2010-03-05, 21:05
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AchromaticSpirit
Hur kan du tycka 18-20 tusen är lite i lön?
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Det är ju under medel. Inte helt illa för en med endast gymnasieutbildning, men samtidigt inget att bli fet på.

Som mengo sa så är det under medel och även med tanke på att de sköter en av sammhällets viktigaste funktioner och att det är både ett fysiskt och psykiskt tungt yrke.
Citera
2010-03-05, 21:10
Medlem
friendsforevers avatar
men finns det möjlighet till högre studier efter detta program t.ex kan jag läsa socionom vid universitet?
Citera
2010-03-05, 21:47
Medlem
18000-20000 om du har tur då skulle jag tro. Har en bekant som jobbat som undersköterska i 35+ år och hon ligger på 19000.. nu har dom dragit ner under krisen till 90% arbetstid också. Letar du efter "bra" lön så är det helt fel yrke. Brinner du för vård så kanske det kan vara nåt.. men tänk efter 2 gånger. Finns en anledning varför alla kärringar inom vården är bittra ;O
Citera
2010-03-06, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friendsforever
men finns det möjlighet till högre studier efter detta program t.ex kan jag läsa socionom vid universitet?

Ja, det är väl klart, som efter andra gymnasieutbildningar.
Kolla upp behörigheten för socionomprogrammet mot de kurser du har. Om du siktar på att bli socionom lär det väl dock vara smartast att söka sig till socionomprogrammet direkt.
Citera
2010-03-06, 13:16
Medlem
DanteAlighieris avatar
Ska du bli vårdbiträde, undersköterska eller liknande yrken så är omvårdnadsprogrammet naturligtvis bra. Men är det inte det så är programmet helt jävla värdelöst.
Citera
2010-03-06, 15:10
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Som mengo sa så är det under medel och även med tanke på att de sköter en av sammhällets viktigaste funktioner och att det är både ett fysiskt och psykiskt tungt yrke.

Helt sant.
Citera
2010-03-06, 19:00
Medlem
arcolas avatar
Hej, har just avslutat min utbildning som USK..

Dock poängterade min lärare att man inte lägre får kalla kalla sig Undersköterska då man söker jobb utan man får bara säga att man gått omvårdnads.utbildningen Underligt, lyssnade inte helt noga men lät skumt.

Vilka kurser du får läsa verkar vara olika från skola till skolan men vi hade en hel del och var inte några kärnämnen alls.. dvs matte osv.

Dom jag läste var:
Arbetsmiljö och säkerhet 50
Etik och livsfrågor 100
Medicin grundkurs 100
Människan socialt och kulturellt 100
Psykologi 50
Vård och omsorgsarbete 200
Omvårdnad 150
Social omsorg 150
Geriatrik 100
Hemsjukvård 100
Socialpsykiatri 100

Sen fick man välja mellan tre valbara kurser i 200p .. Detta verkar också skilja sig från olika skolor.
Sjukvård, Utvecklingsstörning och funktionshinder och Psykiatri.

Jag har läst i Kalmar och där läser man på ett år, vore intressant att höra hur länge du ska läsa?
Vet att kommunen bredvid läser dom 1,5 år.
Citera
2010-03-06, 21:58
Medlem
friendsforevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcola
Hej, har just avslutat min utbildning som USK..

Dock poängterade min lärare att man inte lägre får kalla kalla sig Undersköterska då man söker jobb utan man får bara säga att man gått omvårdnads.utbildningen Underligt, lyssnade inte helt noga men lät skumt.

Vilka kurser du får läsa verkar vara olika från skola till skolan men vi hade en hel del och var inte några kärnämnen alls.. dvs matte osv.

Dom jag läste var:
Arbetsmiljö och säkerhet 50
Etik och livsfrågor 100
Medicin grundkurs 100
Människan socialt och kulturellt 100
Psykologi 50
Vård och omsorgsarbete 200
Omvårdnad 150
Social omsorg 150
Geriatrik 100
Hemsjukvård 100
Socialpsykiatri 100

Sen fick man välja mellan tre valbara kurser i 200p .. Detta verkar också skilja sig från olika skolor.
Sjukvård, Utvecklingsstörning och funktionshinder och Psykiatri.

Jag har läst i Kalmar och där läser man på ett år, vore intressant att höra hur länge du ska läsa?
Vet att kommunen bredvid läser dom 1,5 år.

ja, jag ska läsa vid komvux och där läser man 3 terminer på omvårnadsprogrammet.
är du nöjd med den utbildning som du fick? tänker du att börja jobba? har du läst i gymnasiskolan eller komvux?
Citera
2010-03-06, 22:06
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcola
Precis som med yrket sophämtare så är undersköterska någonting du är anställd som och inte någonting som du kan utbilda dig till.
Citera
2010-03-06, 22:07
Medlem
arcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friendsforever
ja, jag ska läsa vid komvux och där läser man 3 terminer på omvårnadsprogrammet.
är du nöjd med den utbildning som du fick? tänker du att börja jobba? har du läst i gymnasiskolan eller komvux?

Jag läste på Komvux. Då vi läste på ett år kan jag säga att de var alldeles för kort tid. Men de skulle väl sparas pengar eller nått

Själv kan jag väl säga att vissa lärare var riktigt bra och vissa var mindre bra. Dock så hade vi lite dåligt med praktisk träning innan apu så man fick lära sig väldans fort där ute

Jag slutade för två veckor sen så jag har inte hunnit, och de finns inte så mycket jobb här om man inte vill jobba inom bemanningen. Vet inte heller hur bra de ser ut som dom inte ringt tillbaka Men har fått sommar jobb och ska börja gå bredvid i veckan så de ska bli super spännande. Är dock lite nervös med att ta blodprover som jag inte känner mig hel trygg med de
Varför vill du gå då? Och inom vilket område vill du då jobba? Psykiatrin, LSS, sjukvård eller äldreboendet?
Citera
2010-03-08, 00:43
Medlem
friendsforevers avatar
Jag vill jobba inom sjukvård, alltså jag vill läsa det här programmet eftersom jag känner mig trött på att läsa mycket och samtidigt vill jag jobba snarast och sen efter några år tänker jag att studera till sjuksköterskeutbildning fast man behöver att läsa kärnämnen också mate B och samhälle A
Citera
2010-03-08, 06:55
Medlem
Utanbildnings avatar
Komvux? Bästa val?

Hej jag ska börja Komvux för att få min gymnasiekompetens om några månader.
Är inne på deras sida nu och det är så mycket olika att välja på, men min fråga är
vad är mina bästa val förutom bas ämnen då.

Marknadschef, sälj chef är jag intresserad utav i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in