Citat:
Ursprungligen postat av
statligbluff
Hur mycket har dödsannonserna (inte dödsrunorna utan de betalda annonserna) minskat? Jag kan tänka mig att det finns många äldre som har svårt att lita på att de får hela överblicken via sociala medier.
Var det inte Ulricehamns Tidning som fortfarande har nästan alla hushåll som prenumeranter? Nyheter med missnöjda sjuksköterskor i Borås kan vara ointressanta om du inte känner igen ett enda namn, dvs du vill läsa om folk i Ulricehamn. Det är det som är problemet för många lokala tidningar idag, de har allt färre lokala nyheter och blir alltmer regionala. Det blir för många namn som inte är intressanta eftersom det är för långt bort.
Säg att jag för 10 år sedan hade åtta till tio dödsannonser samt lika många begravningsgudstjänster samt vigslar och gratulationer, 15 nyfödda och födelsedagsnotiser på en lördagstidning. Idag är det kanske två nyfödda, två dödsannonser och två begravningsgudstjänster.
Ska vi avrunda lite snälla och säga att det försvunnit 70 procent, på vardagarna är det nog bara en femte- till tiondel kvar av familjedelen. Detta tror jag varierar en del från ort till ort men eftersom upplagorna blir regionala och familjesidorna blir mer och mer gemensamma så minskar intresset. Därför anser jag att tidningarna kan ta bort en femtedel av sidantalet, köra familjedelen digitalt och spara in tryckkostnader för de där åtta sidorna som fylls med inköpt utfyllnad.
Utfyllnaden är billig (bortsett från tryckningen) men läsarna finner det provocerande att betala för uppenbart inköpt material när de ser att de lokala sidorna bara är två och till stor del fyllda av annonser eller uppblåsta bilder.
Att hålla sidantalet uppe är en prestigegrej och till viss del drar det annonsörer då tidningarna kör special sidor om badmode, skolstarter eller juluppslag och så vidare.
Att tidningarna är så blinda för folks missnöje med att nyheterna blir regionala istället för lokala förvånar mig. Återigen beror det på gamla egon i form av chefer och ägare som anser att varje anpassning till hårdare lokalt jobb med mer journalister på backen i kommunen är farligt för tidningens förhållande till makten och finansen.
En nyhetsförmedling som inte vågar vara granskande utan som nöjer sig med att leta patriarkala nazistspöken eller skriva krönikor om troll på Facebook som skriver "negerboll" kommer att dö ut.