Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ja de är så dumma. De förstår inte att det finns miljontals "content creators" på Youtube och att vissa lyckas för att de har något speciellt för en kanske väldigt smal målgrupp. Men de är många globalt. Så de få som lyckas driver en youtube-kanal som egenföretag och 100 000 följare räcker. MSM försöker då hitta en person som motsvarar denna youtuber, som valts ut av tittarna bland tusentals andra youtuber. Det går inte. En tidning kan inte skapa denna person. Och de skall betala en massa anställda, höga hyror etc. för det som på Youtube är enmans(Ofta kvinnor)företag. En tonårstjej som blir populär kan få fler följare än DN helt utan anställda eller lokaler!
Precis, jag håller helt med dig.
Min huvudsakliga poäng var dock att de förlorar kunder utan att förstå varför. De försöker därför klura ut vad dessa efterfrågar. Därefter försöker de desperat förändra sin produkt utan att ö.h.t. förstå de produkter de försöker härma och än mindre varför dessa blivit populära.
Jag vet att jag tjatat om Tim Pool, men jag tycker han ibland har träffsäkra analyser om medias förändring under senare år. Han brukar tala om att msm går dåligt för att de lever i en bubbla med likasinnade vänsterextremister. Deras universallösning för att vända utvecklingen brukar därför vara att förflytta sig än längre ut på vänsterkanten och fokusera än mer på postmarxistisk identitetspolitik. Men ju längre ut på kanten de beger sig desto färre potentiella kunder finns det, varför det obönhörligen går än sämre för dem än innan.
Citat:
De blir nog anställda av SVT, någon kommun, landsting eller myndighet som "kommunikatörer". Skattebetalarna kommer försörja dem på något vis oavsett vad. De kan ju alltid få jobb på skattefinansierade Expo.
Ja garanterat. Men frågan är hur många fler kommunikatörer kommunerna egentligen behöver, det borde vara ganska överfullt med sådana snart tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Affärsidén är bidrag, inte läsare. Det är bara den gruppen som genererar skattemedel. Startar du en konkurrent till Samnytt får du inga pengar. Men nu har deras lilla kundkrets krympt så mycket att de inte ens får bidrag längre.
För t.ex. fotbollsklubbar står ofta bara publikintäkterna för en del av inkomsterna. Men för att få de andra intäkterna, såsom souvenirförsäljning, sponsorer och reklaminkomster, måste de ha publik. (Förvisso tjänar de även på t.ex. TV-intäkter, spelarförsäljning och prispengar etc) För media är det på ungefär samma sätt. Prenumeranter och lösnummersköpare ger delar av inkomsterna, statsbidrag och reklam en annan del. Men för detta krävs läsare. Ingen betalar t.ex. för reklam ingen ser. Men det förefaller som reklambolagen allt mer börjat dra öronen åt sig och ifrågasätter de uppblåsta läsarsiffrorna tidningarna redovisar.