2008-08-10, 01:01
Medlem
FrasseFloyds avatar
Helt klart värt det! I Sverige är man, tyvärr, i princip inte värd någonting utan gymnasiekompetens. Jag tror, som många andra, att du inte borde ha några större problem att bli klar snabbare. Att bli klar på mindre än 2 år borde du klara eftersom du ju inte verkar ha svårt för dig (dina resultat var ju inte dåliga). Lycka till!
Citera
2008-08-10, 02:50
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Helt klart värt det! I Sverige är man, tyvärr, i princip inte värd någonting utan gymnasiekompetens. Jag tror, som många andra, att du inte borde ha några större problem att bli klar snabbare. Att bli klar på mindre än 2 år borde du klara eftersom du ju inte verkar ha svårt för dig (dina resultat var ju inte dåliga). Lycka till!
Ja jag tror att matte A lär väl vara det som är mest "problem". Tror att det andra kommer att flyta någorlunda bra. Är ju inget snille när det gäller att lära mig eller komma ihåg saker men det ska väl gå ändå?
Citera
2008-08-10, 12:08
Medlem
Blondes avatar
Matte A är den kursen från min gymnasietid som jag minns som absolut enklast. Den innehöll helt enkelt inga nya moment jämfört med matematiken på högstadiet. Förutom tallinjer, men det är ju bara idioti. Du klarar nog det här.
Citera
2008-08-10, 14:43
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde
Matte A är den kursen från min gymnasietid som jag minns som absolut enklast. Den innehöll helt enkelt inga nya moment jämfört med matematiken på högstadiet. Förutom tallinjer, men det är ju bara idioti. Du klarar nog det här.
Jo men just matte är jag fan inte bra på alltså. Det testet jag gjorde. De sista 10% var fan bara ekvationer och sånt mög. Typ x+x=3 eller nåt. Jag fattade noll hur jag än vände och vred på det. Och även det där med att beräkna area och omkrets har jag lyckats förtränga totalt. Tallinjerna tror jag gick bra. Verkade inte så himla omöjligt iallafall. Har även glömt hur man räknar "delat med" ifall det inte är på miniräknare.
Citera
2008-08-10, 15:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jo men just matte är jag fan inte bra på alltså. Det testet jag gjorde. De sista 10% var fan bara ekvationer och sånt mög. Typ x+x=3 eller nåt. Jag fattade noll hur jag än vände och vred på det. Och även det där med att beräkna area och omkrets har jag lyckats förtränga totalt. Tallinjerna tror jag gick bra. Verkade inte så himla omöjligt iallafall. Har även glömt hur man räknar "delat med" ifall det inte är på miniräknare.

x+x=3 innebär att två identiska tal är samma sak som tre. Alltså tre delat på två (eller 3=x/2), och eftersom att hälften av tre är 1,5 så är svaret 1,5...

Det är superenkelt när man väl kommit på det.

Så tro inte att du är dålig på matte, för det enda det handlar om är att komma på hur det ligger till. Det är inte som språk, där det finns oregelbundna verb och regler som inte gäller hela tiden - utan grundläggande matematik är omöjligt att förstå tills poletten trillar ner, och då är det en barnlek efter det. Så ge inte upp!
Citera
2008-08-10, 15:38
Medlem
NolaDarlings avatar
Citat:

men ekvationer ingår ju inte i matte A, i alla fall inte vad jag minns. det är dock möjligt att de gör det om man läser natur
Citera
2008-08-10, 16:00
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NolaDarling
men ekvationer ingår ju inte i matte A, i alla fall inte vad jag minns. det är dock möjligt att de gör det om man läser natur

Tror du att Matematik A innehåller andra moment om man läser Naturprogrammet än exempelvis El eller Media?
Citera
2008-08-10, 16:18
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
x+x=3 innebär att två identiska tal är samma sak som tre. Alltså tre delat på två (eller 3=x/2), och eftersom att hälften av tre är 1,5 så är svaret 1,5...

Så tro inte att du är dålig på matte, för det enda det handlar om är att komma på hur det ligger till. Det är inte som språk, där det finns oregelbundna verb och regler som inte gäller hela tiden - utan grundläggande matematik är omöjligt att förstå tills poletten trillar ner, och då är det en barnlek efter det. Så ge inte upp!

Helt riktigt. TS, det är vanligt att vi efter några misslyckanden intalar oss att vi är dåliga på något och slutar försöka. Själv var jag helt övertygad om att jag var riktigt kass i matte, klarade G i gymnasiet med nöd och näppe. Nu har jag läst upp till Matte D på basåret och fått riktigt bra betyg, det var jobbigt i början och man fick lägga ner rätt mycket tid på att förstå det enklaste men när man klarat det och växt lite i matte-självförtroende går det av bara farten.
Citera
2008-08-10, 16:18
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:

Enklare ekvationer ingår i matte a och kursinehållen är de samma för alla program.
Citera
2008-08-10, 19:42
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Då får jag väl rassla till huvet så potten faller ner.
Citera
2008-08-10, 22:41
Medlem
Blondes avatar
Citat:

Det är klart att förstagradsekvationer ingår i Matematik A. Du försöker alltså hävda att Matematik A skulle vara enklare än matematiken på högstadiet?

Som jumpcut sa - intala inte dig själv att du inte kan det här, utan ha ett öppet sinne och försök förstå. Det är matte - det är logiskt.
Citera
2008-08-10, 22:59
Medlem
MB-Hasses avatar
Citat:

Matten kommer du klara av när du hittat den röda tråden. Matte A var just en repetition av högstadie matten. Typ 3-4 år efter jag tog stundenten gjorde jag ett test när jag skulle börja läsa till elektriker och jag hade glömt häflten typ, men efter lite repetition satt allt igen.

Kurslitteratur finns på skolans hemsida som någon sa tidigare. Ett bra tips är att söka på Blocket. jag har hittat Ma C-D böckerna och kemi A där under halva nypriset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in