2020-10-30, 16:02
Medlem
Typiskt lata människor att starta sådana här trådar.
Vafan har det för betydelse om okända människor säger åt dig att det är för sent för dig eller inte för sent för dig?

BARA GÖR DET FÖFAN!
Citera
2020-11-07, 09:19
Medlem
Imorn är sista ansökningsdagen för komvux och det är helg, alltså ingen SYV, HJÄLP!

HJÄLP!

Imorn är det sista ansökningsdagen för komvux och eftersom det är helg så kan man inte få tag på SYV!!!!

Finns det SYV jour som man kan ringa på helger???? om inte... finns det någon på den här jorden man kan ringa???

Det här skulle jag vilja veta.......

1. Hur många kurser kan man söka till på en gång? bara för en termin? alltså 20 veckor?

2. Helfart är 20 poäng i veckan... alltså går en 100 poängs kurs på 5 veckor......... Men jag ser bara 100 poäng på 10 veckor?!??!?!?!!

3. Hur ska jag veta i vilken ordning jag ska läsa kurserna?

Jag har så mycket mer att fråga.... åååh!!!!!!

HJÄLP!!
Citera
2020-11-07, 09:30
Medlem
Glostrups avatar
Om heltid är 20 poäng i veckan, så är 100 poäng på 10 veckor helt enkelt studier på halvfart. Svårt att veta vad du ska göra med så lite information. Förtydliga vilka kurser du vill gå, och hur, så kanske någon på forumet kan hjälpa dig.
Citera
2020-11-07, 10:08
Medlem
Vad är du intresserad av att läsa? Är det kompletterande kurser eller ska du läsa ett program?
Citera
2020-11-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om heltid är 20 poäng i veckan, så är 100 poäng på 10 veckor helt enkelt studier på halvfart. Svårt att veta vad du ska göra med så lite information. Förtydliga vilka kurser du vill gå, och hur, så kanske någon på forumet kan hjälpa dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mavrigata
Vad är du intresserad av att läsa? Är det kompletterande kurser eller ska du läsa ett program?
Det står inte att det är halvfart eller helfart... det står bara poäng och veckor....

Men svara snälla på alla frågor.... jag är jätte stressad!
Citera
2020-11-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaViola74
Det står inte att det är halvfart eller helfart... det står bara poäng och veckor....

Men svara snälla på alla frågor.... jag är jätte stressad!

Om heltid är 20p i veckan så måste du väl själv förstå att 50% studietakt är det som menas med 100p kurs på 10v(10p/v*v).
Citera
2020-11-07, 10:54
Medlem
kalkryggars avatar
Dom flesta frågor kan man gågla sig fram svar på. Som exempelvis hur många poäng som är heltid.

• Vad har du tänkt läsa?
  • Vad vill du ha för behörighet?
  • Vad har du läst?
  • Du kan söka fler kurser än heltid.
  • Säger inte kursnamnen vilken ordning dom ligger i?
  • Varför har du inte funnit info om detta innan för?
Citera
2020-11-07, 11:48
Medlem
Tänkte söka matte 1a genom Stockholm och tydligen finns det bara på 50%
Har frågat studievägledarna. Så tyvärr finns vissa kurser bara på halvfart men du kan göra prövningar.
Citera
2020-11-07, 12:47
Medlem
Soeur.s avatar
Som andra skrivit, vilken kurs är det du ska söka till? Vissa kurser på 100p tex matematik 2 går bara att läsa under 10 veckor, halvfart. Imorgon är sista dagen att ansöka till kurser som börjar 4 januari. Kurser som startar i februari söks senast den 13 december osv. Så du behöver senast imorgon endast ansöka den kurs du vill läsa med start 4 januari.
Citera
2020-11-07, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LilaViola74
HJÄLP!

Imorn är det sista ansökningsdagen för komvux och eftersom det är helg så kan man inte få tag på SYV!!!!

Finns det SYV jour som man kan ringa på helger???? om inte... finns det någon på den här jorden man kan ringa???

Det här skulle jag vilja veta.......

1. Hur många kurser kan man söka till på en gång? bara för en termin? alltså 20 veckor?

2. Helfart är 20 poäng i veckan... alltså går en 100 poängs kurs på 5 veckor......... Men jag ser bara 100 poäng på 10 veckor?!??!?!?!!

3. Hur ska jag veta i vilken ordning jag ska läsa kurserna?

Jag har så mycket mer att fråga.... åååh!!!!!!

HJÄLP!!

Komvux brukar erbjuda 100p kurser på antingen 25% fart (ca 20 veckor) alternativt 50% fart (ca 10 veckor). När jag läste komvux kunde man söka hur många kurser man ville, en klasskamrat läste 8 kurser samtidigt.

Kurserna bygger på varandra så om du inte har tillstånd att läsa tex Engelska 5+6 parallellt så kan du bara söka Engelska 5, därefter 6, 7. Ytterligare ett exempel är om du vill läsa in naturvetenskapligt basår så måste du först läsa och få betyg i Ma3, Fy1, Bi1, Ke1 - innan du kan söka och läsa Ma4, Fy2, Bi2, Ke2.

Däremot, eftersom du så kapitalt misslyckas att förstå Komvux extremt simpla ansökningssystem och inte tagit hjälp att reda ut dina frågor i god tid med studievägledare, så är frågan om du klarar av att studera mer än en kurs i taget.
Citera
2020-11-07, 16:50
Medlem
Hadyoursixs avatar
2. Just nu i dessa tider kan du bara läsa på 10 veckor. 2 kurser i taget för 100%.

3. Det är självstudier. Sånt bestämmer du själv.
Citera
2020-11-07, 17:10
Medlem
yz44s avatar
Den självklara frågan är varför du inte ordnat med det tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in