2010-03-08, 22:41
Medlem
arcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friendsforever
Jag vill jobba inom sjukvård, alltså jag vill läsa det här programmet eftersom jag känner mig trött på att läsa mycket och samtidigt vill jag jobba snarast och sen efter några år tänker jag att studera till sjuksköterskeutbildning fast man behöver att läsa kärnämnen också mate B och samhälle A

Ja de har varit min tanke också! Jag fick som tur va två av mina tre praktiker på sjukhuset. Jag jobbade på kirurgavdelningen och akuten. Otroligt lärorikt! Jag har själv tankar på ssk utbildning, läser Matte B nu Vad jag har hört så är de bra att få in en fot på praktiken. Jag har inte fått jobb än men ska provjobba nu i veckan på sjukhuset så jag håller tummarna
Citera
2010-03-09, 06:49
Medlem
kom igen o hjälp mig FB
Citera
2010-03-09, 09:42
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
kom igen o hjälp mig FB

Du har inte möjlighet att läsa upp ämnen du redan har minst godkänt betyg i.
Citera
2010-03-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Du har inte möjlighet att läsa upp ämnen du redan har minst godkänt betyg i.
kan jag få intyg osv från komvux så mitt snitt höjs+
Citera
2010-03-09, 17:19
Medlem
friendsforevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcola
Ja de har varit min tanke också! Jag fick som tur va två av mina tre praktiker på sjukhuset. Jag jobbade på kirurgavdelningen och akuten. Otroligt lärorikt! Jag har själv tankar på ssk utbildning, läser Matte B nu Vad jag har hört så är de bra att få in en fot på praktiken. Jag har inte fått jobb än men ska provjobba nu i veckan på sjukhuset så jag håller tummarna

lycka till , vet du hur mycket ungefär tjänar en vårdbiträde/undersköterska i början?
Citera
2010-03-09, 17:46
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
kan jag få intyg osv från komvux så mitt snitt höjs+

Nej.
Citera
2010-03-10, 14:57
Medlem
Hjälp på komvux?

Jag har insett för att jag ska ta mig nånstans här i livet så måste jag läsa Matte C.
Jag är rätt kass på matte och det är nu några år sedan jag läste B kursen så mattehjärnan är väl inte den mest uppdaterade.

Om man läser på komvux hur mycket hjälp kan man räkna med eller är det att sitta hemma och plugga själv som gäller?
Någon som har erfarenhet av komvux?
Citera
2010-03-10, 15:17
Medlem
LaVickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkulan
Jag har insett för att jag ska ta mig nånstans här i livet så måste jag läsa Matte C.
Jag är rätt kass på matte och det är nu några år sedan jag läste B kursen så mattehjärnan är väl inte den mest uppdaterade.

Om man läser på komvux hur mycket hjälp kan man räkna med eller är det att sitta hemma och plugga själv som gäller?
Någon som har erfarenhet av komvux?
Räkna inte med alltför mycket hjälp, de lärarna jag har haft har inte varit alltför bra. Säger dock inte att det är så i hela landet. Komvux funkar iallafall som så att det är mycket eget ansvar. Det bästa är om du blir polare med någon som har lite koll på kursen när du väl börjar, som du sen kan rådfråga om du kör fast
Citera
2010-03-10, 22:13
Medlem
Studietempo på Komvux (Naturkunksap B och Matte B)

Jag förstår att denna fråga nästan är omöjlig att besvara, men ställer den ändå.

Jag är normalbegåvad, jobbar och har inte haft några problem i skolan direkt, även om jag inte var bäst i klassen kanske... hur som helst. Tänkte läsa både Matte B och Naturkunskap B eftersom jag inte har dessa ämnen nu i vår. Detta samtidigt som jag jobbar ca 80%.

Jag inbillar mig att jag ganska enkelt kommer fixa detta, kurserna ska läsas på Komvux. Men jag undrar om någon har läst detta på Komvux och kan berätta vad som krävs? Hur mycket tid bör en "normalbegåvad" person behöva lägga ner på dessa två kurser? Går det med jobbet?

Jag hade tänkt plugga kanske 2-3 timmar i veckan utöver lektioner, är detta rimligt eller tror ni att det blir svårt att hänga med?
Citera
2010-03-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Jag förstår att denna fråga nästan är omöjlig att besvara, men ställer den ändå.

Jag är normalbegåvad, jobbar och har inte haft några problem i skolan direkt, även om jag inte var bäst i klassen kanske... hur som helst. Tänkte läsa både Matte B och Naturkunskap B eftersom jag inte har dessa ämnen nu i vår. Detta samtidigt som jag jobbar ca 80%.

Jag inbillar mig att jag ganska enkelt kommer fixa detta, kurserna ska läsas på Komvux. Men jag undrar om någon har läst detta på Komvux och kan berätta vad som krävs? Hur mycket tid bör en "normalbegåvad" person behöva lägga ner på dessa två kurser? Går det med jobbet?

Jag hade tänkt plugga kanske 2-3 timmar i veckan utöver lektioner, är detta rimligt eller tror ni att det blir svårt att hänga med?
Allt betyder hur du själv presterar. Jag skulle säga att 2-3 skulle vara tillräckligt för att kunna klarar matte B och naturkunskap B.
Citera
2010-03-10, 22:22
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11

Beror väl på vad du siktar på för betyg men du bör kunna klara dessa två. Matten kan vara lite jobbig om du är ovan men Nk B är väldigt simpel (om jag minns rätt så var det mestadels om olika system i kroppen och lite annat)
Citera
2010-03-11, 09:15
Medlem
nmy89s avatar
Hjälp - jag förstår inte komvux

Jag sitter just nu och försöker styra upp komvux. Förstår dock ingenting alls. Så min fråga: finns det någon man kan vända sig till för att få hjälp att styra upp sin utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in