2017-07-03, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gatoheroi
skulle vilja läsa en hel gymnasieutbildning (samhälle) på distans. bor i en liten skiten kommun som inte betalar för distans. finns det några alternativ där jag kan söka utan att behöva söka genom kommunen och betala själv?

är 25+. jobbar på resande fot. hoppade av gymnasiet och skulle gärna vilja fixa en gymnasieutbildning. ej intresserad av hermods då man bara får intyg istället för betyg. nån som vet vart jag kan vända mig? det verkar som att nti skolan och miroi bara tar emot en om man söker genom kommunen (min kommun går icke med på detta)

Varför vill du fixa en gymnasieutbildning, vill du läsa något på högre nivå eller bara ha det avklarat för sakens skull?

Om det bara är behörighet du behöver så behöver du bara läsa:

Svenska 1-3 eller A+B
Engelska 5 och 6 eller A
Samhällskunskap 1 eller A
Matematik 1 eller A

Förutsatt att du har tre års arbetslivserfarenhet på minst 50% sen du fyllt 19.

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/
Citera
2017-07-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Varför vill du fixa en gymnasieutbildning, vill du läsa något på högre nivå eller bara ha det avklarat för sakens skull?

Om det bara är behörighet du behöver så behöver du bara läsa:

Svenska 1-3 eller A+B
Engelska 5 och 6 eller A
Samhällskunskap 1 eller A
Matematik 1 eller A

Förutsatt att du har tre års arbetslivserfarenhet på minst 50% sen du fyllt 19.

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

både och. hade tänkt börja med behörighet, men jag skulle gärna vilja läsa hela utbildningen... bara för att jag vill ha en gymnasieutbildning.

det verkar vara jäkligt svårt att fixa det på distans dock. kommunen tycker att jag kan läsa på komvux i stan, men jag har ett jobb som gör att jag är på resande fot, så det alternativet går icke. de är inte villiga att betala för typ nti skolan etc. så finns det nåt alternativ (där jag tex kan betala utbildningen själv)? enda kraven jag har är att det är distans och att man får betyg.
Citera
2017-07-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gatoheroi
både och. hade tänkt börja med behörighet, men jag skulle gärna vilja läsa hela utbildningen... bara för att jag vill ha en gymnasieutbildning.

det verkar vara jäkligt svårt att fixa det på distans dock. kommunen tycker att jag kan läsa på komvux i stan, men jag har ett jobb som gör att jag är på resande fot, så det alternativet går icke. de är inte villiga att betala för typ nti skolan etc. så finns det nåt alternativ (där jag tex kan betala utbildningen själv)? enda kraven jag har är att det är distans och att man får betyg.

Det borde gå att pröva kurserna, det kostar 500kr st max, så se till att bara pröva 100-poängskurser eller större, kan du inte göra det i din egna kommun så kan man göra det i andra kommuner.

Annars finns Folkhögskola som är gratis, oftast, du får doc inga betyg, men hade du läst det på distans så får du som sagt behörighet jag tidigare nämnde, eller så läser du där i 3 år och får ett omdöme, som lite grovt kan förenklas som det betyg man får från folkhögskola.

Om du vill ha en hel gymnasieutbildning så kan du läsa en arbetsmarknadsutbildning på 1600 poäng, och då kan man ha rätt till a-kassa under den tiden så där har man då 2/3.
Citera
2017-07-09, 08:14
Medlem
När man ska skriva prov i matematik 1/A, hur många delprov är det på komvux?
Citera
2017-07-09, 08:15
Medlem
Eller överhuvudtaget, hur många delprov är det för varje ämne? Kan omöjligt vara 1 prov på 400 sidor.
Citera
2017-07-09, 08:41
Medlem
Måste man göra delproven också på exakt samma dag?
Citera
2017-07-09, 10:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Verkaserduchka
Upplägget är väldigt annorlunda från skola till skola, eller om det är på distans eller i vilken takt man läser så det är typ omöjligt att svara på det du undrar men du kan räkna med minst 3 delprov. Om de ska lämnas in samma dag låter jag vara osagt.
Citera
2017-07-09, 22:00
Bannlyst
Citat:
När jag har läst matte har vi inte haft delprov, utan vi har bara skrivit den utgåva av det nationella provet som ges ut på komvux. Har läst Ma 2-4 på komvux.
Citera
2017-07-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
När jag har läst matte har vi inte haft delprov, utan vi har bara skrivit den utgåva av det nationella provet som ges ut på komvux. Har läst Ma 2-4 på komvux.
Så ni skriver bara ett prov på hela boken som är 400 sidor? Hur kommer du ihåg allt? Helt omöjligt att komma ihåg allt (Matematik).
Citera
2017-07-14, 02:32
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
Så ni skriver bara ett prov på hela boken som är 400 sidor? Hur kommer du ihåg allt? Helt omöjligt att komma ihåg allt (Matematik).

Provet är ju mer eller mindre en sammanfattning av boken, det behöver nödvändigtvis inte vara flera uppgifter från alla kapitel, utom snarare uppdelat lite mer överlag vad det är ni har gått igenom under kursens gång, speciellt Matematik 1 innehåller mycket basic grejer.
Citera
2017-07-17, 02:32
Medlem
Vad är bättre för lärandet? Komvux eller folkhögskola?

Vad är bättre för lärandet? Komvux eller folkhögskola?

Känns som att vem som helst klarar folkhögskolan medan inte alla klarar komvux... Man har inga böcker på folkhögskolor av det jag har fått höra, så jag tror inte man lär sig så mycket egentligen på folkhögskolor... Ifall man skulle gå något ingenjörsprogram så börjar man fundera ifall personerna från folkhögskola skulle klara av matematiken och fysiken medan den som har gått komvux säkerligen klarar av matematiken och fysiken?

Vad tror ni? Är folkhögskola bortkastad tid?
Citera
2017-07-17, 02:34
Medlem
VelvetReds avatar
Enda anledningen till att läsa på folkhögskola är för att de kan ge dig behörighet att läsa vidare på högre instans.

Komvux är mycket tråkigare dock.

Men bara du kan söka vidre till högskolan så är det bra nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in