2012-03-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent Killer
Distans kurser prata med syon på ditt komvux så ska det gå att ordna.
Om TS fått IG i kurserna under gymnasiet kan TS kräva kurserna i sin hemkommun.
Citera
2012-03-14, 15:16
Medlem
Det är en ny kurs, jag ska alltså komplettera för att kunna söka in till högskoleutbildning
Citera
2012-03-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Det är en ny kurs, jag ska alltså komplettera för att kunna söka in till högskoleutbildning
Får du snacka med kommunen om att ev läsa dom på annan ort.
Citera
2012-03-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Får du snacka med kommunen om att ev läsa dom på annan ort.

okej men de blir väl inget problem med csn då? utan att allt är som de ska förutom att jag studerar på en annan ort?
Citera
2012-03-15, 11:33
Medlem
För många år sedan läste jag på komvux i en grannkommun pga bättre utbud osv. Fick skriva ett brev och förklara lite varför jag ville läsa där (din kommun får väl betala hela kalaset antar jag). Skrev att det skulle gynna hemkommunen i slutändan då jag hade för avsikt att jobba där efter avslutade studier (som denna komvux-kurs var en start på). Var inga problem, lycka till!
Senast redigerad av Wolsey 2012-03-15 kl. 11:35.
Citera
2012-03-15, 12:14
Medlem
d01shs avatar
Tror faktiskt inte du behöver motivera det alls, mer än att kursen inte ges på din ort. Svårare än så ska det inte vara.
Citera
2012-03-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolsey
För många år sedan läste jag på komvux i en grannkommun pga bättre utbud osv. Fick skriva ett brev och förklara lite varför jag ville läsa där (din kommun får väl betala hela kalaset antar jag). Skrev att det skulle gynna hemkommunen i slutändan då jag hade för avsikt att jobba där efter avslutade studier (som denna komvux-kurs var en start på). Var inga problem, lycka till!

Är de kommunen som får betala de? såfall kommer jag inte kunna gå kurserna, troligt min kommun skulle vilja betala de till mig. Är det deras skyldighet?
Citera
2012-03-15, 12:41
Medlem
d01shs avatar
KOMVUX är väl mig veterligen fritt att gå på, och detta på din hemkommun. Kan inte hemkommunen tillgodose detta så ordnar de att du får läsa vid en närliggande kommun med utbudet. Du behöver nog inte betala nåt mer än pendelbussen!
Citera
2012-03-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
KOMVUX är väl mig veterligen fritt att gå på, och detta på din hemkommun. Kan inte hemkommunen tillgodose detta så ordnar de att du får läsa vid en närliggande kommun med utbudet. Du behöver nog inte betala nåt mer än pendelbussen!

okok bra att veta, ska höra lite med syo på skolan också, tack för hjälpen
Citera
2012-03-16, 23:23
Medlem
Komvux utan att meddela A-Kassan?

Låt oss säga att jag skulle få sparken från jobbet väldigt plötsligt, och väljer då att läsa upp tre kurser på komvux, och istället för att ta studielån under den korta perioden fram till 15 juni så kör jag på med min a-kassa som jag är berättigad.

Kommer a-kassan kolla upp mig om jag studerar på komvux? Jag tar ju varken CSN bidrag eller lån.
Känns som att sålänge jag inte tar csn-lån eller csn-bidrag så borde väl chansen vara ganska liten?

Har en dyr lägenhet som jag inte kan betala om jag måste ta studiebidrag/lån istället.

Vad säger ni? Ska man köra den ärliga vägen eller ska jag göra en liten oskyldig rövare? Det handlar ju bara om två månader.
Citera
2012-03-16, 23:38
Medlem
lighten-ups avatar
Fr.o.m. HT012 så kommer man inte kunna läsa upp ämnen på Komvux längre. Däremot kan man få göra prövningar (det kan man f.ö. inte få CSN för).

Tillägg: Men man kommer fortfarande att få läsa upp ämnen som man har IG i.
Senast redigerad av lighten-up 2012-03-16 kl. 23:45.
Citera
2012-03-17, 02:57
Medlem
Komvux vill ta bort några av mina ämnen från gymnasiet

Nu är det så att komvux vill ta bort några ämnen där jag redan har MVG i betyg. Får dom det? Det kanske dom får men jag menar jag vet fler som gått komvux och har kvar samma kurser i ett slutbetyg. Vi snackar ämnet idrott samt specialidrott.

Motiveringen löd: "Du kan inte ha idrott i ett slutbetyg från komvux därför att det är så" och jag undrar då finns det några alternativ för mig då jag inte har råd att förlora 300p MVG på grund av snittet (jag missar min utbildning om jag förlorar dessa).

Jag har ca 600p kvar, bl a Ma A och B, som jag måste greja men inte utan idrotten i bagaget. Hur gör jag gott folk?

Med vänliga hälsningar
Svara mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in