2010-07-14, 19:27
Medlem
Får jag läsa på Komvux?

Hej!
Sökte ett program där det krävdes 20,30 i först urvalet men jag har 19,60. Kan jag läsa in helt nya kurser? Tänkte fixa lite meritpoäng.
mvh
Citera
2010-07-14, 21:39
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogce
Hej!
Sökte ett program där det krävdes 20,30 i först urvalet men jag har 19,60. Kan jag läsa in helt nya kurser? Tänkte fixa lite meritpoäng.
mvh

Klart du kan, men du kommer ju hamna i urvalsgrupp BII, med hårdare konkurrens. Annars finns ju alltid högskoleprovet!
Citera
2010-07-22, 18:45
Medlem
Läsa in behörighet på Komvux - distans

Jag tänkte läsa in Kemi B, Biologi A och B på distans under hösten på Komvux. Spelar det någon roll om jag flyttar från en kommun till en annan? Dvs. finns det några riktlinjer för vilket Komvux man ska vända sig till om man bor på ett visst ställe?

Sista kompletteringsdagen är 1 december för ansökningar till högskolan - hur hinner jag då få in 20 veckors-läsande innan det? (vi säger att jag börjar i slutet av augusti). Är det rimligt att tro att man kan läsa Pol. Kand samtidigt som man läser in Kemi B på 20 veckor och Biologi A resp. B på 10 veckor x2, (dvs först A sen B).

Tack på förhand
Citera
2010-07-23, 19:17
Medlem
Läsa flera ämnen samtidigt på distans Komvux (heltid, 5 veckor)?

Hej,

Jag tänker läsa på distans Komvux via NTI och undrar ifall det är ”fysiskt” möjligt att plugga flera 100 och 50 poängkurser samtidigt under en 5-veckors period (heltid)?

Någon som har insikt i detta? Eller kan jag som snabbast läsa ett ämne varje 5 veckor?
Citera
2010-07-23, 21:41
Medlem
courtneys avatar
Läser för närvarande 150p (100+50) på NTI under en 5-veckorsperiod.
Blir väl någon timma plugg varje dag och kanske 2-3 timmar på fredagen när allt ska lämnas in.
Beror helt på hur mycket tid du har lust att lägga ned, men mer än 300p under en 5-veckorsperiod om du har tänkt att hinna med att göra annat är nog inte att rekommendera.
Citera
2010-07-24, 17:17
Medlem
Får jag plugga på komvux? [/mod]

Väldigt viktigt att nån kan ge mig hjälp/ett svar på det här;

Jag hoppade av gymnasiet efter årskurs 9, nu är jag 18 år och vill börja plugga.
Jag vill inte gå i ett vanligt gymnasium p.g.a. tre år bakom skolbänken är för mycket.
Anledningen till varför jag vill börja plugga in gymnasiekompetensen är för att jag vill plugga vidare på universitet.

Jag har kollat upp Korr (Korrespondensgymnasiet i Torsås), där kan man öka studietakten hur mycket man vill. Men där är också kötiden på minst ett år, sa dem till mig.

Jag skickade mail till Viadidakt som har hand om vuxenutbildningen/komvux i min hemort, Vingåker, men fick svaret att jag måste vara 20 år för att få plugga där.
Jag googlade lite och hittade massor av 18 åringar som skriver att dem pluggar på komvux/vuxenutbildning osv.
Så jag undrar, har jag rätt att plugga på komvux/vuxenutbildning fast att jag bara är 18 år? Jag tycker jag borde ha rätt att göra det.

Jag kollade även upp Folkuniversitet.se, men där verkar det som att utbildningen kostar? Och grejen är den att jag är fattig som en kyrkråtta.

Och ang. folkhögskolor så är det tydligen så att man måste plugga där 3 år för att få sin kompetens och behörighet till vidare studier.

Så, jag behöver all information, all hjälp osv. som jag kan få! Det är jätteviktigt för mig för så här motiverad som jag är nu har jag aldrig varit!

Tack på förhand!!!
Citera
2010-07-24, 17:28
Medlem
Angående de som är under 20 och pluggar på Komvux kan det ju vara så att de redan slutat gymnasiet och sedan läser upp sina betyg? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2010-07-24, 17:43
Medlem
Dessa personer är allihop nyligen fyllda 18 år och saknar gymnasiekompetens vilket är anledningen till varför dem söker in till komvux i guess.
Citera
2010-07-24, 18:14
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar-H
Väldigt viktigt att nån kan ge mig hjälp/ett svar på det här;

Jag hoppade av gymnasiet efter årskurs 9, nu är jag 18 år och vill börja plugga.
Jag vill inte gå i ett vanligt gymnasium p.g.a. tre år bakom skolbänken är för mycket.
Anledningen till varför jag vill börja plugga in gymnasiekompetensen är för att jag vill plugga vidare på universitet.

Jag har kollat upp Korr (Korrespondensgymnasiet i Torsås), där kan man öka studietakten hur mycket man vill. Men där är också kötiden på minst ett år, sa dem till mig.

Jag skickade mail till Viadidakt som har hand om vuxenutbildningen/komvux i min hemort, Vingåker, men fick svaret att jag måste vara 20 år för att få plugga där.
Jag googlade lite och hittade massor av 18 åringar som skriver att dem pluggar på komvux/vuxenutbildning osv.
Så jag undrar, har jag rätt att plugga på komvux/vuxenutbildning fast att jag bara är 18 år? Jag tycker jag borde ha rätt att göra det.

Jag kollade även upp Folkuniversitet.se, men där verkar det som att utbildningen kostar? Och grejen är den att jag är fattig som en kyrkråtta.

Och ang. folkhögskolor så är det tydligen så att man måste plugga där 3 år för att få sin kompetens och behörighet till vidare studier.

Så, jag behöver all information, all hjälp osv. som jag kan få! Det är jätteviktigt för mig för så här motiverad som jag är nu har jag aldrig varit!

Tack på förhand!!!

http://www.syoguiden.com/komvux/
Står 20 år på alla sidor some finns nästan. Har du ett avgångsbetyg från gymnasiet(vilket jag gissar på att du inte har) så är det 18 år som gäller, du får tyvärr vänta, eller finansiera utbildningen själv på något sätt.
Citera
2010-07-24, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
http://www.syoguiden.com/komvux/
Står 20 år på alla sidor some finns nästan. Har du ett avgångsbetyg från gymnasiet(vilket jag gissar på att du inte har) så är det 18 år som gäller, du får tyvärr vänta, eller finansiera utbildningen själv på något sätt.

jag själv har haft ett samlat betygsdokument från gymnasietiden. Pluggade på komvux under våren trots att jag endast är 19 år. Mycket av den 20års-gränsen är just för att hålla borta de som sket i skoltiden.

Jag blev kallad till administrationen där jag fick prata med en SYV för att de skulle ta reda på om jag var villig och har möjligheten att genomföra studierna med godkänt resultat. Antar att Haninge kommun är lite speciellt på det sättet.

Värt att notera dock är att utbildningen är kostnadsfri, men studiematerialet får du betala själv för. Det vill säga böcker, penna och papper exempelvis. Kan vara smått svårt att få ihop med de 1050kronor per månad man får som komvuxstudent under 20 år.
Citera
2010-07-24, 18:51
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tariksin
jag själv har haft ett samlat betygsdokument från gymnasietiden. Pluggade på komvux under våren trots att jag endast är 19 år. Mycket av den 20års-gränsen är just för att hålla borta de som sket i skoltiden.

Jag blev kallad till administrationen där jag fick prata med en SYV för att de skulle ta reda på om jag var villig och har möjligheten att genomföra studierna med godkänt resultat. Antar att Haninge kommun är lite speciellt på det sättet.

Värt att notera dock är att utbildningen är kostnadsfri, men studiematerialet får du betala själv för. Det vill säga böcker, penna och papper exempelvis. Kan vara smått svårt att få ihop med de 1050kronor per månad man får som komvuxstudent under 20 år.

Ja men nu är det så att det står att han hoppade av gymnasiet vid årskurs 9, alltså innan gymnasiet.
Och läs om min post igen så förstår du nog mer av vad jag menade.
Citera
2010-07-24, 19:26
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar-H
Jag hoppade av gymnasiet efter årskurs 9
Efter 9 års försök på gymnasiet förstår jag att du gav upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in