2011-06-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonicwater
Du har ofullständigt gymnasiebetyg och du kan inte ens tänka dig att läsa en vanlig distanskurs på komvux, så varför är du intresserad av att läsa på högskola/universitet?

Suck... Redan off topic... Nåja, har inget bättre för mig ändå eftersom jag inte fått några relevanta svar.

Problemet är att jag har fullt schema inför nästa år och nu till hösten. Jag kommer inte kunna vara på plats mycket och måste därför läsa en distanskurs. Dom distanskurser som min kommun erbjuder passar inte med min studieplan eller min personlighet, det vill säga natur-kurser och jag gick samhälle. Sen fanns det ett antal kurser som krävde att man genomgått datakunskap A vilket jag inte gjort. Eftersom jag saknar poäng kunde jag tänka mig att nöja mig med IG i ett par ämnen som jag har nu och läsa endast någon kurs till så jag uppnår rätt poängtal i alla fall.

Jag har varit sjukskriven från skolan pga stress och psykiska faktorer och därav inte klarat det ordinarie studietempot men jag vill fortfarande kunna säkra en eventuell utbildning till åtminstone något senare i livet! Därför är jag intresserad av att läsa vidare.

Hoppas det känns bättre för dig när vi fick det här utrett.
Citera
2011-06-21, 00:58
Medlem
läsa upp betygen på komvux ?

hejsan flashback, jag vet att man tidigare kunde utan att problem slöa sig igenom gymnasiet med halvkassa betyg för att sedan läsa på komvux för att höja sina betyg. Linjen jag vill komma in på är juridik men den känns väldigt långt borta. vad är snittet ?

Nu är det så att jag har ett antal A kurser som jag bara har satt G i och undrar nu om det finns chans att läsa upp dessa. Av det jag har hört är att man hamnar i en annan antagnings grupp om man väljer att läsa upp betygen, hur stor brukar konkurensen vara i den här gruppen och var det så innan också att man hamna i en annan grupp ?

tacksam för svar
Senast redigerad av leekarn 2011-06-21 kl. 01:00.
Citera
2011-06-21, 01:03
Medlem
Man hamnar i en grupp som kallas "kompletteringsgrupp", tror jag. Denna grupp hamnar du i om du har läst en viss procent av dina betyg på Komvux. Att hamna i denna grupp minska dina chanser att få en plats, ja. Detta har inte funnits länge f.ö.

Ett riktigt korkat system om du frågar mig.
Citera
2011-06-21, 01:04
Medlem
även om vi säger att jag läser upp endast Matte A ?
Citera
2011-06-21, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eggeton
Man hamnar i en grupp som kallas "kompletteringsgrupp", tror jag. Denna grupp hamnar du i om du har läst en viss procent av dina betyg på Komvux. Att hamna i denna grupp minska dina chanser att få en plats, ja. Detta har inte funnits länge f.ö.

Ett riktigt korkat system om du frågar mig.

Vadåra?

Det är helt jävla rätt enligt mig. Varför skall jag betala DUBBLA utbildningar till er jävla snorungar som inte "orkar" i gymnasiet? Du får en gratis jävla utbildning, skiter du i det ska ska du fan inte få en gratis andra chans.

Det räcker gott med att höra HP, vilket man betalar själv samt får studera till själv.

Annars vet jag inte om juridiklärosätena har något som motsvarar ingenjörernas basår.
Citera
2011-06-21, 01:08
Medlem
GeorgeCusters avatar
Nuförtiden har man bara rätt att plugga upp de ämnen man har IG i har jag för mig.
Citera
2011-06-21, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeCuster
Nuförtiden har man bara rätt att plugga upp de ämnen man har IG i har jag för mig.

Det snackades om att det skulle bli så för några år sedan. Om det nu är genomfört så är det ju helt fantastiskt!
Citera
2011-06-21, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Det snackades om att det skulle bli så för några år sedan. Om det nu är genomfört så är det ju helt fantastiskt!

och varför skulle man inte få en andra chans och vissa att man kan prestera bättre ?
Citera
2011-06-21, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leekarn
och varför skulle man inte få en andra chans och vissa att man kan prestera bättre ?

Det får du gärna. Gör HP eller betala själv för ditt andra försök.

Jag hävdar att samhället endast skall betala första gången. Skiter du i det är det ditt problem.

Inget hindrar dig från att lära dig själv. Ge fan i att kasta bort en gratisutbildning för att sen whina på att du inte fått chansen.
Citera
2011-06-21, 01:30
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Det får du gärna. Gör HP eller betala själv för ditt andra försök.

Jag hävdar att samhället endast skall betala första gången. Skiter du i det är det ditt problem.

Inget hindrar dig från att lära dig själv. Ge fan i att kasta bort en gratisutbildning för att sen whina på att du inte fått chansen.
Jag håller med. Vissa mognar till lite senare än andra och inser att gymnasiet kanske var ett gyllene tillfälle att få ruskigt bra betyg, som jag.
Citera
2011-06-24, 15:30
Bannlyst
Är det svårt att komma in på komvux distans utbildning?

Jag har ett rätt jobbig historia av att först gått 1 år samhäll, sedan 2 år bygg, kom på i början av 2:an vad jag ville göra, att jag ville studera till byggingenjör. Skulle gå folkhögskola, men kom inte in då det fanns väldigt begränsat med platser.. Så nu lutar det mot att jag går sista året bygg. Kan inte läsa komvux nu heller eftersom att jag är 19 så det suger riktigt hårt hela situationen. Så efter gymnasiet blir jag alltså tvungen att läsa mitt 5:e år gymnasiestudier.

Då skulle jag helst vilja jobba också, och läsa det som distans utbildning, vill inte sitta i ett klassrum och läsa gymnasiestudier mer. Så då skulle jag helst vilja läsa distans. Det är väll NTI det kallas. Det jag undrar är hur lätt det är att komma in? Har hört att det är svårt att komma in på komvux, men är detta annorlunda så sätt?
Citera
2011-06-24, 16:08
Bannlyst
Svårt att komma in på komvux? Är det inte typ först till kvarn eller dylikt? Sök vet jag. Då får du reda på om det är svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in