2010-05-04, 16:41
Medlem
Mailet från rektorn var att han skulle återkomma och svara på frågorna. Det är allt jag fått som respons.

Dock fick frun idag en helt ny lärare och klass och hon säger att det var mycket bättre nu. Frågan är hur länge, och frågan är även hur det är för de seriösa i den andra klassen som inte vågar klaga.
Citera
2010-05-07, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppgandalf
Nu svarar jag på mig själv här, utifall att någon annan skulle vara oroad för samma sak som jag.

Så länge man har ett slutbetyg från gymnasiet, även om man har för mycket IG, så får man grundläggande behörighet när man tillsammans med t.ex ett samlat betygsdokument från komvux får mer än 2250 poäng, oavsett vilka kurser det är man läst på komvux. Förutsatt att man har godkänt i svenska A och B, Engelska A och Matte A.

"Förutsatt att man har godkänt i svenska A och B, Engelska A och Matte A."

Så jag är alltså inte behörig om jag har IG i Svenska B från gymnasiet? Även om jag skulle plugga upp det betyget på komvux? Har för övrigt 900 IG-poäng av 2500.
Senast redigerad av Handflata 2010-05-07 kl. 09:52.
Citera
2010-05-07, 23:23
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handflata
"Förutsatt att man har godkänt i svenska A och B, Engelska A och Matte A."

Så jag är alltså inte behörig om jag har IG i Svenska B från gymnasiet? Även om jag skulle plugga upp det betyget på komvux? Har för övrigt 900 IG-poäng av 2500.

Det tror jag att du ska vara. Så länge du har ett slutbetyg, och som sagt läser upp ämnena.
Citera
2010-05-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppgandalf
Nu svarar jag på mig själv här, utifall att någon annan skulle vara oroad för samma sak som jag.

Så länge man har ett slutbetyg från gymnasiet, även om man har för mycket IG, så får man grundläggande behörighet när man tillsammans med t.ex ett samlat betygsdokument från komvux får mer än 2250 poäng, oavsett vilka kurser det är man läst på komvux. Förutsatt att man har godkänt i svenska A och B, Engelska A och Matte A.

Hade IG i Samhällskunskap A, Idrott A, Etik och Livsfrågor samt Spanska B på gymnasiet, 400 poäng. På komvux har jag sedan läst Samhällskunskap A och Matematik D, 200 poäng. Detta ger alltså behörighet?

Får hoppas att du har rätt.
Citera
2010-05-08, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dw89
Hade IG i Samhällskunskap A, Idrott A, Etik och Livsfrågor samt Spanska B på gymnasiet, 400 poäng. På komvux har jag sedan läst Samhällskunskap A och Matematik D, 200 poäng. Detta ger alltså behörighet?

Får hoppas att du har rätt.

Det ska det göra, eftersom du då har minst 2250 godkända poäng.
Citera
2010-05-08, 21:37
Bannlyst
vart finns det komvux med inr. Fordon.

Jag söker efter en komvux utbildning med inriktning inom fordon.
hade helst tänkt mig fordonslackerare och det enda som jag kan hitta är lernia borta i kävlinge och har provat att ringa dom men dom återkom till mig med att ge mig besked om att det var fullt just nu.
så försöker att hitta någon annan. hittade en fordons mekaniker utbildning i malmö men jag är inte direkt stort fan utav malmö.
finns det någon som har gått i lernia i kävlinge som kan komma med lite svar ang hur utbildningen är ??
Citera
2010-05-12, 11:41
Medlem
sk8fishs avatar
Problem med Komvux/NTI

Hejsan!
Det är så att jag har lite problem med att söka kurser på Komvux/Nti.
Jag har ett fullständigt gymnasiebetyg, men är intresserad av att läsa upp fler ämnen, för att kunna vidareutbilda mig på högskola senare. Problemet är bara att det är 7 ämnen som jag är intresserad av, och för att få söka en utbildning på Komvux/Nti så behöver man visa upp ett program där dom här ämnena krävs som behörighet.

Ämnena jag tänkt läsa är:

Historia A (100p)
Naturkunskap B (100p)
Psykologi A (50p)
Matematik C (100p)
Samhällskunskap B (100p)
Småföretagande A (50p)
IT-Samordning (200p)
¤Någon mer 100p kurs¤

Jag vill helst läsa på NTI, på distans, men det verkar omöjligt eftersom surtanterna på komvux vägrar det. Enligt dom måste man läsa på komvux om dom har kurserna.

Mitt mål är att läsa 400p (heltid 100%) på ett halvår, för att kunna få bidrag också. Problemet är bara att för att jag ska kunna söka kurserna så måste dom vara behörighetskurser i samma program.
Vet ni något program så vore det underbart om ni kunde skriva det!

Om ni har andra förslag så hjälp mig gärna! Tack på förhand!

EDIT: Visa gärna något program där Samhällskunskap B är en behörighet, eller Småföretagande A.
Dom är svårast att hitta
Senast redigerad av sk8fish 2010-05-12 kl. 12:10.
Citera
2010-05-14, 22:11
Medlem
Har en undran som jag hoppas någon kan svara på.
Jag har ig i matte kurs som håller på att avslutas. Jag planerar att läsa upp detta om något år. Jag funderar att hoppa av kursen eftersom det inte är så fint att det står IG i betygen när man söker jobb. Men jag undrar hur det blir om man läser upp på komvux senare. Är det någon skillnad att läsa upp ett IG till ett G mellan att läsa en kurs som man inte har tagit?
Citera
2010-05-16, 12:07
Medlem
nar borjar hostterminen pa komvux?

Hej.

Kollat lite pa natet men finner inte nar komvux startar i host. nagon som vet?
Citera
2010-05-20, 00:44
Medlem
rerrekss avatar
KOMVUX och streck?!?!?!

Sitter och har panik just nu.
Går ut gymnasiet den 1a juni och jac har streck i 400poäng. 250 poäng av dessa ska min skola låta mig tenta av i augusti. men resten vet jac inte hur jac ska få upp till högre betyg. De är inte de att jag är korkad, tvärt om. Men alla nya regler och rykten man hör om KOMVUX gör mig aningen förvirrad. Finns KOMVUX kvar? Kan man läsa upp ämnen man hat streck i eller går det bara med ett IG?
Citera
2010-05-20, 00:56
Medlem
Arzeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rerreks
Sitter och har panik just nu.
Går ut gymnasiet den 1a juni och jac har streck i 400poäng. 250 poäng av dessa ska min skola låta mig tenta av i augusti. men resten vet jac inte hur jac ska få upp till högre betyg. De är inte de att jag är korkad, tvärt om. Men alla nya regler och rykten man hör om KOMVUX gör mig aningen förvirrad. Finns KOMVUX kvar? Kan man läsa upp ämnen man hat streck i eller går det bara med ett IG?

Det har inte ändrats än, även om det va på tal om det för några månader sen. Komvux finns väl kvar i några år till.
Citera
2010-05-20, 01:35
Medlem
är "stecket" i svenskaskrivning månne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här