2014-10-12, 22:10
Medlem
Soulsurfers avatar
Inte läsa om kursen och ha vanliga lektioner, men du kan däremot göra en prövning där du får göra ett stort prov (eller flera) vid ett eller flera tillfällen på hela kursen för att höja ditt betyg. Detta brukar kosta 500 kr per kurs och man kan inte sänka sitt betyg. Du kommer också att hamna i BII, en annan betygsgrupp om du lyckas höja betyget men fortfarande söka vidare i den ordinarie betygsgruppen med det gamla betyget som du hade innan du höjde betyget.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-10-12 kl. 22:13.
Citera
2014-10-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Inte läsa om kursen och ha vanliga lektioner, men du kan däremot göra en prövning där du får göra ett stort prov (eller flera) vid ett eller flera tillfällen på hela kursen för att höja ditt betyg. Detta brukar kosta 500 kr per kurs och man kan inte sänka sitt betyg. Du kommer också att hamna i BII, en annan betygsgrupp om du lyckas höja betyget.

Fan vad najs. Kan man göra prövningen hur många gånger som helst eller finns det någon gräns?
Citera
2014-10-12, 22:16
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Animux
Fan vad najs. Kan man göra prövningen hur många gånger som helst eller finns det någon gräns?
Finns ingen gräns vad jag vet, men däremot kanske det inte går att göra prövningar så ofta för att de är lagda på särskilda datum någon gång eller några gånger per termin. Läraren kanske har mycket annat och då kanske det är svårt att få till en tid direkt. I sådana fall kanske man i värsta fall får resa en bit för att göra prövningen någon annanstans.
Citera
2014-10-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Finns ingen gräns vad jag vet, men däremot kanske det inte går att göra prövningar så ofta för att de är lagda på särskilda datum någon gång eller några gånger per termin. Läraren kanske har mycket annat och då kanske det är svårt att få till en tid direkt. I sådana fall kanske man i värsta fall får resa en bit för att göra prövningen någon annanstans.

Tack som fan för svaret, min livsglädje är tillbaka (gått åt helvete i vissa ämnen)!
Citera
2014-10-12, 22:29
Medlem
r4ll3s avatar
Eftersom du som jag förstått fortfarande går gymnasiet borde du kolla upp ifall du kan göra prövning innan du tar studenten. Jag är inte säker, någon annan kanske kan bekräfta, men jag har för mig då att du inte nödvändigtvis hamnar i en annan betygskvot. Däremot så tror jag de flesta gymnasieskolor inte tillåter det såvida man inte har IG (då brukar de göra det), vet inte säkert.
Citera
2014-10-13, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Animux
Hej!

Låt säga att jag får ett D i Matematik 5 (gymnasiet) men inte är nöjd. Finns det då någon möjlighet att läsa om kursen på komvux för att få ett högre betyg?

Tackar för svar.

Du beviljas förmodligen inte en kurs som du redan klarat av, och utav den anledningen så skulle du kanske kunna överklaga betyget och säga att du förtjänar ett F; har doc sätt obekräftade kommentarer på flashback som säger att man ej längre får överklaga ett betyg, så om det stämmer så funkar inte mitt tips.

Annars så finnas prövning som enligt lag max får kosta 500kr, i Sverige.
Citera
2014-10-14, 18:51
Medlem
En fråga till: hur är det med busskort osv på Komvux? Jag fick busskort när jag pluggade på gymnasiet, men det är inget man får på Komvux eller?
Citera
2014-10-14, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
En fråga till: hur är det med busskort osv på Komvux? Jag fick busskort när jag pluggade på gymnasiet, men det är inget man får på Komvux eller?

Nej. Det får du köpa för studiebidraget om du kan få det.
Citera
2014-10-14, 20:17
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zdrastuitye
Nej. Det får du köpa för studiebidraget om du kan få det.
Man får samma studiestöd som de som läser på universitetet, alltså cirka 2800 SEK i månaden.
Citera
2014-10-15, 10:16
Medlem
Det är så att jag är intresserad av att läsa en kurs, italienska 1 av den enkla anledningen att jag möjligtvis ska studera där nästa år. Med andra ord gör jag det inte för att jag "behöver" kursen. Det jag undrar är om det går (Kan tänka mig att andras prioriteras före). Dessutom undrar jag om jag måste tillgodose betyget i mitt betyg, och därmed hamna i en annan kvotgrupp? Eller är det möjligt att söka kursen och sedan strunta i att räkna in den på betygspappret?

Tacksam för svar!
Citera
2014-10-19, 05:15
Medlem
Vet att detta är långsökt, men om det finns en chans så är det värt det.

Min fråga är: Ifall jag har ett betyg (G i detta fallet) i samhällskunskap A, går det att läsa in samhällskunskap 1b på komvux för att på så vis ha chans att få ett högre betyg?

Alternativt att ifall jag anger som mål att jag behöver minst ett VG för behörighet(och inte för att konkurenshöja), får jag läsa kursen även om jag redan har ett godkänt då?

Vet att prövningar finns men just den här kursen vill jag läsa på komvux.
Citera
2014-10-19, 18:16
Medlem
Nu när den hemska Jan Björklund äntligen byts ut mot Gustav Fridolin. Är det någon som har koll på ifall han planerar att ta bort KOMVUX' urvalskvoten och möjliggöra alla att söka från samma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in