2010-04-22, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prana
Enkelt svar, nej.
Dock kan du ju bli ännu mer intresserad för kommande studier.

CSN på komvux vet jag inte, du kan antagligen få både under 300/400 om du läser heltid eller halvfart/kvartsfart. Ring syo på komvux för bättre svar.

Ok, men varför ska jag gå den om det inte är lönt? menar detta är min enda utvägg nu och om den inte ger något så vafan ska jag då göra:/

Ingen annan rek kurs som Komvux tillhandhåller just nu, dem startar i maj, super tacksam

Annat ställe än komvux går lika bra, bara det är distans
Senast redigerad av toxicstone 2010-04-22 kl. 12:46.
Citera
2010-04-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toxicstone
Ok, men varför ska jag gå den om det inte är lönt? menar detta är min enda utvägg nu och om den inte ger något så vafan ska jag då göra:/

Ingen annan rek kurs som Komvux tillhandhåller just nu, dem startar i maj, super tacksam

Annat ställe än komvux går lika bra, bara det är distans

Om den ger dig högskolebehörighet så ska du absolut gå den. Kom dock ihåg att du inte får jobb på gymnasiala kurser, utan måste studera vidare på universitet/högskola/KY eller liknande för att få det.
Citera
2010-04-22, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wookad
Om den ger dig högskolebehörighet så ska du absolut gå den. Kom dock ihåg att du inte får jobb på gymnasiala kurser, utan måste studera vidare på universitet/högskola/KY eller liknande för att få det.

Ok var rädd för det, fan ska till soc imorgon:P får försöka endå och se

men vart ser man om den ger högskolebehörighet? tackar för svar
Citera
2010-04-23, 01:02
Medlem
Köttkvarns avatar
Jag går den kursen just nu, den är väldigt basic, men jag gör den för att hålla igång intresset inför nästa högskoletermin då jag ska plugga webbprogrammering.
Citera
2010-04-23, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Köttkvarn
Jag går den kursen just nu, den är väldigt basic, men jag gör den för att hålla igång intresset inför nästa högskoletermin då jag ska plugga webbprogrammering.

ok bor du i malmö då?

men då tog du den föra året eller?

pluggar du eller ska du plugga webbprogrammering i skola då alltså ej distans och vad för krav är det för att komma in?
Citera
2010-04-23, 01:26
Medlem
Köttkvarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toxicstone
ok bor du i malmö då?

men då tog du den föra året eller?

pluggar du eller ska du plugga webbprogrammering i skola då alltså ej distans och vad för krav är det för att komma in?
Nej, bor inte i Malmö. Jag går kursen på distans. Har sökt in till ett webbutvecklarprogram på en högskola (ej distans), vet faktiskt inte vad det är för intagningskrav.
Här kan du läsa om behörighet för högskola. Du kan ju söka upp en studievägledare, de brukar vara bra på att svara på frågor om studier
https://www.studera.nu/studera/561.html
Citera
2010-04-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humpack
Ta matematik B och tenta av det direkt bara. Eller matematik diskret (hela kursen gick vi ändå igenom i matematik A typ)

Eller om du har språktalang. Kör språk steg 1,2,3,4,5.

Vad har du för läst för kurser tidigare?
Vad är du intresserad av?

Är man intresserad och bra i något ämne ska det nog inte vara så svårt att klara det inom en månad.

Hehe... Iofs är Matte B svåraste mattekursen förutom E pga den begränsade tiden :P

inte matte!
Citat:
Ursprungligen postat av Gryathon
Om du är datorkunnig / kan Word och Excel ska du ta Datorkunskap.

Datorkunskap är enklaste kursen du kan tänkas läsa, så jag håller med gryathon
Citera
2010-04-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultralord
Hehe... Iofs är Matte B svåraste mattekursen förutom E pga den begränsade tiden :P

inte matte!

Så fan heller att matematik b är svårast.
Citera
2010-04-23, 18:45
Medlem
Förlåt om jag snor tråden lite men.

Kan man byta ut ämnen från sitt slutbetyg till snabba lättare kurser för högre slutbetyg?
Citera
2010-04-24, 18:41
Medlem
arcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodyDisgusting
En kompis till mig har sökt till Omvårdnadsprogrammet på Komvux och har enligt studievägledaren goda chanser att komma in på utbildningen. Hon har ingen gymnasiekompetens vilket inte gjorde något. Dock har hon heller INTE några slutbetyg från grundskolan. Kan det vara ett problem för att få komma in?
Tydligen så ska man ha ett betyg ivaf från svenskan. Är det något som hon kan läsa under tiden utbildningen pågår eller måste hon läsa svenskan innan?
Hon har skickat in ett planeringsunderlag som i mina ögon såg riktigt bra ut till skolan.

Som jag förstod det var de hos oss så var de dom med sämst betyg som hade lättast att komma in. Man får ju använda dom betygen till ett slut betyg
Citera
2010-04-25, 15:19
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Jag gick ut gymnasiet 2007 med 500 poäng IG av 2500 på teknik-linjen. Jag har godkända betyg i samtliga ämnen som krävs för grundläggande behörighet.

Nu läser jag sammanlagt 600 poäng, varav 450 genom prövning, på komvux och kommer efter det alltså sammanlagt ha 2600 poäng godkända betyg. Kommer jag uppfylla kraven för grundläggande behörighet? Om inte, hur skaffar jag det?
Citera
2010-04-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppgandalf
Jag gick ut gymnasiet 2007 med 500 poäng IG av 2500 på teknik-linjen. Jag har godkända betyg i samtliga ämnen som krävs för grundläggande behörighet.

Nu läser jag sammanlagt 600 poäng, varav 450 genom prövning, på komvux och kommer efter det alltså sammanlagt ha 2600 poäng godkända betyg. Kommer jag uppfylla kraven för grundläggande behörighet? Om inte, hur skaffar jag det?

Du kommer att vara behörig men du kommer att få söka in genom "kompletteringsgruppen" som gäller från och med HT10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in