2010-06-23, 23:13
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravstenen
I fysik A gäller följande: Rätt siffra, på rätt plats, i rätt formel.
Verkar ändå krångligt o svårt.
Citera
2010-06-24, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Verkar ändå krångligt o svårt.

Vilken matte läser du nu, eller har läst?
Citera
2010-06-24, 12:42
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Vilken matte läser du nu, eller har läst?
Matte A och jag är skitdålig på matte.
Citera
2010-06-24, 13:14
Medlem
Citat:

Du behöver ej oroa dig. Jag var också dålig på matte men det stoppade inte mig att läsa andra naturvetenskapliga kurser som bio eller kemi osv. Jag har hur svårt som helst att klara Ma A och vid Ma B gav jag upp, fick dock ett G i både dessa kurser.
Citera
2010-06-24, 17:11
Bannlyst
Citat:

Då kan fysik A vara ganska tung, ja, men inte omöjlig! Jag själv läste (om) matte A (eftersom jag inte fattade ett skit i matte B då jag började på komvux så jag började om från början eftersom jag ändå skulle läsa alla mattekurser) samtidigt som jag läste fysik A, fick precis godkänt i Fysik A. Det rekomenderas att ha läst åtminstone matte A+B, men ännu mer gärna till matte C, innan man börjar fysik A. Det underlättar enormt, enligt folk, om man förstår själva matten sen innan.

Hade jag vart dig så hade jag läst alla kärnämnen först + matte B, sen läst dom naturvetenskapliga (Först Matte C + Fysik A + Kemi A + Biologi A, Sen matte D + Fysik B + Kemi B + Biologi B) för att få upp poängen som krävs för ett slutbetyg.

Edit:
Läste precis, några sidor bakåt, att du skulle söka till polishögskolan. Då behöver du inte ens läsa dom naturvetenskapliga kurserna, såsom t.ex. fysik A, eftersom dom kurserna inte krävs. Läs strökurser, d.v.s. lätta kurser, så du får upp poängen. Tror Historia A krävs, som särkild behörighetskurs, för att komma in på polishögskolan. Kan vara ett par till.
Senast redigerad av Gravstenen 2010-06-24 kl. 17:26.
Citera
2010-06-25, 12:19
Medlem
Slutbetyg i komvux

Hejsan,

Jag hade lite frågor angående slutbetyg på komvux.
Jag har läst dessa ämnen endast på Komvux och ingenting på gymnasiet.
Jag har inte någon slutbetyg från gymnasiet och inte läst på gymnasiet heller.

Jag har fått följande betyg från komvux;

Kurser som jag har redan;
Kursnamn GY-Poäng Betyg
1 Småföretagande A 50 G
2 Svenska A 100 G
3 Arbetsmiljö och säkerhet 50 VG
4 Engelska A 100 VG
5 Samhällskunskap A 100 VG
6 Företagsekonomi A 50 MVG
7 Programhantering 100 MVG
8 Datorkunskap 50 MVG
9 Matematik A 100 MVG
10 Matematik B 50 MVG
11 Persondatorer 100 MVG
12 OS Windows Vista 50 MVG
13 Datorkommunikation 100 MVG
14 Lokala Datanät 50 MVG
15 Lokal nätverk A 100 MVG
16 Lokal nätverk B 150 MVG
17 Projektarbete 100 MVG
18 IT-Samordning 200 MVG
19 OS Windwos XP 50 MVG
Totalt: 1650

Skall läsa HT 2010
Matematik C 100
Fysik A 100
Engelska B 100
Religionskunskap A 50
Naturkunskap A 50
Totalt: 400

Skall läsa VT 2011
Fysik B 150
Svenska B 100
Matematik D 100
Totalt: 350

Så som ni ser så kommer jag upp i 2400 GY poäng. Vad jag är ute efter är ett slutbetyg från
komvux. Jag har en citat från skolan som är följande;

"SLUTBETYG GYMNASIAL NIVÅ
Alla ämnen som du läst inom en åttaårsperiod på gymnasienivå kan ingå i ett slutbetyg. Slutbetyget består av sex s.k. obligatoriska kärnämnen om 600 poäng och resterande fritt valda kurser om 1750 poäng. Tillsammans 2350 poäng
När du uppnått 2350 poäng får du ett dokument med rubriken Slutbetyg, som är likvärdigt med ett treårigt gymnasiebetyg från linje eller program. Slutbetyget kan innehålla kurser med betyget IG, omfattande 10% av hela slutsumman.
Kärnämnen:
Svenska A+B,Engelska A, Matematik A, Samhällskunskap A, Religionskunskap A, Naturkunskap A
600 gymnasiepoäng - Kärnämneskurser
1750 gymnasiepoäng - Fritt valda kurser"

Nu till min fråga;
Jag har även läst ett dessa ämnen som jag har fått IG i pga jag fick avbryta och jobba;

Företagsekonomi B 150 Gy Poäng IG
Grundläggande bokföring 100 Gy Poäng IG

Då är frågan, måste jag ha med dessa 2 IG i mitt slutbetyg ? Frågan är ju lite kruxig eftersom man får högst ha 10% IG enligt komvux riktlinjer ( dvs. 235 GY Poäng max) och dessa ger ju 250 tillsammans.

Fråga 2. Om man får plocka bort dessa 2 IG och jag forsätter enligt min plan så ser ni att jag kommer att läsa sammanlagt 2400 GY Poäng. Kan jag då plocka bort ett ämne på 50 poäng från slutbetyget som inte är ett kärnämne ?

Skulle vara tacksam om någon kunde svara som har info om detta
Senast redigerad av Natilson 2010-06-25 kl. 12:25.
Citera
2010-06-25, 12:33
Medlem
miko_ms avatar
Du ska ha ett visst antal poäng, 90% av valda kurser ska du ha minst godkänd.
Du får trixa med betygen, men det ska vara ett x-antal poäng och du får inte trixa med dina kärnämnen.

Du får exempelvis byta en 50 poängs kurs som du har ett IG i mot en annan.

För att göra det ännu tydligare:

Pontus har läst sammanlagt 2700 poäng men till hans slutbetyg får endast 2400 poäng räknas in. Pontus har nu möjligheten att ta med de ämnen som han har bäst betyg i slutbetyget, de andra låser han in på banken.

Du ska ha ett visst antal poäng med minst 90% godkänd. Du får läsa hur många kurser som du helst men bara ett visst antal räknas med, förutom kärnämnena är det fritt fram att trixa och dåna.
Citera
2010-06-25, 13:00
Medlem
Då kan jag ta dessa kurser och skapa ett slutbetyg på det ?

Svenska A 100 G
Arbetsmiljö och säkerhet 50 VG
Engelska A 100 VG
Samhällskunskap A 100 VG
Företagsekonomi A 50 MVG
Programhantering 100 MVG
Datorkunskap 50 MVG
Matematik A 100 MVG
Matematik B 50 MVG
Persondatorer 100 MVG
OS Windows Vista 50 MVG
Datorkommunikation 100 MVG
Lokala Datanät 50 MVG
Lokal nätverk A 100 MVG
Lokal nätverk B 150 MVG
Projektarbete 100 MVG
IT-Samordning 200 MVG
OS Windwos XP 50 MVG
Matematik C 100
Fysik A 100
Engelska B 100
Religionskunskap A 50
Naturkunskap A 50
Fysik B 150
Svenska B 100
Matematik D 100

Totalt: 2350 GY Poäng
Citera
2010-06-25, 14:03
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Då kan fysik A vara ganska tung, ja, men inte omöjlig! Jag själv läste (om) matte A (eftersom jag inte fattade ett skit i matte B då jag började på komvux så jag började om från början eftersom jag ändå skulle läsa alla mattekurser) samtidigt som jag läste fysik A, fick precis godkänt i Fysik A. Det rekomenderas att ha läst åtminstone matte A+B, men ännu mer gärna till matte C, innan man börjar fysik A. Det underlättar enormt, enligt folk, om man förstår själva matten sen innan.

Hade jag vart dig så hade jag läst alla kärnämnen först + matte B, sen läst dom naturvetenskapliga (Först Matte C + Fysik A + Kemi A + Biologi A, Sen matte D + Fysik B + Kemi B + Biologi B) för att få upp poängen som krävs för ett slutbetyg.

Edit:
Läste precis, några sidor bakåt, att du skulle söka till polishögskolan. Då behöver du inte ens läsa dom naturvetenskapliga kurserna, såsom t.ex. fysik A, eftersom dom kurserna inte krävs. Läs strökurser, d.v.s. lätta kurser, så du får upp poängen. Tror Historia A krävs, som särkild behörighetskurs, för att komma in på polishögskolan. Kan vara ett par till.

Alla kurser som krävs för Polishögskolan är redan avklarade. Fysik A fick jag för mig att jag skulle läsa ifall något med Polishögskolan skiter sig, då var Plan B att jag skulle försöka fixa CPL (Commercial Pilot License) istället, och för det så krävs det Fysik A. Men det får väl stanna vid PPL ifall Polis-idén skiter sig.

Dumt som det är så stod inget om några förkunskaper i häftet vid Fysik A, när jag kikade på vilka kurser jag skulle välja. Hade det gjort det så hade jag garanterat valt något annat.
Citera
2010-06-25, 19:17
Bannlyst
Citat:
Dumt som det är så stod inget om några förkunskaper i häftet vid Fysik A, när jag kikade på vilka kurser jag skulle välja. Hade det gjort det så hade jag garanterat valt något annat.

Det tycker jag är konstigt med, med tanke på att fysik (B) rent generellt är den svåraste gymnasiekursen.

Det stod inget om detta, angående förkunskaper, då jag läste nämda kurser. Det är ju inget som krävs, men det är en väldig fördel om man läst dessa kurser innan man börjar med fysiken. Det var min fysiklärare och min kemilärare som sa detta angående fysiken.
Senast redigerad av Gravstenen 2010-06-25 kl. 19:24.
Citera
2010-06-25, 22:30
Medlem
KinkigaKerstins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natilson
Då kan jag ta dessa kurser och skapa ett slutbetyg på det ?

Totalt: 2350 GY Poäng

Ja det kan du.
Citera
2010-06-26, 00:51
Medlem
På komvux behöver du endast 2150 poäng godkända, resten får vara IG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in