2010-02-01, 20:52
Medlem
Låter som om detta skulle passa mig med. En fråga bara, måste man ha telefonkontakt med läraren?

Först verkade det som om man kan välja mellan email eller telefon, men sedan står det
Citat:
Muntliga betygsgrundande uppgifter gör du över telefon. Inom IT- och mediakurserna gör du praktiska prov som du skickar över Internet.
Citera
2010-02-01, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BDylan
Fick det här svaret: "Man kan söka via en när kommun som har avtal med oss, men du måste först ha ett godkännande ifrån din hem kommun."

Så går antagligen bra, tack för tipset igen

EDIT: Känns ju seriöst när en skola svarar med en särskrivning i ett mail på en mening :P

Skrev en uppgift om mellanöstern, och i respons på min uppgift så skrev läraren mellan östern, vad är rätt här ?
Citera
2010-02-01, 23:02
Medlem
harryss0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jo, visst kan man göra det. Skillnaden är att du inte kan kosta skattebetalarna pengar genom att ta en kurs du redan har godkänt betyg i om och om och om igen, utan blir tvungen till att ta lite eget ansvar för dina studier.

Ja men tar ett exempel.

Vi säger att det var en kille som hade ingen som helst aning när det var dags att välja till gymnasiet. Han föler släkt & vänners råd att ta en praktisk linje så han garanterat skulle få jobb efter skolan. Lättare sagt än gjort så gled han igenom gymnasiet halvdant med VG i snitt och fick som sagt jobb också ett jobb efter skolan som snickare tex.

Men nu, några år senare känner han att det inte riktigt är hans grej. Utan att han skulle faktiskt vilja plugga upp betygen och försöka komma in på juristlinjen för att ev. vilja bli avdokat.

Det är så många människors drömmar som blir förstörda som inte klarar av det ekonomiskt och därför får dom välja en annan väg i livet som dom i själva verket inte trivs alls med. Varför inte låta folk som är villiga att följa sina drömmar, få en andra chans när det gäller utbildning?

Så jävla mycket skattepengar som slängs på skit här i Sverige, så ska man väl åtminstone kunna lägga lite mer pengar på utbildningen här i landet. Jag menar, det är faktiskt de yngre som är Sveriges framtid.
Citera
2010-02-02, 12:07
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harryss0n
Ja men tar ett exempel.

Vi säger att det var en kille som hade ingen som helst aning när det var dags att välja till gymnasiet. Han föler släkt & vänners råd att ta en praktisk linje så han garanterat skulle få jobb efter skolan. Lättare sagt än gjort så gled han igenom gymnasiet halvdant med VG i snitt och fick som sagt jobb också ett jobb efter skolan som snickare tex.

Men nu, några år senare känner han att det inte riktigt är hans grej. Utan att han skulle faktiskt vilja plugga upp betygen och försöka komma in på juristlinjen för att ev. vilja bli avdokat.

Det är så många människors drömmar som blir förstörda som inte klarar av det ekonomiskt och därför får dom välja en annan väg i livet som dom i själva verket inte trivs alls med. Varför inte låta folk som är villiga att följa sina drömmar, få en andra chans när det gäller utbildning?

Så jävla mycket skattepengar som slängs på skit här i Sverige, så ska man väl åtminstone kunna lägga lite mer pengar på utbildningen här i landet. Jag menar, det är faktiskt de yngre som är Sveriges framtid.

Då gör han högskoleprovet och kommer in den vägen det är därför högskole provet finns för de som vill ha en andra chans. Nej detta är något av det bästa som hänt skolan på länge trött på att människor som inte klarar av gymnasiet men sedan läser up sinna betyg får platser på utbildningar jag söker istället för mig.
Citera
2010-02-02, 12:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harryss0n
Ja men tar ett exempel.

Vill han komma in på en linje med högre snitt än han har kan han läsa upp betygen och konkurrera med de andra som läst upp sina betyg. Annars blir det ju lätt orättvist mot de som fått bra betyg redan på gymnasiet, inte sant? Om inte det lockar finns högskoleprovet.

Säg att Kalle kämpade som ett djur på gymnasiet och fick 19,5 i snitt. Din snickare har spenderat två år på komvux med kvällskurser för att gnugga upp sina betyg till 19,6. Tycker du inte att det är lite orättvist att Kalle och Snickaren ska slåss om samma plats? Är det inte lite mer rättvist att Kalle konkurrerar med de andra som inte spenderat massa extratid på att plugga upp betygen?
Citera
2010-02-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
regeringen har som avsikt att man inte skall få läsa på komvux om man läst gymnasiet vad tycker ni om detta?? jag tycker att det är dåligt.. motivet är att man snor platser av de som behöver dem bättre, jag kan tala om att komvux till större delen idag består av folk som läst gymnasiet men haft dåliga lärare eller varit skoltrötta och har typ ett IG i ett ämne pga detta.. dock är det trots det ganska få som pluggar på komvux.. och utan dem skulle antagligen inte kurserna ens startas..

nåväl vad tycker ni om detta? är man när man är 16år tillräckligt mogen att fatta ett beslut för resten av livet? är det rätt att bestraffa någon som efter 10år i skolan blir skoltrött?

Jag tycker att det är helt fel !! Man kanske har gjort några dåliga val innan i sitt liv, eller haft några hinder i gymnasiet som har gjort att man inte har kunnat plugga ! Och jag tycker att Komvux SKA vara till alla som vill plugga upp sina betyg ! Många människor hade varit helt körde nu om det inte var för komvux ! Känner många som har gott på Komvux och fått kanon betyg och fått ett bättre jobb tack vara det ! jag själv vill gå på komvux och plugga upp mina betyg !! ( Blev mycket Komvux nu :P ) hehe Peace
Citera
2010-02-02, 13:17
Medlem
Orzions avatar
Hur svårt är det högskoleprov=andra chans för de som vill komma in på en ny utbildning med dåliga betyg. Det är därför alla utbildningar har en stor kvot för högskoleprovet.

Komvux till för att kompletera kunskaper för att klara av den nya utbildningen inte sitta och läsa up sinna betyg.

Gammal snikare vill bli läkare.

Först går han till komvux för att kompletera sinna kunskaper och skaffar sig behörighet för läkarlinjen så att han klarar av den. Sedan går han och skriver högskoleprovet och kommer in via det. Systemet fungerar utmärkt även för de som skall få en andra chans.

Fel är att efter att man gåt 3 årigt gymnasium skall skattebetalarna betala för 1 års betygshöjande för alla eleverna så att de kan komma in där de vill.
Citera
2010-02-02, 13:58
Medlem
at3ists avatar
Helt idiotiskt då jag själv var tvungen att plugga på komvux, de flesta som var där var sådana som hade betyg sen innan men ville plugga upp bättre betyg, med de flesta menar jag så mycket som i princip 8-9 utav 10. Nu fick de chansen att göra det.
Citera
2010-02-02, 18:50
Medlem
David Pruttons avatar
Som vanligt finns det flera aspekter, men det är ju uppenbart att systemet med komvux som det är nu har missbrukats och utbildningarna håller många gånger ren Kalle Anka-nivå.
Alltid trist när "vanliga" och ambitiösa medborgare drabbas av hårdare krav men hade man inte låtit Komvux utvecklats så som det gjort så hade kanske systemet kunnat fungera.

Att man nu får tummen ur och förhoppningsvis stoppar det ENORMA resursslöseri som Komvux innebär ser jag som ett friskhetstecken, återstor att se konsekvenserna dock.

Överlag är jag som Lärarstudent mycket nöjd med Regeringens ambitioner - flummandet måste stoppas!
Citera
2010-02-02, 19:59
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at3ist
Helt idiotiskt då jag själv var tvungen att plugga på komvux, de flesta som var där var sådana som hade betyg sen innan men ville plugga upp bättre betyg, med de flesta menar jag så mycket som i princip 8-9 utav 10. Nu fick de chansen att göra det.
Vad är det för chans som försvunnit? Man kan fortfarande förbättra sina godkända betyg, den enda skillnaden är att man inte kan ta lärarledda kurser i ämnen man har godkänt betyg i.
Citera
2010-02-02, 21:48
Medlem
apan760s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMonte

Edit: De som inte tar sitt ansvar under gymnasietiden får dock lida, men ett sådant ansvar borde man klara av i den åldern.

Vad har du för kompetens som gör att du VET att "ett sådant ansvar borde man klara av i den åldern" ???! du ser tydligen inte längre än vad din näsa sticker ut från kroppen, för hade du gjort det så hade du sätt att långtifrån ALLA klarar av det ansvaret i den åldern, för hade alla gjort det som dom "BORDE" så hade folk inte fått så dåliga betyg.
Citera
2010-02-02, 21:51
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan760
Vad har du för kompetens som gör att du VET att "ett sådant ansvar borde man klara av i den åldern" ???! du ser tydligen inte längre än vad din näsa sticker ut från kroppen, för hade du gjort det så hade du sätt att långtifrån ALLA klarar av det ansvaret i den åldern, för hade alla gjort det som dom "BORDE" så hade folk inte fått så dåliga betyg.

Därför finns fortfarande högskoleprovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in