu att man "ser över de redaktionella tjänsterna" och att man "avser att kapa tjänster".

Trevlig helg journalistjävlar!
Citera
2019-11-08, 17:59
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
DirektPress meddelar nu att man "ser över de redaktionella tjänsterna" och att man "avser att kapa tjänster".

Trevlig helg journalistjävlar!
”DirektPress” var ett nytt namn för mig. Jag tänkte att de måhända därför inte är att kvalificera under ”gammelmedia”.

Jag duckduckgo:ade och fann att det var en lokaltidning från Stockholm med anor från 1968. Fler läsare behövdes och fler områden täcktes. Expansionen verkar dock aningen blygsam, kanske 10–15 mil från konungahuset.

Jag vet inte vilka slutsatser jag bör dra av detta.

Om DirektPress varit objektiva och konsekvensneutrala i sin rapportering är detta med nedskärningar trist. Om de istället varit som övrig gammelmedia önskar jag redaktionen och dess medlöpare inget gott.

Måhända ska de lära sig något nytt. Kanske koda?
Senast redigerad av system 2019-11-08 kl. 18:04.
Citera
2019-11-08, 18:39
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Sparpaket på Direktpress – klubben överkörd

Direktpress lägger ner redaktionen i Skärholmen och från och med årsskiftet ska reportrarna börja redigera sina egna sidor. Kontraktet på redaktionslokalen i Skärholmen sades upp utan förhandling och riskanalys. Medan ledningen inte vill kalla förändringen för ett sparpaket säger klubben att de har blivit ”helt överkörda”.

Betallänk från Journalisten: https://www.journalisten.se/nyheter/sparpaket-pa-direktpress-klubben-overkord
Citera
2019-11-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
”DirektPress” var ett nytt namn för mig. Jag tänkte att de måhända därför inte är att kvalificera under ”gammelmedia”.

Jag duckduckgo:ade och fann att det var en lokaltidning från Stockholm med anor från 1968. Fler läsare behövdes och fler områden täcktes. Expansionen verkar dock aningen blygsam, kanske 10–15 mil från konungahuset.

Jag vet inte vilka slutsatser jag bör dra av detta.

Om DirektPress varit objektiva och konsekvensneutrala i sin rapportering är detta med nedskärningar trist. Om de istället varit som övrig gammelmedia önskar jag redaktionen och dess medlöpare inget gott.

Måhända ska de lära sig något nytt. Kanske koda?
Kallar det för "kommunisttidningen" när den här gratistidningen ifrån DirektPress
dimper ned i brevlådan.

Allt skall vara så inkluderande och givetvis inför röstdagen 2018 skulle fyra personer
intervjuas. Alla intervjuade skulle enbart rösta för att de var emot ett
enda parti - med tanke på tidningens inriktning så var det inte svårt att
förstå vilket parti man skall rösta emot.
Citera
2019-11-08, 21:30
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Kallar det för "kommunisttidningen" när den här gratistidningen ifrån DirektPress
dimper ned i brevlådan.

Allt skall vara så inkluderande och givetvis inför röstdagen 2018 skulle fyra personer
intervjuas. Alla intervjuade skulle enbart rösta för att de var emot ett
enda parti - med tanke på tidningens inriktning så var det inte svårt att
förstå vilket parti man skall rösta emot.
Tack. Ditt inlägg gör att jag förstår mer.

Vad jag isåfall önskar tidningsredaktionen är vad den snart – utan ansträngning från andra – ändå kommer att möta.
Citera
2019-11-08, 22:37
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Stämmer, grävande journalistik tar tid, personal och pengar och då väljer redaktionerna istället att köra på clickbait, videos med gulliga kattungar eller knäppa incidenter från Youtube, menlösa "hur-mår-ni?" eller "Vad ska ni göra på semestern?"-rundfrågor ute på stan - eller pressreleaser från olika partier, kommungubbar och aktionsgrupper som snabbt förpackas om till nyheter.

Det är i grunden av samma anledning som den verkliga debatten försvunnit från tidningarna. Det handlar inte bara om konkurrens från Facebook och Flashback, utan också om att debatter i pressen tar tid och utrymme, de kräver en hel del arbete om de ska få rulla på i en eller ett par veckor just eftersom de är oförutsägbara. En krönika vet redaktionen flera veckor i förväg ungefär hur mycket plats den kommer att ta och vem som ska skriva en viss dag - men i en klassisk kultursidesdebatt med 10-15 inlägg i veckan från kunniga debattörer vet man inte alls i förväg hur mycket plats som går åt från dag till dag eller exakt hur länge det ska rulla på. Hela sidan kräver mycket mer arbete för redigerandet och den löpande uppstyrningen om man släpper in den sortens debatter på sidan, och detsamma gäller om man låter sina kritiker eller reportrar skriva "så mycket det behövs" om en ny bok, ett album, en författare, istället för att säga "ungefär 1500 tecken gör du, och så ska vi ha plats för en stor bild".

Det är den här sortens formattänkande som också utarmar pressen.

Förutom att de måste spara pengar försöker de också förändra sin produkt till att bättre motsvara vad (de tror) läsarna efterfrågar. De äldre kvinnorna får skvaller om kungafamiljen och de äldre männen bilagor om 2:a världskriget. Så långt var det enkelt.

Men ungdommar tycks de ha svårare att attrahera. De har sett att de är mycket på Youtube och länkar också många videor till varandra. Varför de satsar på att länka Youtube-videor i sina tidningar. Lättsamt och meningslöst skall det vara, gärna med en feelgood-känsla efteråt.

De försöker även starta en ny tidning med något hippt namn som bara finns på nätet för de yngre läsarna. Den innehåller än fler länkar. Reportage vad som är inne, vilka kläder och krogar mm. Kryddat med meningslösa Quiz om vilka Disney-figurer man känner igen o.likn. Därefter någon meningslös undersökning huruvida de föredrar svarta eller vita strumpor, så att läsarna skall känna sig delaktiga när de får klicka på ett av alternativen.

De har också märkt att många yngre följer någon Youtube-stjärna varpå de anställer en ung kvinna med blått hår och näsring som uttalat de rätta åsikterna om feminism, identitetspolitik, htbq, miljö, mångkultur etc. Så kiddsen har en idol de kan följa.

Känslor före fakta och allt lättsamt och meningslöst presenterat så läsarna klarar av att förstå det.

Vad kan gå fel? Svar: Allt.
Citera
2019-11-08, 23:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Ulrika Knutsson beklagar sig över att journalisterna ibland porträtteras som elaka i filmer och inte alltid som goda sanningssägare. Givetvis klagar hon också på Trump.

Citat:
Ursprungligen postat av*Ulrika Knutsson

Trump slip-streamar gärna efter Capras populistiska hjältar, men verkar inte ha sett Mr Smith goes to Washington.

Mr Smith själv jagas av reportrar genom hela filmen. De är ett okammat, sjaskigt gäng som skulle sälja sin mormor för en bra rubrik. En och annan har hjärtat på rätta stället, men som kollektiv är de gläfsande rovdjur som lyder djungelns lag. Capra använder gärna hotfullt dundrande tryckpressar och braskande rubriker. – Jeff ljuger! skriker den ena tidningen. – Smith är Sanningen, ropar den andra. Slutsats: man kan inte lita på pressen.

Visst finns det filmer som hyllar kämpande journalister. Meryl Streep stod på den rätta sidan i The Post och Stålmannen själv jobbade under cover som reporter på den ansedda tidningen Daily Planet i Metropolis. Men motsatsen är vanligare: cyniska murvlar och korrupta redaktörer som spelar under täcket med slemma makthavare. Kort sagt, journalisten har uppförsbacke i populärkulturen, inte draghjälp.

Att den allmänna bilden av journalisten som pålitlig håller på att luckras upp är bara positivt. Man bör inte lite på journalister, men det fattar ju inte journalisterna själva. De vill ju att alla blint ska svälja deras propaganda och sedan be om mer.

https://www.journalisten.se/kronika/journalisten-har-uppforsbacke-i-popularkulturen

Så t.ex. Benito Mussolini, journalist och även chefredaktör för flera vänstertidningar är någon hon gillar? Liksom alla de som förföljde prinsessan Diana och orsakade hennes död?

Klart som fan att det finns journalister av alla de slag, men hon vill ses som en hjältinna. Det finns politiker av alla de slag också, jag har aldrig hört några journalister klaga på att politiker ibland i filmer gestalts som korrupta skurkar.
Citera
2019-11-08, 23:13
Moderator
Ancistruss avatar
Här är tydligen ytterligare några det inte går så bra för. Jag hoppas de lärt sig programmering!

Citat:
HD-Sydsvenskan har utsett Jannik Hansen till chefredaktör och ansvarig utgivare för Lokaltidningen och Laholms Tidning. Samtidigt står det klart att Lokaltidningen slås ihop med gratistidningen Hallå. Nu väntar förhandlingar med fackklubbarna.

https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/halla-och-lokaltidningen-slas-ihop-och-far-ny-chefredaktor/

(Låst artikel)
Citera
2019-11-09, 01:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
200 isländska journalister har gått ut i strejk pga för låga löner och ingen övertidsersättning.
Det svenska Journalistförbundet har givit ett stöduttalande.
https://www.journalisten.se/nyheter/200-journalister-i-strejk-pa-island

De vill antagligen ha mer skattemedel till sina ägares vinster (Och sina egna löner om det blir något över).

Citat:
Bonnier fortsätter sin uppköpningsturné och köper Dagens Samhälle från Sveriges Kommuner och Landsting.
https://www.journalisten.se/nyheter/bonnier-koper-dagens-samhalle

Synd det var en ganska bra nättidning. Med Bonniers som ägare är den helt körd.

Citat:
Helena Giertta gråter ut i Journalisten över att SVT allt mer kritiseras och ifrågasätts.
https://www.journalisten.se/ledare/svts-tre-grundproblem

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Förutom att de måste spara pengar försöker de också förändra sin produkt till att bättre motsvara vad (de tror) läsarna efterfrågar. De äldre kvinnorna får skvaller om kungafamiljen och de äldre männen bilagor om 2:a världskriget. Så långt var det enkelt.
Men ungdommar tycks de ha svårare att attrahera. De har sett att de är mycket på Youtube och länkar också många videor till varandra. Varför de satsar på att länka Youtube-videor i sina tidningar. Lättsamt och meningslöst skall det vara, gärna med en feelgood-känsla efteråt.
De försöker även starta en ny tidning med något hippt namn som bara finns på nätet för de yngre läsarna. Den innehåller än fler länkar. Reportage vad som är inne, vilka kläder och krogar mm. Kryddat med meningslösa Quiz om vilka Disney-figurer man känner igen o.likn. Därefter någon meningslös undersökning huruvida de föredrar svarta eller vita strumpor, så att läsarna skall känna sig delaktiga när de får klicka på ett av alternativen.
De har också märkt att många yngre följer någon Youtube-stjärna varpå de anställer en ung kvinna med blått hår och näsring som uttalat de rätta åsikterna om feminism, identitetspolitik, htbq, miljö, mångkultur etc. Så kiddsen har en idol de kan följa.
Känslor före fakta och allt lättsamt och meningslöst presenterat så läsarna klarar av att förstå det.
Vad kan gå fel? Svar: Allt.

Ja de är så dumma. De förstår inte att det finns miljontals "content creators" på Youtube och att vissa lyckas för att de har något speciellt för en kanske väldigt smal målgrupp. Men de är många globalt. Så de få som lyckas driver en youtube-kanal som egenföretag och 100 000 följare räcker. MSM försöker då hitta en person som motsvarar denna youtuber, som valts ut av tittarna bland tusentals andra youtuber. Det går inte. En tidning kan inte skapa denna person. Och de skall betala en massa anställda, höga hyror etc. för det som på Youtube är enmans(Ofta kvinnor)företag. En tonårstjej som blir populär kan få fler följare än DN helt utan anställda eller lokaler!

Citat:
Här är tydligen ytterligare några det inte går så bra för. Jag hoppas de lärt sig programmering!
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/halla-och-lokaltidningen-slas-ihop-och-far-ny-chefredaktor/
(Låst artikel)

De blir nog anställda av SVT, någon kommun, landsting eller myndighet som "kommunikatörer". Skattebetalarna kommer försörja dem på något vis oavsett vad. De kan ju alltid få jobb på skattefinansierade Expo.
Citera
2019-11-09, 01:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det rullar på bra med tidningsnedläggningar, där man nästan aldrig har hört talas om tidningen innan nedläggningsbeskedet.

De hade nog aldrig läsare, de fick antagligen olika bidrag för att bedriva verksamheten.

Citat:
Det finns extremt många tidningar som riktar sig till samma lilla grupp människor. Jag vet inte hur många gånger jag läst om nya tidningar som planerat att tydligt nischa sig just mot denna lilla grupp. Likaså tycks många tidningar som går dåligt tro att en tydligare vinkling mot detta är receptet för att locka läsare i mängder. De tycks helt övertygade om att denna grupp är rent gigantiskt stor. Jag utgår ifrån att det beror på att de lever i en bubbla. Sannolikt trivs de med det, annars är det faktiskt ganska lätt att kliva ur sin lilla bubbla för de som vill höra andra åsikter. Och för att göra en marknadsanalys är det helt nödvändigt. Men uppenbarligen går de hellre i konkurs och får lämna hus och hem än lämna sin lilla bubbla för en stund. Så jag hoppas de är nöjda.
.

Affärsidén är bidrag, inte läsare. Det är bara den gruppen som genererar skattemedel. Startar du en konkurrent till Samnytt får du inga pengar. Men nu har deras lilla kundkrets krympt så mycket att de inte ens får bidrag längre.
Citera
2019-11-09, 03:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de är så dumma. De förstår inte att det finns miljontals "content creators" på Youtube och att vissa lyckas för att de har något speciellt för en kanske väldigt smal målgrupp. Men de är många globalt. Så de få som lyckas driver en youtube-kanal som egenföretag och 100 000 följare räcker. MSM försöker då hitta en person som motsvarar denna youtuber, som valts ut av tittarna bland tusentals andra youtuber. Det går inte. En tidning kan inte skapa denna person. Och de skall betala en massa anställda, höga hyror etc. för det som på Youtube är enmans(Ofta kvinnor)företag. En tonårstjej som blir populär kan få fler följare än DN helt utan anställda eller lokaler!

Precis, jag håller helt med dig.

Min huvudsakliga poäng var dock att de förlorar kunder utan att förstå varför. De försöker därför klura ut vad dessa efterfrågar. Därefter försöker de desperat förändra sin produkt utan att ö.h.t. förstå de produkter de försöker härma och än mindre varför dessa blivit populära.

Jag vet att jag tjatat om Tim Pool, men jag tycker han ibland har träffsäkra analyser om medias förändring under senare år. Han brukar tala om att msm går dåligt för att de lever i en bubbla med likasinnade vänsterextremister. Deras universallösning för att vända utvecklingen brukar därför vara att förflytta sig än längre ut på vänsterkanten och fokusera än mer på postmarxistisk identitetspolitik. Men ju längre ut på kanten de beger sig desto färre potentiella kunder finns det, varför det obönhörligen går än sämre för dem än innan.

Citat:
De blir nog anställda av SVT, någon kommun, landsting eller myndighet som "kommunikatörer". Skattebetalarna kommer försörja dem på något vis oavsett vad. De kan ju alltid få jobb på skattefinansierade Expo.

Ja garanterat. Men frågan är hur många fler kommunikatörer kommunerna egentligen behöver, det borde vara ganska överfullt med sådana snart tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Affärsidén är bidrag, inte läsare. Det är bara den gruppen som genererar skattemedel. Startar du en konkurrent till Samnytt får du inga pengar. Men nu har deras lilla kundkrets krympt så mycket att de inte ens får bidrag längre.

För t.ex. fotbollsklubbar står ofta bara publikintäkterna för en del av inkomsterna. Men för att få de andra intäkterna, såsom souvenirförsäljning, sponsorer och reklaminkomster, måste de ha publik. (Förvisso tjänar de även på t.ex. TV-intäkter, spelarförsäljning och prispengar etc) För media är det på ungefär samma sätt. Prenumeranter och lösnummersköpare ger delar av inkomsterna, statsbidrag och reklam en annan del. Men för detta krävs läsare. Ingen betalar t.ex. för reklam ingen ser. Men det förefaller som reklambolagen allt mer börjat dra öronen åt sig och ifrågasätter de uppblåsta läsarsiffrorna tidningarna redovisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in