Citat:
Ursprungligen postat av
LilaViola74
HJÄLP!
Imorn är det sista ansökningsdagen för komvux och eftersom det är helg så kan man inte få tag på SYV!!!!
Finns det SYV jour som man kan ringa på helger???? om inte... finns det någon på den här jorden man kan ringa???
Det här skulle jag vilja veta.......
1. Hur många kurser kan man söka till på en gång? bara för en termin? alltså 20 veckor?
2. Helfart är 20 poäng i veckan... alltså går en 100 poängs kurs på 5 veckor......... Men jag ser bara 100 poäng på 10 veckor?!??!?!?!!
3. Hur ska jag veta i vilken ordning jag ska läsa kurserna?
Jag har så mycket mer att fråga.... åååh!!!!!!
HJÄLP!!
Komvux brukar erbjuda 100p kurser på antingen 25% fart (ca 20 veckor) alternativt 50% fart (ca 10 veckor). När jag läste komvux kunde man söka hur många kurser man ville, en klasskamrat läste 8 kurser samtidigt.
Kurserna bygger på varandra så om du inte har tillstånd att läsa tex Engelska 5+6 parallellt så kan du bara söka Engelska 5, därefter 6, 7. Ytterligare ett exempel är om du vill läsa in naturvetenskapligt basår så måste du först läsa och få betyg i Ma3, Fy1, Bi1, Ke1 - innan du kan söka och läsa Ma4, Fy2, Bi2, Ke2.
Däremot, eftersom du så kapitalt misslyckas att förstå Komvux extremt simpla ansökningssystem och inte tagit hjälp att reda ut dina frågor i god tid med studievägledare, så är frågan om du klarar av att studera mer än en kurs i taget.