2021-08-24, 07:14
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Som rubriken lyder.

Kalla mig efterbliven men jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra, jag klarar inte matte 1b. Jag har inte gymnasieexamen pga att jag sket i matten i gymnasiet, utöver det har jag bättre betyg än snittet i de andra ämnena.

Tappad som barn, min ADD diagnos, ja något av det grundar det sig i iallafall. Mot ADD:n tar jag medicin iallafall.

Hade mitt första komvux prov förra veckan, på 4 kapitel, fick hälften av det man behövde för att bli godkänd, la säkert 20 timmar inför provet. Känns så jävla lönlöst att plugga till något som är omöjligt. Klarade i princip alla uppgifter i boken men så fort jag satte mig ner och skulle skriva provet så gick det så jävla dåligt. Är det någon som har tips?

Har i princip skitit i matten sen 9an på grundskolan, fick knappt godkänt där, helt jävla omöjligt

Kan säkert tänka mig att jag har dyskalki också.

mvh
Jag tror du behöver repetera grundskolans matte innan du ger dig i kast med gymnasiematten. Att du har problem beror säkert till stor del på att du har kunskapsluckor som gör det svårt att hänga med. Ge inte upp, utan gå tillbaka till den nivå där du klarar av det, oavsett hur många årskurser du behöver gå ner. Ta det sedan därifrån i din egen takt. Detta är enda sättet att lyckas.
Citera
2021-08-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Som rubriken lyder.

Kalla mig efterbliven men jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra, jag klarar inte matte 1b. Jag har inte gymnasieexamen pga att jag sket i matten i gymnasiet, utöver det har jag bättre betyg än snittet i de andra ämnena.

Tappad som barn, min ADD diagnos, ja något av det grundar det sig i iallafall. Mot ADD:n tar jag medicin iallafall.

Hade mitt första komvux prov förra veckan, på 4 kapitel, fick hälften av det man behövde för att bli godkänd, la säkert 20 timmar inför provet. Känns så jävla lönlöst att plugga till något som är omöjligt. Klarade i princip alla uppgifter i boken men så fort jag satte mig ner och skulle skriva provet så gick det så jävla dåligt. Är det någon som har tips?

Har i princip skitit i matten sen 9an på grundskolan, fick knappt godkänt där, helt jävla omöjligt

Kan säkert tänka mig att jag har dyskalki också.

mvh
Skynda dig att göra ett test online på mensa. Presentera resultatet här. Direkt!

https://mensa.se/provtest/
Citera
2021-08-28, 19:10
Medlem
leprasjuklings avatar
Det är samma tomma babbel i kunskapskraven som på gymnasiet.
Citat:
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare tillverkning av enklare bröd och bakverk samt genomför arbetet i viss mån metodiskt och hantverksmässigt. I sitt arbete använder eleven med visst handlag vanliga tillverkningsmetoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämpliga för uppgiften. Produkten är av tillfredsställande kvalitet.

Eleven följer med viss säkerhet recept och arbetsbeskrivningar. I arbetet utför eleven enkla ekonomiska kalkyler och redogör översiktligt för ekonomiska konsekvenser av olika val av råvaror. Dessutom hanterar eleven i samråd med handledare råvarorna på lämpligt sätt. När arbetet är utfört väljer eleven med viss säkerhet lämpligt förpackningsmaterial samt förpackar och märker den färdiga produkten.

Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet. Dessutom utvärderar eleven arbetet och resultatet med enkla omdömen.

Eleven beskriver översiktligt bröds och bakverks historiska utveckling. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Citera
2021-08-29, 14:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
ok räknas alla kurser ihop sen och sen får man ett genomsnittsbetyg? Typ om jag får A i Hygien och ett C i bakning så får jag genomsnittet B ?
Får du A i en kurs och C i en kurs så får du just A och C i de kurserna. De kommer inte ge dig B i båda kurserna för att det är något slags genomsnitt mellan de två. Betygssättningen är alltså individuell för varje kurs.
Citera
2021-08-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
ok räknas alla kurser ihop sen och sen får man ett genomsnittsbetyg? Typ om jag får A i Hygien och ett C i bakning så får jag genomsnittet B ?

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Får du A i en kurs och C i en kurs så får du just A och C i de kurserna. De kommer inte ge dig B i båda kurserna för att det är något slags genomsnitt mellan de två. Betygssättningen är alltså individuell för varje kurs.

Men Kallebrogen...

Han frågar väldigt tydligt om det sätts ett genomsnittsbetyg på delmoment i samma kurs, Hemkunskap 1. Hygien är ett moment och bakning är ett annat.

Svar på frågan är: Enligt styrdokumenten skall läraren göra en helhetsbedömning av elevens förmågor i kursen. Får Pope A på hygienkraven, men C på hantverket i bakningen så kan Pope enbart få högst ett B då han inte uppfyller kravet för A på alla förmågor. Det är inget genomsnittsbetyg utan en mer bedömning av uppfyllande.

https://www.skolverket.se/getFile?file=4000
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/betyg-i-gymnasieskolan/satta-betyg-i-gymnasieskolan
Citera
2021-08-29, 19:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men Kallebrogen...

Han frågar väldigt tydligt om det sätts ett genomsnittsbetyg på delmoment i samma kurs, Hemkunskap 1. Hygien är ett moment och bakning är ett annat.

Svar på frågan är: Enligt styrdokumenten skall läraren göra en helhetsbedömning av elevens förmågor i kursen. Får Pope A på hygienkraven, men C på hantverket i bakningen så kan Pope enbart få högst ett B då han inte uppfyller kravet för A på alla förmågor. Det är inget genomsnittsbetyg utan en mer bedömning av uppfyllande.

https://www.skolverket.se/getFile?file=4000
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/betyg-i-gymnasieskolan/satta-betyg-i-gymnasieskolan
Ja, jo, om det är olika moment på samma kurs så är det som du säger.

Fast i det här fallet så handlar det om två olika kurser, Bageri och Hygien.
Citera
2021-08-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ja, jo, om det är olika moment på samma kurs så är det som du säger.

Fast i det här fallet så handlar det om två olika kurser, Bageri och Hygien.

Ah, missade att det fanns yrkeskurser med de namnen. Trodde de var delmoment i Hemkunskap.

Ja, då kan man inte slå ihop betyget eller göra något med dem.
Citera
2021-08-30, 19:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ah, missade att det fanns yrkeskurser med de namnen. Trodde de var delmoment i Hemkunskap.

Ja, då kan man inte slå ihop betyget eller göra något med dem.
Sånt som händer.

Till ditt försvar så var det lite otydligt skrivet av TS.
Citera
2021-08-30, 20:51
Medlem
Citat:
Sånt som händer.

Till ditt försvar så var det lite otydligt skrivet av TS.

Snarare jag som inte är ett dugg påläst om yrkesutbildningar på gymnasium/komvux. Jag håller mig till kärnämnen om jag nu skall stå framför tavlan i ett klassrum på gymnasiet (vilket jag får, men absolut inte gör).

Men till TS; Nej, ingen lärare kan sätta ett "ämnesbetyg" utifrån dina betyg på enstaka kurser. Det ser däremot ut så för utomstående när man läser kursplanerna, då alla kurser i ett ämne hör ihop. Såsom matematik ser ut som att alla stegen är delkurser i ett ämne, fastän de är helt självständiga kurser. Men kursplanen är skriven som om de vore delkurser för att hålla progressionen i ämnet. Detta lär väl snart ändras när någon politiker får för sig att lyssna på de få som vill ha "ämnesbetyg" istället för kursbetyg på gymnasienivå. Då lär det nog bli så att varje stegkurs (A B C D) blir delkurser.
Citera
2021-09-16, 13:40
Medlem
Hallå!

Jag gick ut grundskolan med ej godkänt i det mesta och endast godkänt i matte av grundämnena, har sedan dess jobba tills nu med ett yrke jag trivs mycket bra med men har slitit sönder mina knän och kan tyvärr inte fortsätta med det.

Började nyligen på en folkhögskola med lite hopp att det skulle vara mestadels på distans men så vart det tyvärr inte och jag kan inte sitta i skolan fem dagar vecka mellan vissa tider just nu pga mitt privatliv och vill studera mer på distans. Pratat med komvux och fick berättat för mig att jag måste göra prövningar i svenska och engelska. Jag har ingen erfarenhet alls av att studera, har jobbat som hantverkare senaste femton åren och undrar hur dom prövningarna (nivåtest) ser ut och hur jag kan förbereda mig på bästa sett.

Vänliga hälsningar
Citera
2021-09-20, 03:12
Medlem
Jag pluggade till EL via vuxutbildning 2016, i en mindre stad. Jag, lixom många andra i min klass, fick inte jobb sedan dess inom branchen då de lokala arbetsmöjligheterna var långt ifrån vad som utlovades på utbildningen.

Nu efter 5, snart 6 år och ingen lycka sökte jag istället Svets då det ska vara betydligt bättre här och jag är väldigt intresserad.

Jag fick avslag p.g.a att jag studerat vux innan.. trots att jag har kompisar som studerat 2+ vux utbildningar innan.

En otrolig stress och ångest nu när man inte riktigt vet var man ska ta vägen och inte ens kan ta del av sådana utbildningar. Jag är inte särskilt anställningsbar direkt och en utbildning med praktik-connections är det ultimata för mig.

Känns helt sjukt att man blir nekad p.g.a att man försökt tidigare och vill lösa sitt arbetslöshets-problem. Är tekniskt och praktiskt lagd men har 0 familje-kontakter eller skarp nog att kunna plugga vidare. Har svårt som fan med teori-tunga utbildningar och koncentration. YH utbildningar finns det ett par bra här med praktik, men jag misstänker att dem är för tunga plugg-mässigt. Någon som vet på ett ungefär hur skillnaden är mellan vux och YH så sätt?
Citera
2021-10-04, 15:05
Medlem
Gjorde en tråd men skulle nog ha postat här inne istället.. Oops.

Hoppade av trean för omkring sju år sedan pågrund av psykos och har jobbat att komma över allt som det innebär men har nu tänkt mig att äntligen ta tag i skolan och gå klart gymnasiet. Har tredje året kvar på sam-sam men har tidigare alltid såsat mig igenom skolan och har absolut ingen aning om hur man skriver ett bra svar/text eller liknande. Alltid hållt mig på lägsta nivå för att driva omkring med polare istället.

Är det viktigt att texten är grammatiskt korrekt och har ett flyt eller är själva svaret det viktiga? För jag är verkligen urusel på att få mina tankar ner på papper men om du pratar med mig så kan jag förklara så mycket bättre. Har ett läshuvud utan pennan liksom.

Finns det några bra hemsidor som kan visa exempel på hur andra skriver sina svar på frågor? Hur dom strukturerar sin text?

En annan fråga är också hur många timmar man bör tillge pluggandet? Förstår att det är individuellt men ändå. Går det att arbeta 100% och plugga 100%? Eller är det o drömma?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in