2019-11-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Den feministiska tidskriften Bang har ekonomiska problem, skriver tidningen Arbetet. I våras byttes nästan hela styrelsen ut och i oktober förra året drog tidningen i gång en räddningskampanj där man värvade 700 nya prenumeranter. Sedan dess har chefredaktören Vian Tahir lagt ut meddelanden om en ”akut kris” på sociala medier.
Prenumerantintäkterna har halverats sedan 2016 och man har också ställt in ett fysiskt nummer.
Men de har en "lösning" på problemet;
– Om det är så att tidningen inte längre kan ges ut i fysisk form så tänker vi förpacka om Bang och driva tidningen helt digitalt, säger Emilie Roslund.
Kan de inte bara fatta att ingen vill läsa skräpet och lägga ner skiten.

https://www.sydsvenskan.se/2019-11-06/svart-lage-for-tidskriften-bang
Chefredaktören Vian Tahir var ju hon som blockade över 10 000 på Twitter då hon hade hand om det officiella Sverige-kontot på Twitter.

Obehaglig person. Hennes inlägg på Facebook vittnar om att hon lär ha ett gäng diagnoser.
Citera
2019-11-07, 11:41
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
https://www.svt.se/kultur/tidningen-re-public-lagger-ned-efter-15-ar

Vänstertidningen Re: public läggs ned efter 15 års tid. Pengarna är slut

Man har bland annat skrivit om:

- den rasistiska vita mannen
- ekologiska begravningar
- hur dum polisen är som utvisar illegala invandrare
- om att illegala invandrare minsann skall ha rätt till samma bidrag som svenskarna

Kommer vi sakna tidningen?

Ytterligare en hen-vänstertidning som jag inte visste existerade förrän nu när den läggs ner.

Ja, att den läggs ner visar väl hur intresserat det svenska folket är av den här typen av propaganda.
Citera
2019-11-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag undrar om efterfrågan på lokalnyheter verkligen är så stor? Det dimper ner någon gratistidning i brevlådan, men läser folk den verkligen? Jag skulle tro att de flesta bara lägger den direkt i pappersinsamlingen.

En gång i tiden hade de flesta knappt varit utanför sin egen hemby och hade väldigt små kunskaper om andra länder. Sedan dess har "världen blivit mindre". Det är inte säkert att alla har samma intresse av lokala nyheter nu som man hade tidigare? Är så fallet spelar det ju ingen roll hur bra eller dålig lokalpressen är, eller vad den kostar.

Liksom de flesta bostadsrättsföreningar, villaföreningar mm har en hemsida och en Facebook-sida där det allra närmsta diskuteras vet jag att det på många plaster även finns motsvarande lokala grupper, där folk diskuterar och informerar om vad som händer i deras förort/stadsdel. Om lekplatsen skall byggas om, pizzerian bytt ägare eller varför ett utryckningsfordon var i området osv. Kanske är detta framtidens plattform för lokalnyheter som håller på att utvecklas? Hur ser det ut hos er, finns där något motsvarande? Är ni med i en sådan grupp eller struntar ni i sådana lokala småsaker?

Där jag har min stuga så delas det med mellanrum ut minst tre lokaltidningar gratis som har rätt bra lokalt innehåll och som finansieras genom reklam.

Nu håller ju i och för sig Bonniers på att köpa upp lokaltidningar i parti och minut som om Konkurrensverket inte fanns så det blir väl skit av det också. Ledartexter av någon radialt progressiv liberal med flyktingsnyft etc.
Citera
2019-11-07, 12:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

- om att illegala invandrare minsann skall ha rätt till samma bidrag som svenskarna

Det rullar på bra med tidningsnedläggningar, där man nästan aldrig har hört talas om tidningen innan nedläggningsbeskedet.
Citera
2019-11-07, 13:59
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Folk vill läsa lokala nyheter, både på landet och i städer. I Sthlm har vi Mitti exempelvis.
Att färre läser beror på att produkten är undermålig oavsett om den är i pappers eller digital form.

Detta är viktigt.

Gammelmedia valde medvetet att framtiden var att konkurrera genom att fylla tidningarna med mer click bait, copy-paste och listor av livsstilsvarelser. De trodde de kunde konkurrera med bloggare, influencers och tubers. Detta oavsett vad deras kundkrets ville ha utan de hade nog velat se slimmade tidningar med mer granskande nyheter. Något renodlat.

Tidningarna ville fortsätta täcka allt lite mellanmjölksaktigt. De ökade mängden repriser och "lättsamma nöjesnyheter" och alla som ifrågasatte var hatare.
De hade tydligen fel för nu läser vi om "synergieffekt" efter "synergieffekt" medans redaktionerna kryper.
Senast redigerad av Ratad 2019-11-07 kl. 14:04.
Citera
2019-11-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Just dödsannonser, födelsedagsfiranden, jubileum och andra familjegrejer som tidigare ansågs vara viktiga för lokaltidningarnas innehåll har nästan helt flyttats över till sociala medier. Folk lägger själva upp notiser om begravningar, sina nyfödda barnbarn eller hur deras behandling efter hjärtinfarkten går. Det är bara de allra mest formella som skickar in sånt till tidningarna. Det gör sig förövrigt bäst som digital form.

Hur mycket har dödsannonserna (inte dödsrunorna utan de betalda annonserna) minskat? Jag kan tänka mig att det finns många äldre som har svårt att lita på att de får hela överblicken via sociala medier.

Citat:
Jag undrar om efterfrågan på lokalnyheter verkligen är så stor? Det dimper ner någon gratistidning i brevlådan, men läser folk den verkligen? Jag skulle tro att de flesta bara lägger den direkt i pappersinsamlingen.

En gång i tiden hade de flesta knappt varit utanför sin egen hemby och hade väldigt små kunskaper om andra länder. Sedan dess har "världen blivit mindre". Det är inte säkert att alla har samma intresse av lokala nyheter nu som man hade tidigare? Är så fallet spelar det ju ingen roll hur bra eller dålig lokalpressen är, eller vad den kostar.

Liksom de flesta bostadsrättsföreningar, villaföreningar mm har en hemsida och en Facebook-sida där det allra närmsta diskuteras vet jag att det på många plaster även finns motsvarande lokala grupper, där folk diskuterar och informerar om vad som händer i deras förort/stadsdel. Om lekplatsen skall byggas om, pizzerian bytt ägare eller varför ett utryckningsfordon var i området osv. Kanske är detta framtidens plattform för lokalnyheter som håller på att utvecklas? Hur ser det ut hos er, finns där något motsvarande? Är ni med i en sådan grupp eller struntar ni i sådana lokala småsaker?

Var det inte Ulricehamns Tidning som fortfarande har nästan alla hushåll som prenumeranter? Nyheter med missnöjda sjuksköterskor i Borås kan vara ointressanta om du inte känner igen ett enda namn, dvs du vill läsa om folk i Ulricehamn. Det är det som är problemet för många lokala tidningar idag, de har allt färre lokala nyheter och blir alltmer regionala. Det blir för många namn som inte är intressanta eftersom det är för långt bort.
Senast redigerad av statligbluff 2019-11-07 kl. 20:43.
Citera
2019-11-07, 21:07
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Hur mycket har dödsannonserna (inte dödsrunorna utan de betalda annonserna) minskat? Jag kan tänka mig att det finns många äldre som har svårt att lita på att de får hela överblicken via sociala medier.

Var det inte Ulricehamns Tidning som fortfarande har nästan alla hushåll som prenumeranter? Nyheter med missnöjda sjuksköterskor i Borås kan vara ointressanta om du inte känner igen ett enda namn, dvs du vill läsa om folk i Ulricehamn. Det är det som är problemet för många lokala tidningar idag, de har allt färre lokala nyheter och blir alltmer regionala. Det blir för många namn som inte är intressanta eftersom det är för långt bort.

Säg att jag för 10 år sedan hade åtta till tio dödsannonser samt lika många begravningsgudstjänster samt vigslar och gratulationer, 15 nyfödda och födelsedagsnotiser på en lördagstidning. Idag är det kanske två nyfödda, två dödsannonser och två begravningsgudstjänster.

Ska vi avrunda lite snälla och säga att det försvunnit 70 procent, på vardagarna är det nog bara en femte- till tiondel kvar av familjedelen. Detta tror jag varierar en del från ort till ort men eftersom upplagorna blir regionala och familjesidorna blir mer och mer gemensamma så minskar intresset. Därför anser jag att tidningarna kan ta bort en femtedel av sidantalet, köra familjedelen digitalt och spara in tryckkostnader för de där åtta sidorna som fylls med inköpt utfyllnad.
Utfyllnaden är billig (bortsett från tryckningen) men läsarna finner det provocerande att betala för uppenbart inköpt material när de ser att de lokala sidorna bara är två och till stor del fyllda av annonser eller uppblåsta bilder.
Att hålla sidantalet uppe är en prestigegrej och till viss del drar det annonsörer då tidningarna kör special sidor om badmode, skolstarter eller juluppslag och så vidare.

Att tidningarna är så blinda för folks missnöje med att nyheterna blir regionala istället för lokala förvånar mig. Återigen beror det på gamla egon i form av chefer och ägare som anser att varje anpassning till hårdare lokalt jobb med mer journalister på backen i kommunen är farligt för tidningens förhållande till makten och finansen.
En nyhetsförmedling som inte vågar vara granskande utan som nöjer sig med att leta patriarkala nazistspöken eller skriva krönikor om troll på Facebook som skriver "negerboll" kommer att dö ut.
Citera
2019-11-07, 21:14
Medlem
Ratads avatar
Nu när massor av småkommuner går på knäna samtidigt som de som tidigare var närande nu också måste bli tärande så finns det massor av beslut att granska i varje kommun. Kombinera det med lågkonjunkturen och en potentiellt förändrad fördelning av pengarna och migranterna i EU samt ett behov av upprustning (som den borgerliga regeringen sket i och Svetsaren symboliskt försöker rädda) så är man bra jävla oseriös om man sitter och härjar över att man är i en så svår sits.
Som journalist känner jag ett förakt för yrkeskåren då de sitter och snyftar i morgonsofforna (med halsdukar inomhus). Flytta till Ånge för helvete och riv i den ruttna skiten, nej... ni vill ju bo i Bromma och dricka offerlatte.

Apatiska tattarpajaser. Nyhetsbranschen är starkare än på flera år om man bara släpper sargen och kommer in i matchen. Folk läser på mobilen... ja men gör skiten digitalt för mobil och platta i första hand. Det är bara formatet som ändrats - det behövs fortfarande material. Ett problem är att det finns för mycket värdelösa ägare och chefer som sitter och väntar på bidrag istället för att vara intresserade av branschen.
Senast redigerad av Ratad 2019-11-07 kl. 21:16.
Citera
2019-11-07, 23:14
Medlem
Hur går det för reklam-finanserad linjär-tv? Är inte konceptet helt obsolet idag? Förvisso når en kanal som Tv4 väldigt många hushåll, men kanaler som tv3, kanal 5? Reklam-kanaler som man dessutom måste betala för att kunna se kan väl inte vara ett hållbart koncept? Speciellt när många av programmen går att se genom play-tjänsterna.
Citera
2019-11-08, 02:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det rullar på bra med tidningsnedläggningar, där man nästan aldrig har hört talas om tidningen innan nedläggningsbeskedet.

Jag har heller aldrig hört talas om tidningen och det låter inte som jag missat något. Ett tydligt fokus på feminism, miljöfrågor, htbq, invandringsvurmande och postmarxistisk identitetspolitik tycks vara en gemensam nämnare för förvånansvärt många av dem som går i konkurs.

Det finns extremt många tidningar som riktar sig till samma lilla grupp människor. Jag vet inte hur många gånger jag läst om nya tidningar som planerat att tydligt nischa sig just mot denna lilla grupp. Likaså tycks många tidningar som går dåligt tro att en tydligare vinkling mot detta är receptet för att locka läsare i mängder. De tycks helt övertygade om att denna grupp är rent gigantiskt stor. Jag utgår ifrån att det beror på att de lever i en bubbla. Sannolikt trivs de med det, annars är det faktiskt ganska lätt att kliva ur sin lilla bubbla för de som vill höra andra åsikter. Och för att göra en marknadsanalys är det helt nödvändigt. Men uppenbarligen går de hellre i konkurs och får lämna hus och hem än lämna sin lilla bubbla för en stund. Så jag hoppas de är nöjda.

Citat:
Chefredaktören Vian Tahir var ju hon som blockade över 10 000 på Twitter då hon hade hand om det officiella Sverige-kontot på Twitter.

Obehaglig person. Hennes inlägg på Facebook vittnar om att hon lär ha ett gäng diagnoser.

Hade hon inte blockat alla sina kritiker, utan istället lyssnat på dem, hade nog inte tidningen behövt läggas ner. Men jag betvivlar att hon är självkritisk nog att förstå det.

Om det redan ligger tio pizzerior bredvid varandra och dessa går väldigt dåligt är det en extremt dålig affärsidé att starta en elfte pizzeria bredvid dem, detta oavsett om man själv älskar pizza eller ej. Det är istället bättre att satsa på en helt annan meny. Om dessutom mängder av kunder säger att maten är för salt kan man antingen välja att minska på saltet och behålla kunderna eller skälla ut kunderna och slänga ut dem med resultatet att man går i konkurs. Det är helt irrelevant om kocken gillar maten, det enda som betyder något är om gästerna gör det. Denna enkla logik gäller alla branscher, inklusive media. Tyvärr tycks förvånansvärt många i media fullständigt missat det.
Citera
2019-11-08, 02:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Där jag har min stuga så delas det med mellanrum ut minst tre lokaltidningar gratis som har rätt bra lokalt innehåll och som finansieras genom reklam.

Nu håller ju i och för sig Bonniers på att köpa upp lokaltidningar i parti och minut som om Konkurrensverket inte fanns så det blir väl skit av det också. Ledartexter av någon radialt progressiv liberal med flyktingsnyft etc.

Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff

Tack för era svar, intressant att läsa!

Jag hade själv inga svar på min fråga, det var bara några funderingar. Att det är svårt att få en tidning på en mindre ort att gå runt ekonomisk då upplagan maximalt kan uppgå till antal hushåll på orten. Likaså om dessa ofta små nyheter verkligen engagerar läsarna på samma vis som förut? För att fylla en tidskrift med övervägande lokalnyheter måste de skriva om väldigt små händelser då det sällan sker tillräckligt med stora händelser på orten. Samt om andra sätt för att sprida dessa lokala nyheter håller på att växa fram och kanske framöver kommer ta över lokalpressen? Alltså t.ex. Facebook-grupper såsom "Gruppen för oss som bor i Invärtesbruk" eller "Vi i Knäckebrödbruk" och "Missångestträsks intresseförening" osv där information om de lokala händelserna sprids och diskuteras, och kanske t.o.m. fortare och mer detaljerat än lokalpressen någonsin kunnat?
Citera
2019-11-08, 06:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tack för era svar, intressant att läsa!

Jag hade själv inga svar på min fråga, det var bara några funderingar. Att det är svårt att få en tidning på en mindre ort att gå runt ekonomisk då upplagan maximalt kan uppgå till antal hushåll på orten. Likaså om dessa ofta små nyheter verkligen engagerar läsarna på samma vis som förut? För att fylla en tidskrift med övervägande lokalnyheter måste de skriva om väldigt små händelser då det sällan sker tillräckligt med stora händelser på orten. Samt om andra sätt för att sprida dessa lokala nyheter håller på att växa fram och kanske framöver kommer ta över lokalpressen? Alltså t.ex. Facebook-grupper såsom "Gruppen för oss som bor i Invärtesbruk" eller "Vi i Knäckebrödbruk" och "Missångestträsks intresseförening" osv där information om de lokala händelserna sprids och diskuteras, och kanske t.o.m. fortare och mer detaljerat än lokalpressen någonsin kunnat?
De grupperna finns delvis pga att den lokala tidningen lagt ned eller inte har någon lokalbevakning värt namnet. Folk ute på landet vill läsa om vad som händer där de bor. Precis som att Sthlmare vill läsa om vad som händer i Sthlm och inte var som sker i Nyköping eller Gävle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in